yxis skrev:
Men, spisuttag är väl inte petskyddade, klarar de sig från 1,7 meter över golv/mark-regeln på att en spis normalt står i vägen för uttaget?
Ja, uppenbarligen. När såg du senast ett spisuttag sitta i ett överskåp med en anslutningskabel hängandes ner genom skåpet ner till spisen?

//Patrik

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
En norm eller en standard är inget annat än en angiven miniminivå. Dvs håller man sig till standarden klarar man gällande lagkrav, funktionskrav, levnadsstandard mm.

Följer man inte standard/norm behöver man också visa på att det sätt man valt är minst lika bra som angiven standard/norm.

Man säger att standrad/norm inte är Lag, vilket är rätt. Men om någon anger att arbetet skall följa standard/norm blir det en "Lag" då skall den följas och undantag får enbart göras om detta är överenskommet med kravställaren.

Så visst standarden säger att ett VU skall sitta CC 300 ÖFG (över färdigt golv) men har ingen sagt att standarden skall följas går det att sätta ett sockel VU utan problem.
att man har vissa höjder beror på maskintillverkare till stor del anpassar sina maskiner till standraden. För VU har man 300 som standard, och det beror till viss del på att då får man undan sakerna från golvet och underlättar exempelvis städning med maskin och man minskar risken för mekansik åverkan.
Standarden talar också om hur långt det skall vara mellan VU i ett rum, men det finns inget som säger att du inte får tiodubbla antalet VU eller helt skippa dessa.

Så den som avgör om standraden eller normen är en Regler/"Lag" är beställaren, till viss del försäkringsbolag samt staten genom lagar som reglerar vissa nivåer.

yxis skrev:
Men, spisuttag är väl inte petskyddade, klarar de sig från 1,7 meter över golv/mark-regeln på att en spis normalt står i vägen för uttaget?
Nej dessa är inte petskyddade, men de är monterade på så sätt att de är inte lätt åtkommliga.

Redigerat:
Och så säger standarden 200 ög i dag det är några år sedan 300 övergavs ;)

spik99 skrev:
jepp, och följer man det så blir ofta nedre uttagsbrunnen oanvändbar om man har vattenburen värme med utanpålliggande rörinstallation...

så jag brukar jämka lite och sätta 250 ög om det inte är något annat angivet.
Är det golvvärme eller annat värmesystem så kör man på standard.

Martin_B skrev:
Hur gör man med detta? FÅR man sätta spisuttaget längre ner, exempelvis CC 200mm över golv, eller är det strikt 300mm som gäller ???
Ja, nej.

Snailman skrev:
De här måtten är det centrummått?
Ja

spik99 skrev:
Japp.. Åter igen är det sänkt.. Mnn hänvisar du till EL AMA så håller man fortfarande fast vid 300 ÖFG med förbehåll för 200 ÖFG

Ur EL AMA

Vägguttag i gruppledning i växelströmsanläggning ska vara utfört för 16 A, 250 V och i jordat utförande.
Vägguttag inom likartade utrymmen ska ha samma kulör och överensstämma med kulör på installationsströmställare.
Placering
Angivna mått avser centrum av uttag.
Vid ledningsdragning i ellist ska uttag placeras i eller omedelbart intill denna.

Uttag för flyttbara elektriska bruksföremål ska på vägg placeras enligt följande:
  • i bostäder 300 mm över golv eller intill list vid golv och om möjligt 500 mm från innerhörn. Ett uttag i hall ska dock placeras 1 000 mm över golv eller strax under intilliggande installationsströmställare
  • ......
  • ......
  • på vind, i källare och andra biutrymmen 1 300 mm över golv.
Föreligger särskilda skäl, t ex på grund av inredningen, får uttag placeras på annan höjd.
Vid hinder för föreskriven placering ska uttag placeras 100 mm från hindret.
Uttag ska riktas så att en symmetrilinje blir vertikal.
Risk för barnolycksfall
I bostäder, ...............
ska vägguttag som monteras på lägre höjd än 1 700 mm över golv vara petskyddade. Uttag som inte är försedda med petskydd och som är placerade under 1 700 mm ska installeras med hinder eller utom räckhåll.

Ur RA EL
AMA föreskriver att uttag för flyttbara bruksföremål på vägg placeras 300 mm över färdigt golv i bostäder. Beakta att SS 4370146 rekommenderar att dessa uttag placeras 200 mm över färdigt golv.

Ange
  • om uttag för flyttbara bruksföremål på vägg ska placeras 200 mm över färdigt golv
  • ..........
  • .......
  • ........
  • om uttag ska placeras var fjärde löpmeter vägg
  • ............
Placering

Ange om andra mått för placering av uttag ska gälla än vad som föreskrivs i AMA, t ex
  • om uttag i bostäder för rörelsehindrade ska placeras 1 000 mm över golv
  • uttag avsedda för dammsugare i allmänna utrymmen och korridorer.
Beträffande placering av uttag, se SS 4370146.

Ange
  • .............
  • om 4-vägs vägguttag ska sättas upp på platser där persondatorutrustning kan komma till användning
  • .............
Exempel:
........
Beakta SS 4364000 krav på att i utrymmen där barn kan vistas ska fast anbringade uttag vara utförda eller placerade så att risken för barnolycksfall begränsas.
Med uttrycket "utrymmen där barn vistas" avses sådana rum, delar av rum, utrymmen eller utomhus där barn ska kunna vistas eller kan tänkas uppehålla sig. Exempel på sådana utrymmen är förutom bostäder och ...........

Ange, utöver vad som föreskrivs i AMA och svensk standard, var uttag ska
  • placeras minst 1,7 m över golv eller mark
  • placeras skyddade av fast inredning eller stationär utrustning, t ex spis eller kylskåp
  • vara blockerade
  • vara försedda med låsbart lock
  • skyddas på annat sätt.
...........

......... är borttagen text som överlag behandlar annat är bostäder mm

Redigerat:
kolvas skrev:
jepp, och följer man det så blir ofta nedre uttagsbrunnen oanvändbar om man har vattenburen värme med utanpålliggande rörinstallation...

så jag brukar jämka lite och sätta 250 ög om det inte är något annat angivet.
Är det golvvärme eller annat värmesystem så kör man på standard.
Off-topic:

Inte om de utanpåliggande rören ligger löst på golvet. Ja, så dumt är det i min stuga (förutom det som är infällt i tillbyggnaden som byggdes då nuvarande värmesystem installerades). Jag funderade länge vad för underliga plastbitar som låg underst-bakom i ett av uthusen, och insåg sen att det är ett plastgolvlistsystem som är tänkt att täcka rör som ligger löst mot golvet. Jag är rätt glad över att det aldrig blev installerat, gräsligt fula plastlister, klart värre än att ha rören liggandes lösa!

Mikael_L
Jag poppar upp tråden ifråga.
Jag påpekade för vår expert Bengt att det numera är höjd 200mm ög för uttagen som gäller, han hade skrivit 300.

Men så tänkte jag att jag har faktiskt inte läst nya 437 01 46 som släpptes... var det förra året?

Jag har inte tillgång till denna, men när jag kikar i Elkos elboken (drygt 30MB stor, för den som klickar på länken) så skriver dom inte någon höjd, utan skriver "på lämplig höjd".
Är det så, har 437 01 46 tagit bort höjdrekommendation?

En gång i tiden lär det ha varit 300 mm, sedan blev det 200 mm (antagligen i SS 437 01 46) och numera i SS 437 01 02 är det fri höjd som råder. Den standarden kom ut i September. Men det där med fri höjd lär enbart ha med arbetsmiljö att göra, att montörerna ska slippa kröka rygg. Alltså inga "elektriska" skäl.

Först var det 20 cm sedan blev det 30 cm sedan 20 cm igen Och det har hela tiden varit rekommendationer och inget tvingande så egentligen har det inte hänt nått trots dom ändrade rekommendationer. Det har varit kunden som tillsammans med "montören" som bestämt och troligen oftast "montören".

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Martin_B
De som har hög golvsockel, sådan där tredelad, får ju rätta sig efter den övre listen så inte uttagen hamnar mitt i :)
För den övre listen brukar hamna på sådär 25-30 cm ög.

Personligen tycker jag inte det är snyggt när det sitter för högt. 200mm är ju mer lagom, men det är ju en smaksak så klart.

Sen är det väl inte så praktiskt heller om det sitter högre än botten på vissa byråar, soffor, sängar och annat möblemang, vilket gör det svårt att ha möbeln i fråga framför uttaget, samtidigt som en stickkontakt sitter i. Har i flera bostäder haft problem med att uttagen hamnar strax ovanför den fria ytan under en möbel, och det är lika irriterande varje gång. Då har uttagen suttit 30 cm ög, Hade de suttit 20 cm ög så hade det klarat sig. ....fast det beror naturligtvis också på möblerna.

Martin_B skrev:
...
Sen är det väl inte så praktiskt heller om det sitter högre än botten på vissa byråar, soffor, sängar och annat möblemang ...
Man kan då kanske byta till uttag endast för Euro-kontakter:
9030226739230.jpg

Martin_B
KnockOnWood skrev:
Man kan då kanske byta till uttag endast för Euro-kontakter:
[bild]
Ja det är ju ett bra tips så länge det enbart gäller ojordat och det gör det ju i de flesta fall. Dator och TV går ju bort så klart.

Nu när jag renoverar så kör jag på ca. 200mm ög eller samma höjd som befintliga när jag utökar, vanligtvis mellan 180-210mm. Var väl inte så noga förr antar jag.

Vet en som satte sådär 40cm ög i hela huset med argumentet att han inte ville böja ryggen för mycket. Han är för övrigt ung och frisk (fysiskt i alla fall :D ). Skämt åsido, jag tyckte det var lite väl högt och det ser inte allt för snyggt ut kan jag säga. Kablarna hänger ju ner så högt uppifrån och det är inte snyggt. Men sen så rör han ju liksom inte kontakterna, de få som är inkopplade, så jag kan inte riktigt förstå syftet. En sak om man kopplar in och ur sådär 10 gånger om dagen, varför man nu skulle göra det,... men annars så låter det lite udda.
Kan tillägga att han ångrar sitt val numer :D

Redigerat:
Har satt uttag vid flerfack för strömbrytare, kök och hall, för att enkelt kunna ansluta t.ex. dammsugare, laddare, etc.
Övriga sitter på 200 mm.

Vad gäller för uttag utomhus samt i inglasat uterum?

• Gilla
Nocab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.