Håller på med badrummet och nu börjar det bli dags att montera golvbrunnen och flytspackla. Funderar lite på vilken höjd jag ska sätta brunnen samt hur jag ska fixa att flytspackla rummet.
Förutsättningar:
Monteringsplattan infälld i spånskivan och upplaggd på reglar runt om.
Har en JAFO förhöjningsssats/krage och golvbrunn
Har 3mm armeringsnät och 17mm slang som ska täckas med minst 15mm.
Badrummet är ca 9kvm, spånskiva reglad på cc60cm. Ska ha klinkers.
Skulle detta funka:
- Jag sätter brunnen 25mm över spånskivan/monteringsplattan med stödben/krage.
- Primar spånet,
- armerar med 3mm nät
- fäster dit 17mm slang
- flytspacklar 25mm över hela badrummet upp till brunnflänsens nivå.
Då har jag en sammanhängande armerad kaka 25mm tjock med fastgjuten golvbrunn. Slangen har bara 5mm täckskikt, den behöver 15mm för att få jämn värmespridning.
- när det stelnat stänger jag av runt golvbrunnen ca 1m i diameter och flytspacklar ytterligare 10mm i resten av badrummet.
Då har jag tillräckligt täckskikt (15mm) över slangen i hela badrummet förutom lokalt i duschen.
- när detta stelnat kan jag ta bort avstängningen och spackla upp ett lokalt fall runt golvbrunnen. Fallet blir ca 10mm på 50cm. Slangen får ju mindre än 15mm täckskikt i duschområdet (5-15mm) men lägger jag den lite tätare där borde värmespridningen bli bra ändå.
- sista steget blir att skapa ett litet fall i resten av badrummet men här har jag tänkt att ha väldigt litet fall, bara se till att det inte är bakfall nånnstanns.
Kanske krånglar jag till det med 4 gjutningar men jag tror inte jag fixar att blanda 20st 25kg säckar och flytspackla allt med fall i ett enda svep.
Komentarer?
Förutsättningar:
Monteringsplattan infälld i spånskivan och upplaggd på reglar runt om.
Har en JAFO förhöjningsssats/krage och golvbrunn
Har 3mm armeringsnät och 17mm slang som ska täckas med minst 15mm.
Badrummet är ca 9kvm, spånskiva reglad på cc60cm. Ska ha klinkers.
Skulle detta funka:
- Jag sätter brunnen 25mm över spånskivan/monteringsplattan med stödben/krage.
- Primar spånet,
- armerar med 3mm nät
- fäster dit 17mm slang
- flytspacklar 25mm över hela badrummet upp till brunnflänsens nivå.
Då har jag en sammanhängande armerad kaka 25mm tjock med fastgjuten golvbrunn. Slangen har bara 5mm täckskikt, den behöver 15mm för att få jämn värmespridning.
- när det stelnat stänger jag av runt golvbrunnen ca 1m i diameter och flytspacklar ytterligare 10mm i resten av badrummet.
Då har jag tillräckligt täckskikt (15mm) över slangen i hela badrummet förutom lokalt i duschen.
- när detta stelnat kan jag ta bort avstängningen och spackla upp ett lokalt fall runt golvbrunnen. Fallet blir ca 10mm på 50cm. Slangen får ju mindre än 15mm täckskikt i duschområdet (5-15mm) men lägger jag den lite tätare där borde värmespridningen bli bra ändå.
- sista steget blir att skapa ett litet fall i resten av badrummet men här har jag tänkt att ha väldigt litet fall, bara se till att det inte är bakfall nånnstanns.
Kanske krånglar jag till det med 4 gjutningar men jag tror inte jag fixar att blanda 20st 25kg säckar och flytspackla allt med fall i ett enda svep.
Komentarer?
ett bra knep när du ska gjuta fall är att väga av det med en laser funkar med vanlig linjelaser bara du får den horisontal... du skruvar (som höjd markeringar) i skruvar runt väggen på den höjd du ska ha det (utgå från golvbrunnen) ex.1,5m till golvbrunnen så behöver du ju ha skruven vid väggen ca 2cm högre... sen efter du fått ut det "varvet" med skruv flyttar du in en bit och gör ett varv till runt brunnen och på det avståndet i från brunnen du väljer får du ju räkna ut hur mycket högre skruven ska vara för att det ska bli rätt fall sedan... sen är det bara å blanda spackel helst med armering i spacklet och blanda det ganska löst så det bara går att hälla dit, du börjar hälla längs väggen tills du kommer upp till skruven sen jobbar du dig in mot golvbrunnen gör du det bra ska det inte behövas jämnas ut alls i princip, lite behöver man justera. Sen när det hätdat lite skruvar du ur skruvarna och vipps är det färdigt! allt i ett svep istället för 4 som du tänkt...
hoppas du förstår nått av det jag förklarat men det är lättare än man tror bara man är noggran med skruvarnas höjd
hoppas du förstår nått av det jag förklarat men det är lättare än man tror bara man är noggran med skruvarnas höjd
Klicka här för att svara