5 839 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Höjd från häll till köksfläkt?
Hej!
Vi har för vår nyproduktion valt att köpa följande fläkt (vg se länk nedan). Kökritaren ritade in så den är 65 cm ovanför hällen. Det jag undrar nu om ni tror att denna fläkt skulle klara av att suga bra om jag höjer den lite så den är 70 eller kanske tom 75 cm ovanför hällen?
https://www.siemens-home.bsh-group....92/Togglebox=-582378998/Togglebox=1241006760/
Vi har för vår nyproduktion valt att köpa följande fläkt (vg se länk nedan). Kökritaren ritade in så den är 65 cm ovanför hällen. Det jag undrar nu om ni tror att denna fläkt skulle klara av att suga bra om jag höjer den lite så den är 70 eller kanske tom 75 cm ovanför hällen?
https://www.siemens-home.bsh-group....92/Togglebox=-582378998/Togglebox=1241006760/
55-65cm säger den i installations anvisningen och förhoppningsvis så har den som har ritat ditt kök koll på rums volymen i ditt kök och har kommit fram till att 65cm höjd kommer fungera.
Med det sagt så kan du ju montera fläkten hur högt du önskar, men va beredd på att den kommer göra ett sämre jobb
Med det sagt så kan du ju montera fläkten hur högt du önskar, men va beredd på att den kommer göra ett sämre jobb
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Alltså jag måste vara blind. På vilken sida i installationsanvisningen står det 55-65 cm?Luddis_1 skrev:
55-65cm säger den i installations anvisningen och förhoppningsvis så har den som har ritat ditt kök koll på rums volymen i ditt kök och har kommit fram till att 65cm höjd kommer fungera.
Det enda som jag hittar i anvisningarna är att höjden ska vara minst 55 cm från en elspis eller minst 65 cm från gasol, dvs minsta höjd som krävs. Hon som ritade köket sa att det inte finns någon övre gräns vilket jag förstår så jag ville mer höra mer med forumet om någon vet om denna fläkt skulle klara av att suga upp matos ordentligt i vårt kök även vid lite högre distans från hällen?Luddis_1 skrev:
Köket kommer vara ca 16 m2 om det spelar någon roll...
Hon som ritade köket har tyvärr dålig koll på fläktar om hon menar på att placerings höjd inte spela någon roll.P Prophet85 skrev:Det enda som jag hittar i anvisningarna är att höjden ska vara minst 55 cm från en elspis eller minst 65 cm från gasol, dvs minsta höjd som krävs. Hon som ritade köket sa att det inte finns någon övre gräns vilket jag förstår så jag ville mer höra mer med forumet om någon vet om denna fläkt skulle klara av att suga upp matos ordentligt i vårt kök även vid lite högre distans från hällen?
Köket kommer vara ca 16 m2 om det spelar någon roll...
Testa ring BSHG och hör vad dom säger, fråga om fläkten kommer att fungera som tänkt med dina mått/volym på kök och den höjd placering som du önskar.
Men som sagt, placera så som du önskar. Trots all är det viktigaste att du blir nöjd med ditt kök.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden