Hej
Jag skulle vilja höja underarmen på mina takstolar cirka 300mm för att få högre takhöjd.
Så här ser nuvarande takstolar ut och de sitter på cirka cc 800mm.
Min tanke är att flytta upp underarmen 300mm och byta ut existerande underarm mot 2st 45x170 för att hantera det tillkommande momentet som uppstår då man flyttar upp den. De blå pilarna skall representera krafterna och hur förändras kommentera gärna om jag har missat något.
Är det någon som har gjort något liknande eller har input på lösningen?
/ Robin
Jag skulle vilja höja underarmen på mina takstolar cirka 300mm för att få högre takhöjd.
Min tanke är att flytta upp underarmen 300mm och byta ut existerande underarm mot 2st 45x170 för att hantera det tillkommande momentet som uppstår då man flyttar upp den. De blå pilarna skall representera krafterna och hur förändras kommentera gärna om jag har missat något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/ Robin
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag är tveksam till din tänkta lösning. Behöver du större takhöjd är nog ett taklyft en bättre lösning, men det blir dyra centimetrar... Nockbalk plus kraftigt förstärkta överramar är ett alternativ. Men det är väldigt stor spännvidd.
Hej,H Harding87 skrev:Hej
[bild]
[bild]
/ Robin
Jag är inne på samma tanke som du. Har en gäststuga på 35 kvadrat med 195 cm takhöjd som jag skulle vilja lyfta till ca 220 i alla fall.
Lyfta hela taket är ju en helt annan kostnad, försöker hitta lösningar som man kan utföra själv.
Hur har det gått för dig?
Hej!H Harding87 skrev:Hej
[bild]
[bild]
/ Robin
Står inför en liknande utmaning. Nyfiken på hur du löste det till slut?
Innertaket höjdes 30cm, det har gått 3 år sedan jag blev klar och det rör sig ingenting.
Jag kompletterade takstolarna med en limträbalk i nock sen bytte jag bef. underarmar 45x95mm till 45x220mm.
Helt klart värt det i slutändan men det är mer jobb än man tror.
Jag kompletterade takstolarna med en limträbalk i nock sen bytte jag bef. underarmar 45x95mm till 45x220mm.
Helt klart värt det i slutändan men det är mer jobb än man tror.
Jättesnyggt!H Harding87 skrev:
Du får vänta in en 50 års snö 😉
Tack för att du delar med dig av bilder och info, väldigt intressant!H Harding87 skrev:
Jag själv är inne på precis samma övning
Funderar på upplaget, ser ut som att du får en vinkel upp mot taket eller tolkar jag bilden fel? Det kanske inte finns något alternativ när överramen är kvar på samma ställe?
Klicka här för att svara