960 läst ·
30 svar
960 läst
30 svar
Höja temp på varmvatten, Nibe F370
Men jäkligt trångt att komma åtJ jonaserik skrev:Jepp det är den. Att den fastnar är nog för kalk. Ta en hammare och knacka på metallen på alla ställen du kommer åt. Ingen fjös nu, utan det ska skaka om ordentligt i termostaten, det håller, prova att vrida vredet samtidigt , det kan bli att knacka många gånger. Annars finns det nya på Bauhaus, kolla bara längden på den del som är till vänstra rörkopplingen och dim på dom övriga, finns 15 och 22, bara mäta rören. Lätt att byta stänga av inkommande vatten och sen plugg and play.
Jepp kan vara så, men finns ingen genväg för dig. Bara bita i äpplet och försöka. Det är klämringar och dom brukar gå att dra för hand när dom lossnat lite, sen hur det är med att få bort rören som sitter instuckna i blandarventilen, kan vara lite knepigare med fasta rör. Kan det gå att komma åt från någon sida så har du kanske tur.Suvi5700 skrev:
Som @Suvi5700 skriver är det aningen svårt att komma åt, men då kommer jag inte fjösa utan tar i ordentligt med en hammare. Behöver alltså inte vara nojjig att rör lossnar och jag får ett härligt vattenfall?J jonaserik skrev:Jepp kan vara så, men finns ingen genväg för dig. Bara bita i äpplet och försöka. Det är klämringar och dom brukar gå att dra för hand när dom lossnat lite, sen hur det är med att få bort rören som sitter instuckna i blandarventilen, kan vara lite knepigare med fasta rör. Kan det gå att komma åt från någon sida så har du kanske tur.
Kör igång imorgon då det är lite bättre ljus i badrummet.
Sorry för dumma frågor, men om vredet inte går att vrida kan jag köpa reservdelar på Bauhaus. Menar du ny blandarventil och vad menar du med vänstra rörkopplingen? Om du har tid att svara - så utgå från att jag är ett barn gällande detta😳
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat att ta av ratten och spreja med 5-56. Jag hade inte bankat jättehårt. Menvett bestämt slag på rattensysmali skrev:
Som @Suvi5700 skriver är det aningen svårt att komma åt, men då kommer jag inte fjösa utan tar i ordentligt med en hammare. Behöver alltså inte vara nojjig att rör lossnar och jag får ett härligt vattenfall?
Sorry för dumma frågor, men om vredet inte går att vrida kan jag köpa reservdelar på Bauhaus. Menar du ny blandarventil och vad menar du med vänstra rörkopplingen? Om du har tid att svara - så utgå från att jag är ett barn gällande detta😳
[bild]
Bästa svaret
Enligt manualen för vår blandningsventil så regleras den i grader om 7. Dvs mellan min/max om man vrider ratten så är temperaturskillnaden 7 grader.
Sedan får man lätta på mittenskruven, dra ut vredet, vrid den åt minus, tryck in. Nu kan man reglera 7 grader till.
Tror den börjar på 35 ocg går upp till 65.
Det är en LK något.
Sedan får man lätta på mittenskruven, dra ut vredet, vrid den åt minus, tryck in. Nu kan man reglera 7 grader till.
Tror den börjar på 35 ocg går upp till 65.
Det är en LK något.
Jepp tala om trångt.sysmali skrev:
Som @Suvi5700 skriver är det aningen svårt att komma åt, men då kommer jag inte fjösa utan tar i ordentligt med en hammare. Behöver alltså inte vara nojjig att rör lossnar och jag får ett härligt vattenfall?
[bild]
Den bilden visar på ett vred, kan du stänga och öppna en VV-kran, då ska det stoppa att komma VV-vatten.
Den är för att stänga av till VVB och då fortsätter det att finnas KV i huset. Så den delen behöver du inte tänka mer på, bara för avstängning till VVB.
PS det är det liila vredet som sitter framför lite upp till vänster, det du ringat in.
Kan bli att demontera hela säkerhetspaketet som sitter framför, det är klämringar där, men kan bli besvärligt att ta bort det. Presskopplingar syns på rören och där är stenstumt och går inte att röra 1 mm. Men tänker du att demontera så kommer VVB att tömmas på allt vatten, har du golvbrunn där, samt att VVB måste stängas mot att värmas, inget trevligt med kanske 60 C vatten rinnande över händerna, ta säkert ett eller två dygn innan det kallnat och då måste även huvudvattenkrannarna stängas.sysmali skrev:
[bild]
Seger! Tack alla i tråden.
Lite smörjmedel så kunde jag vrida vredet, men endast mot minus, dvs sänka tempen på varmvattnet.
Då gjorde jag som @Njingan skrev. Lossade mittenskruven, ut med vredet;vred 2/4 åt minus. Skruva fast den igen och sen kunde jag vrida 2/4 åt plus = 14 grader varmare i blandarna vid maxvärme.
Nu är jag dagens hjälte här hemma.
Lite smörjmedel så kunde jag vrida vredet, men endast mot minus, dvs sänka tempen på varmvattnet.
Då gjorde jag som @Njingan skrev. Lossade mittenskruven, ut med vredet;vred 2/4 åt minus. Skruva fast den igen och sen kunde jag vrida 2/4 åt plus = 14 grader varmare i blandarna vid maxvärme.
Toppen att det löste sigsysmali skrev:
Vad bra, då ska jag oxå justera när jag kommer hem. Jag har ju haft problemet sen pannan var ny, den är alltså snålt ställd från fabrik.
Ska även berätta för han som sa att det inte går att justera.....att det går att justera.
Ska även berätta för han som sa att det inte går att justera.....att det går att justera.
Härliga tider strålande tider.sysmali skrev: