vi håller på och försöker få till pannans inställningar, ctc excellent 2 med elpatron som driver vattenburet golvvärmesystem. Tror vi hittat en ok förskjutning på kurvan så den hänger med nu när det blir kallare med har lite för varmt inne. Funderar på vad skillnaden är på att förskjuta kurvan ytterligare ett steg kontra sänka tempen någon grad i golvvärmesystemet. Hänger ni med? Konsekvensen borde väl bli den samma, lägre temp inomhus (och lite lägre energiförbrukning)

L
Det med dålig värme på GV , ( har du termostater i varje rum ) och det inte räcker att ställa upp dom , så är det för lite varnvatten fram
De är detsamma med med framledning från värmekällan
du måste öka kurvan lite , det tar ca 1 dygn innan det stabilerat sig mellan varje förändring
så gör en ökning och vänta

Jag kanske missförstår dig men jag he alltså för varmt nu, och vill få ner det. Kan strypa returen på varje slinga (nästan en slinga per rum) men eftersom det är generellt för varmt i hela huset så tänkte jag att det är bättre att sänka allt och sen strypa flödet till sovrummet där vi vill ha ytterligare ngn grad svalare

L
Du är på rätt väg , sänk kurvan och prova ,
H ar du radiatorer ? eller enbart GV

Gv på nederplan och två radiatorer på inredd vind

L
Då regleras utgående temp till GV och rad , samma temp på allt
Sätt ner lite kurva och prova , vet inte hur du har det på vind , egna rum med dörrar ., då kan det bli svalt där . men värmen nere går uppåt
Kan bli så som du sa , ha kurvan kvar och strypa in GV , då ska det vara ca 3-4C mellan ut och in på slingorna ,i normalfall , tar lite tid att göra det
PS du hade inte termostater på GV då , raka spåret ut på vattnet till GV

Gammalt system från 1960 så rakt ut och sen kan man strypa retur. Typhus av Skanska har ngn kallat det. Radiatorerna på ov har tillkommit i efterhand då det från början bara var kallvind så antar att jag måste ha lite högre temp än om det bara skulle varit gv. Dessutom flytspacklat på gv så är nog ingen risk med att komma upp i för hög temp för parketten (har 35 grader ut idag)

L
För at det inte ska bli för svalt på OV så måste du ha en kurva som passar för det
Sedan strypa in GV som jag sa , kan ta lite tid med termometer .
När du stryper en slinga ökar det i en annan , så det blir några vändor att göra , men fungerar ,
då kan du ha lite svalare i sovrum .
Jag har strypt i huset till temp , och det fungerar bra

L Liteavvarje skrev:
När du stryper en slinga ökar det i en annan , så det blir några vändor att göra , men fungerar ,
Aha, det tänkte jag inte på, bra input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.