Hej,

Jag har ett 60-talshus med en fin uteplats i skiffer. Den vill vi såklart spara men fixa iordning. Den är 65 år gammal och lutar som en skidbacke och måste därför läggas om och rätas upp. Jag har tänkt höja den markerade delen med ca 25-30cm. Den kommer forfarande vara ett fall på uteplatsen för att slippa höja så mycket. Frågan är dock hur jag gör stödmuren vid den röda markeringen? Ska man mura upp lecablock? Sätta någon kantsten? Sätta ett litet L-stöd. Hur skulle ni tänka?

Hälsningar,
John

• Snett lagd skifferuteplats vid ett 60-talshus med markerad sektion för höjning; öppna dörrar och en luftkonditioneringsenhet på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta fallet kan du välja att höja med vad du vill utefter tycke och smak. Du behöver inte L-stöd för marktrycket med den lilla höjningen. Hade gått fint att flacka ut gräsmattan också.

Med det sagt hade jag, om jag inte var professionell, plockat bort alla plattor, markerat ut linjer för plattsättningen/muren, grävt ut för blockmur med lämpliga block från heda, benders, etc, hårdgjort, murat 1/3 av total höjd mur under mark och 2/3 över mark, hårdgjort och justerat för plattsättningen med 15‰ fall från huset, lagt plattorna och sedan tagit en koll på den där balken. Känns som det är en bra balans billigt kontra bäst, och enkelt.

• Gilla
joba91
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.