Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att förra ägaren och hyresgästen inte hade skriftligt avtal?
Ja det är jag, förra ägaren är en släkting. Dom hade kontrakt när det var företaget som hyrde lokalen sen gick det i konkurs så har sonen till han hyrt privat efter det. Utan avtal

useless useless skrev:
Som sagt var är 'kallhyra' bättre så får hyresgästen själv fixa de abonnemang för el, vatten, internet, tv, etc vederbörande vill ha. Dels blir det enklare att sätta hyran då den inte påverkas av marknadspriset på diverse tjänster och dels slipper man själv bli betalningsansvarig för en massa saker om hyresgästen väljer att inte betala hyran.

Kanske nåt att fundera på om du nu ändå ska se över allt och upprätta nya avtal?
Låter bra, men det var inte hela byggnaden han använder sig av? Svårt att ha hyresgästen stå på elen om du själv också använder den. Vore ju bra att mäta elen som går till en så stor yta som 220 kvm.

S sjoelund skrev:
Låter bra, men det var inte hela byggnaden han använder sig av? Svårt att ha hyresgästen stå på elen om du själv också använder den. Vore ju bra att mäta elen som går till en så stor yta som 220 kvm.
Tanken är ju att sätta in elmätare på det som går till hyresgästen.

En bekant till mig fick besök av sin hyresvärd som är mycket trevlig och tillmötesgående (hyr ett hus på deras tomt ink el/värme)
"Elen har blivit så dyr, antingen lägger jag på 500:- i månaden dec-mars, eller så höjer jag hyran generellt för att ta höjd för framtida elprishöjningar"

H Andyel skrev:
Tanken är ju att sätta in elmätare på det som går till hyresgästen.
Fast då står du på abonnemanget eller tänkte du att ha 2 mätare från nätägaren?

S sjoelund skrev:
Tanken är ju att jag får läsa av elmätaren sen debitera honom vad det kostar isf.

S sjoelund skrev:
Man behöver inte ha flera abonnemang för att ha flera mätare, går att ha en mätare per förbrukare om man så önskar.

Vad gäller lokaluthyrning så är det marknadshyra som gäller och du kan avtala vad du vill (kommer överens om med hyresgäst)
Dock gäller ändå vissa delar i jordabalken

Finns inget hyresavtal så skulle jag säga att det bara är att ta en dialog med hyresgästen och efter det höja priset.
Men som många sagt så är undermätare att föredra.

H Andyel skrev:
Tanken är ju att jag får läsa av elmätaren sen debitera honom vad det kostar isf.
F Fjällgossen skrev:
Man behöver inte ha flera abonnemang för att ha flera mätare, går att ha en mätare per förbrukare om man så önskar.

Vad gäller lokaluthyrning så är det marknadshyra som gäller och du kan avtala vad du vill (kommer överens om med hyresgäst)
Dock gäller ändå vissa delar i jordabalken

Finns inget hyresavtal så skulle jag säga att det bara är att ta en dialog med hyresgästen och efter det höja priset.
Men som många sagt så är undermätare att föredra.
Jo. Enda problemet är om de inte betalar för elen. Men det är nog det rimligaste alternativet ändå.

S sjoelund skrev:
Jo. Enda problemet är om de inte betalar för elen. Men det är nog det rimligaste alternativet ändå.
Sant, men betalar de inte sina fakturor så kan man ju stänga av strömmen.
Och betalar de inte elen så lär de inte heller betala hyran, och på åttonde dagen efter att hyran förfallet så är avtalet förverkat (enligt hyreslagen, men fungerar sällan i hyresnämnden ändå)

H Andyel skrev:
Fast det är nog inte helt lagligt att göra så om jag inte minns fel.
Du får inte köpa in el och sen sälja den vidare då utan att ha elnätskoncession. Någon vet nog säkert mer om det här.

• Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Du får inte köpa in el och sen sälja den vidare då utan att ha elnätskoncession. Någon vet nog säkert mer om det här.
Fast det är samma fastighet, så det behövs väl inte? Och det är ju så vanligt att hyresvärd säljer el att Skatteverket skriver om det särskilt: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/393379.html?date=2021-06-23

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Vi hyr ut ett hus på vår fastighet. Vi kollade med både elleverantören och skattemyndigheten. Inga problem att ta betalt för delar av elen, så länge vi tog verklig kostnad och var transparenta.

För att slippa dubbla fasta avgifter och eftersom vi inte har separat mätning får hyresgästen helt enkelt betala en tredjedel av elräkningen. Det är tillräckligt "verkligt" för att vi ska slippa betala skatt på den intäkten. Hade man ett pålägg för el på hyran i form av en fast summa ska den upp för beskattning.

• Gilla
Mathias Sigtuna och 1 till
  • Laddar…
H Andyel skrev:
Hej! Tänkte höra hur ni tänker här.

Jag har idag en byggnad på 250kvm, jag hyr ut ca 220 kvm till en privatperson för 4500 kronor (elen ingår).
Nu har elen varit riktigt dyr så jag har tänkt höja till 5500. Jag funderar på om det är ett skäligt pris.

Han har inte haft någon ökning de senaste 10åren heller så tänker inte bara att höjningen är endast pga hög elräkning.
Du säger byggnad, det är alltså inte ett boende/permanentbostad? Mer förråd/mekutrymme?

Som ”boende” inkl el är det tokbilligt..

Andra sorters utrymmen är mer en diskussionsfråga er imellan. Fortfarande inte konstigt med en höjning efter 10 år.. oavsett elen..

Annars har du kvar hyran och sätter upp en elmätare och hyresgästen får betala elen separat enligt ”avtal” typ (går ju att ha två elabonnemang oxå, men det kanske är mer jobb än det är värt.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
H Andyel skrev:
nyligen tagit över denna fastighet så är rätt ny med att vara hyresvärd
Spännande! Föreslår att du snarast gör allting skriftligt. Hyresavtal är inget man endast vill ha muntligt. Om hyresgästen skriver på ersätter det det gamla kontraktet…
Glöm inte bort alla klausuler om uppsägning, kontraktet ersätter tidigare kontrakt, hyreshöjning, vad händer om familjemedlemmar flyttar in, rörliga kostnader såsom el etc, hyresgästens ansvar och hyresvärdens ansvar etc, etc , etc…
Lycka till!
/ Johan

Även om det är billigt i dagsläget och själva hyran egentligen äts upp av elen som du får stå för så är en höjning med tusen kr, en höjning med ca 20% om jag räknat rätt. Risken kanske finns att du skrämmer bort personen? Å andra sidan kanske det finns fler intressenter.

hyresgästen har garanterat hängt med i nyheterna om elprisrekord osv och borde vara förstående om du förklarar läget, tex att det blir bättre ekonomiskt för dig om du inte hyr ut eller liknande.

jag hade nog provat en rätt mjuk höjning och en lite längre plan framöver där du höjer hyran precis med några procent för att tillslut nå upp till den hyran du vill ha för lokalen.

mycket handlar ju om din relation till hyresgästen och den känner du till allra bäst.
Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.