6 235 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Höja golv mha trägolv i en blivande tvättstuga.
Tryckimpregnerat använder man ju aldrig inomhus vad jag förstått: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tryckimpregnerat-virke
Corpes skrev:
Ska bara säga att jag tog en chansning och gjorde tvärtom vad som sagts i denna tråd. Jag köpte brun rillad trall, lät den ligga inne innan jag började för att se om det luktade mycket. Ingen lukt under denna tid dom låg där så jag satte igång. Nu är golvet klart och det fick bra betyg av frugan då den matchade bastun färgmässigt också. Så nu finns inga synliga rör från blivande tvättmaskinen och tvättstället. Jag och familjen är nöjda vilket är det väsentliga i det hela.
Törs man lägga upp bild på något som majoriteten har sågat?
Allt gick bra under golvbygget. Det lilla problem jag stötte på var golvlutningen till brunn men det visste jag om och löste det med distanser under reglar där det behövdes. Det som gjorde att jag körde på är att vi har en bastu i samma rum som (självklart....) också är byggd av trä och står på golvet och den ser fortfarande fin ut sen den byggdes 2006.
Jag tyckte att min lösning blev bättre än den med klinkers som Danne_08 länka till, men tack ändå för tips och ideér!
Allt gick bra under golvbygget. Det lilla problem jag stötte på var golvlutningen till brunn men det visste jag om och löste det med distanser under reglar där det behövdes. Det som gjorde att jag körde på är att vi har en bastu i samma rum som (självklart....) också är byggd av trä och står på golvet och den ser fortfarande fin ut sen den byggdes 2006.
Jag tyckte att min lösning blev bättre än den med klinkers som Danne_08 länka till, men tack ändå för tips och ideér!
Redigerat:
Ingen har något emot bilder, ingen.
Alla är garanterat också intresserade av att veta hur det blev.
Det stora spörsmålet är ju huruvida det kommer att stå sig över tid i olika avseenden. Därför är det intressant om du kommer tillbaka om 10 år eller så.
Jag är extra intresserad eftersom jag själv funderat i samma banor ang ett bad/duschrum med oisolerat betonggolv och hydrofor, samt inplanerad extra grovtvättmaskin. Min främsta orsak är inte att dölja rör, men det är ju ingen nackdel att slippa se dem, utan att komma upp från det kalla golvet. Det är ett reservbadrum ute i ekonomidelen så därför är inga dyra eller omfattande ombyggnationer aktuella.
Hur löste du tillgänglighet till golvbrunn och möjlighet till städning/rengöring under trallen?
Det stora spörsmålet är ju huruvida det kommer att stå sig över tid i olika avseenden. Därför är det intressant om du kommer tillbaka om 10 år eller så.
Jag är extra intresserad eftersom jag själv funderat i samma banor ang ett bad/duschrum med oisolerat betonggolv och hydrofor, samt inplanerad extra grovtvättmaskin. Min främsta orsak är inte att dölja rör, men det är ju ingen nackdel att slippa se dem, utan att komma upp från det kalla golvet. Det är ett reservbadrum ute i ekonomidelen så därför är inga dyra eller omfattande ombyggnationer aktuella.
Hur löste du tillgänglighet till golvbrunn och möjlighet till städning/rengöring under trallen?
Jag tar en liten paus nu när julen närmar sig men kommer lägga upp bild(er) sen efter nyår då det troligtvis börjar bli klart (eller så kommer det upp någon bild på en halvfärdig tvättstuga).
Angående golvbrunn så kommer den ligga dolt, behöver jag rensa den så får jag skruva bort en trallbräda (jag har inte behövt rensa brunnen en enda gång under våra 10 år i huset i vårt nuvaranade tvättrum). Golvet läggs utan traditionell springa mellan trallen så städa under kommer vi inte göra.
Angående golvbrunn så kommer den ligga dolt, behöver jag rensa den så får jag skruva bort en trallbräda (jag har inte behövt rensa brunnen en enda gång under våra 10 år i huset i vårt nuvaranade tvättrum). Golvet läggs utan traditionell springa mellan trallen så städa under kommer vi inte göra.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär blev slutresultatet. Jag och min fru blev nöjda och det är ju huvudsaken. Tomrummet till höger ska jag försöka hitta några utdragbara skenor o fästa under bänkskivan som jag sedan ska hänga dit någon typ av tygkorg/tvättpåse på så man kan dra in/ut tvättpåsen. Tips på sådana skenor och tvättpåse mottages gärna.
Redigerat:
Det har iofs inte gått 10år men iaf nästan 2 och rummet/golvet ser fortfarande precis ut som på bilden jag bifogade ovan.Oldboy skrev:
Ingen har något emot bilder, ingen.
Bästa svaret
Bilden var lysande för förståelsen.
T ex hade jag föreställt mig trallgolv i hela utrymmet, inte bara en del. Sedan enl bild så ser det ju riktigt lyxigt ut. Klart man inte vill riva upp en sådan snygg och välfungerande lösning.
Inga problem med resonans från trägolvet under TM?
T ex hade jag föreställt mig trallgolv i hela utrymmet, inte bara en del. Sedan enl bild så ser det ju riktigt lyxigt ut. Klart man inte vill riva upp en sådan snygg och välfungerande lösning.
Inga problem med resonans från trägolvet under TM?
Tack förresten för dom värmande orden. Resultatet blev som jag tänkte migOldboy skrev: