1 493 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Höja dörrposter i timmerhus
Hej! Jag och min fru är intresserade av ett hus som eventuellt kommer bli till salu. Det ägs idag av en släkting. Huset i fråga är 2-plan med liggande timmer och anor från 1809. Takhöjden är ca 220 cm.
Problemet är att mina 195 cm slår i dörrposterna. Eftersom vi gärna vill hitta ett ställe att bo på länge (då menar jag 50 år+) så är det något av en dealbreaker att det går att höja dörrposterna. Jag är inte kunnig i området men har förstått att ska man ändra på timmerhus behöver man veta vad man håller på med.
Om man leker med tanken att det behöver vara 200-205 cm frihöjd under dörrposterna så blir det max 15 cm timmer kvar upp till innertaket. Går det att säga på rak arm om det är OK? Behöver man kanske ta dit en expert för att titta på det?
Tacksam för tankar/råd/idéer
Problemet är att mina 195 cm slår i dörrposterna. Eftersom vi gärna vill hitta ett ställe att bo på länge (då menar jag 50 år+) så är det något av en dealbreaker att det går att höja dörrposterna. Jag är inte kunnig i området men har förstått att ska man ändra på timmerhus behöver man veta vad man håller på med.
Om man leker med tanken att det behöver vara 200-205 cm frihöjd under dörrposterna så blir det max 15 cm timmer kvar upp till innertaket. Går det att säga på rak arm om det är OK? Behöver man kanske ta dit en expert för att titta på det?
Tacksam för tankar/råd/idéer
Spontant skulle jag säga att det går bra...
Dock får man kolla upp hur stockarna ovanför dörren ser ut.
Man vill ha en hel stock utan större försvagningar för att hålla ihop huset.
Skulle det vara ett problem kan man säkert be en smed göra lite förstärkningsjärn.
/ATW
Dock får man kolla upp hur stockarna ovanför dörren ser ut.
Man vill ha en hel stock utan större försvagningar för att hålla ihop huset.
Skulle det vara ett problem kan man säkert be en smed göra lite förstärkningsjärn.
/ATW
Tack för svar! En hel stock hoppas jag inte ska vara några problem (utan att veta hur höga de är i huset).
Jag har inte råd vad gäller att förstora dörrposten, men tänk bara på att få till dörrarna rätt eftersom du behöver byta även dessa.
mvh en som bor i ett hus från 1850 och som lärt sig att ducka vid passage genom de flesta dörrar...
mvh en som bor i ett hus från 1850 och som lärt sig att ducka vid passage genom de flesta dörrar...
Klicka här för att svara