Hej! Jag har köpt en ny diskmaskin som jag installerat idag. Jag har dessvärre ett glapp på ungefär 70-80mm tills maskinen tar i bänkskivan och vad jag förstått så går inte stödbenen att höja såpass högt, behöver jag komplettera med några nya ben eller räcker det att sätta klossar under benen? och hur blir det med justeringsbenet i mitten? kommer det sväva fritt i luften om man har längre ben? Mvh en som försöker lära sig

BirgitS
Jag föreslår att du sätter en list under bänkskivan som täcker mellanrummet. Det låter som att det blir väldigt svårt att få in diskmaskinen på plats om den ska uppåt mer än 5 cm.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du sätter en list under bänkskivan som täcker mellanrummet. Det låter som att det blir väldigt svårt att få in diskmaskinen på plats om den ska uppåt mer än 5 cm.
Kan skicka en bild, borde jag skruva upp benen så mycket som det går och sen sätta en list resterande plats då?

BirgitS BirgitS skrev:

• Integrerad Electrolux-diskmaskin med digital kontrollpanel och olika programinställningar, placerad under en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
W William Mellander skrev:
Kan skicka en bild, borde jag skruva upp benen så mycket som det går och sen sätta en list resterande plats då?
Ja, det tycker jag.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
Dom brukar gå höja rätt mycket.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det tycker jag.
Perfekt, då gör jag så! Ska jag skruva i skruvarna på sidan av maskinen när jag fått allting på plats?

ergonomiskt sett är det bättre att höja maskinen. ett par 2x4 längsunder vardera sidan lär lösa problemet. sen på med en fotbräd, som inte nödvändigtvis behöver skruvas fast.

dubbelhäftande tejp kan vara ett alternativ.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
ergonomiskt sett är det bättre att höja maskinen. ett par 2x4 längsunder vardera sidan lär lösa problemet. sen på med en fotbräd, som inte nödvändigtvis behöver skruvas fast.

dubbelhäftande tejp kan vara ett alternativ.
Okej! Så höja under ifrån och sen skruva upp benen så att maskinen tar i skivan?

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Okej! Så höja under ifrån och sen skruva upp benen så att maskinen tar i skivan?
Hej William.
Hur högt är det från golv till underkant bänkskiva?
Elux maskinerna går att höja till 880mm som max

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
Har du köpt en ny maskin brukar det följa med instruktioner om hur montering ska göras.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
BirgitS
Perfekt, då gör jag så! Ska jag skruva i skruvarna på sidan av maskinen när jag fått allting på plats?
Det kan vara bra att skruva fast diskmaskinen så att man inte råkar dra fram den när man öppnar luckan eller den börjar välta om ett barn klättrar upp på en öppen lucka.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Hej William.
Hur högt är det från golv till underkant bänkskiva?
Elux maskinerna går att höja till 880mm som max
875mm, så då kanske det räcker, får prova imorgon.

Jag fick detta fenomen när jag monterade köket i min förra lägenhet då jag valde att höja bänkskivan ca 5cm extra. Detta genom att lägga klossar av 45x45 under fötterna på skåpstommarna.

Under diskmaskinen löste jag höjningen genom att lägga resterna av bänkskivan, det blev precis lagom till 3 bitar som var 6-7cm breda, 1 på varje sida som fötterna i framkant stod på, och så en i mitten som hjulet i bak rullade på.
Vid montage förlängdes dessa bitar med vanlig 45x45 regel som maskinen ställdes på utanför bänken och sen bara togs bort efter att den rullats in.
Kommer göra något liknande nästa gång jag byter kök i nästa lägenhet.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
precis. och som andra har skrivit är det viktigt att maskinen inte kan välta framåt. det brukar räcka att klämma fast den med hjälp av stödbenen, ponerat att bänkskivan är tung alternativt fastsatt i bänkstommarna.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.