Hej! Jag har köpt en ny diskmaskin som jag installerat idag. Jag har dessvärre ett glapp på ungefär 70-80mm tills maskinen tar i bänkskivan och vad jag förstått så går inte stödbenen att höja såpass högt, behöver jag komplettera med några nya ben eller räcker det att sätta klossar under benen? och hur blir det med justeringsbenet i mitten? kommer det sväva fritt i luften om man har längre ben? Mvh en som försöker lära sig
Kan skicka en bild, borde jag skruva upp benen så mycket som det går och sen sätta en list resterande plats då?BirgitS skrev:
Dom brukar gå höja rätt mycket.
Okej! Så höja under ifrån och sen skruva upp benen så att maskinen tar i skivan?rakt09 skrev:
Har du köpt en ny maskin brukar det följa med instruktioner om hur montering ska göras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Jag fick detta fenomen när jag monterade köket i min förra lägenhet då jag valde att höja bänkskivan ca 5cm extra. Detta genom att lägga klossar av 45x45 under fötterna på skåpstommarna.
Under diskmaskinen löste jag höjningen genom att lägga resterna av bänkskivan, det blev precis lagom till 3 bitar som var 6-7cm breda, 1 på varje sida som fötterna i framkant stod på, och så en i mitten som hjulet i bak rullade på.
Vid montage förlängdes dessa bitar med vanlig 45x45 regel som maskinen ställdes på utanför bänken och sen bara togs bort efter att den rullats in.
Kommer göra något liknande nästa gång jag byter kök i nästa lägenhet.
Under diskmaskinen löste jag höjningen genom att lägga resterna av bänkskivan, det blev precis lagom till 3 bitar som var 6-7cm breda, 1 på varje sida som fötterna i framkant stod på, och så en i mitten som hjulet i bak rullade på.
Vid montage förlängdes dessa bitar med vanlig 45x45 regel som maskinen ställdes på utanför bänken och sen bara togs bort efter att den rullats in.
Kommer göra något liknande nästa gång jag byter kök i nästa lägenhet.
precis. och som andra har skrivit är det viktigt att maskinen inte kan välta framåt. det brukar räcka att klämma fast den med hjälp av stödbenen, ponerat att bänkskivan är tung alternativt fastsatt i bänkstommarna.W William Mellander skrev: