R rakt09 skrev:
precis. och som andra har skrivit är det viktigt att maskinen inte kan välta framåt. det brukar räcka att klämma fast den med hjälp av stödbenen, ponerat att bänkskivan är tung alternativt fastsatt i bänkstommarna.
Kanon! Fick med skruv och platta för att fästa maskinen i sidoskåpen, så lika bra att jag gör det kanske

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag fick detta fenomen när jag monterade köket i min förra lägenhet då jag valde att höja bänkskivan ca 5cm extra. Detta genom att lägga klossar av 45x45 under fötterna på skåpstommarna.

Under diskmaskinen löste jag höjningen genom att lägga resterna av bänkskivan, det blev precis lagom till 3 bitar som var 6-7cm breda, 1 på varje sida som fötterna i framkant stod på, och så en i mitten som hjulet i bak rullade på.
Vid montage förlängdes dessa bitar med vanlig 45x45 regel som maskinen ställdes på utanför bänken och sen bara togs bort efter att den rullats in.
Kommer göra något liknande nästa gång jag byter kök i nästa lägenhet.
Låter riktigt bra ju! Ska testa detta.

K Kasken skrev:
Jag fick detta fenomen när jag monterade köket i min förra lägenhet då jag valde att höja bänkskivan ca 5cm extra. Detta genom att lägga klossar av 45x45 under fötterna på skåpstommarna.

Under diskmaskinen löste jag höjningen genom att lägga resterna av bänkskivan, det blev precis lagom till 3 bitar som var 6-7cm breda, 1 på varje sida som fötterna i framkant stod på, och så en i mitten som hjulet i bak rullade på.
Vid montage förlängdes dessa bitar med vanlig 45x45 regel som maskinen ställdes på utanför bänken och sen bara togs bort efter att den rullats in.
Kommer göra något liknande nästa gång jag byter kök i nästa lägenhet.
Tänkte försöka mig på detta tipset nu! Har kapat till 3 klossar på 5-6cm av en 45x45 regel, kan det funka tro? och ska jag lägga en regel som höjer upp maskinen så att jag kan pilla in klossarna? och kommer det stå stabilt sedan efter jag skruvat upp tror du?

W William Mellander skrev:
Tänkte försöka mig på detta tipset nu! Har kapat till 3 klossar på 5-6cm av en 45x45 regel, kan det funka tro? och ska jag lägga en regel som höjer upp maskinen så att jag kan pilla in klossarna? och kommer det stå stabilt sedan efter jag skruvat upp tror du?
Hej, de flesta diskmaskiner kan höjas till 880mm, läs montage anvisningarna, har ni köpt en maskin som inte är avsedd för nordiskt bruk så kan du lägga reglar under, men man ska inte krångla till saker i onödan, lycka till med nya diskmaskinen

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, de flesta diskmaskiner kan höjas till 880mm, läs montage anvisningarna, har ni köpt en maskin som inte är avsedd för nordiskt bruk så kan du lägga reglar under, men man ska inte krångla till saker i onödan, lycka till med nya diskmaskinen
Okej, ska testa och se exakt hur mycket allt går att justera!

T teuvo tainio skrev:
Antar att det menas att maskinen går att höja kontra sänka mellan 818-878mm? Ritning visar en maskin med justerbar höjd mellan 818-878 mm och olika monteringsdelar som skruvar, fästen och packningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att det menas att maskinen går att höja kontra sänka mellan 818-878mm?
Ja. Det är högre än t.ex. Bosch och standard Miele.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja. Det är högre än t.ex. Bosch och standard Miele.
Då skruvar jag bara på! Har inget bakben på maskinen, Kommer den stå stabilt med bara dom två frambenen samt mittbenet?

Då skruvar jag bara på! Har inget bakben på maskinen, Kommer den stå stabilt med bara dom två frambenen samt mittbenet?
Ingen aning men det lär den göra eftersom manualen säger det.....😉

K Kane skrev:
Ingen aning men det lär den göra eftersom manualen säger det.....😉
Haha! Det har du rätt i😂

Jag är rädd att du missförstod min aningen kryptiska beskrivning.

För att det hela skall gå smidigt på behöver du göra bitar som avlånga skenor, iaf den i mitten som bakre hjulet skall rulla på. När jag tänker på det hela nu så finns ju ingen som helst anledning till att de yttre som främre benen skall stå på behöver gå hela vägen in till vägg, det räcker ju att de är nån dm långa så foten har nått att stå på.

De som jag gjorde blev 6-7cm breda och 45mm på höjden, men de täckte hela djupet på stommen, alltså typ 50-55cm eller vad sockeln är djup..... Hoppas det blev begripligt.
Sen förlängde jag dessa tillfälligt med 3st ca 1m långa 45x45 som gick ut på golvet framför, bara för att lätt kunna lyfta upp maskinen när den står fritt framför stommen, och sen bara enkelt rulla in som om den stått direkt på golvet.

• Gilla
William Mellander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.