bra-byggare skrev:
Detta är ett riktigt bra spolmunstycke för vanlig vattenslang: [länk]. Men så är det inte billigt heller, kostar 657,50 på Swedol.
Det finns inte något bra, som inte kostar 600kr?

mattiassp:Ok. Jag har aldrig testat denna tvätt, men om du inte ska sanera klotter eller tvätta skogsmaskiner funkar den nog utmärkt..kränzle är kvalite rakt igenom.

Själv har jag en Kärcher 5-85 och är helt nöjd, den har rimlig kapacitet för pengarna, metallhus i pumpen osv.
Tycker nog att det är en rätt prisvärd tvätt, dessutom inga problem att hitta tillbehör osv.

//Unigas

P
Ja, jag läste också testet i DN. Kärcher fick högsta betyg på slangar, rör och sånt, helt otroligt att det plastiga smecket fick 5:a i betyg!

Men det är väl så att testet är relativt så att Kärcher trots sin plastiga kvalitet är bäst i prisklassen. Men hur dåliga är då de andra som fick lägre betyg, huvaligen!

Sen går väl testet till så att de tittar på handtaget och slangen, väger det lite i handen, hummar och harklar sig lite och utbrister till slut: "En femma för den här tycker jag". Skulle de testa grejorna i verkligheten under ett tag skulle nog betyget bli ganska mycket lägre.

Eller så är det kanske kompetenta testpersoner som vet vad de gör och har erfarenhet.

Jag är skeptisk till det testet. Någon maskin fick kritik för olje- och vattenläckage efter en stunds användning. För att ta med sådana faktorer som defekter på enskilda exemplar så behöver de testa minst ett 20-tal av varje maskin för att det ska bli hållbart rent statistiskt. Jag antar att det inte gjordes.

P
Rund_skruvad skrev:
Eller så är det kanske kompetenta testpersoner som vet vad de gör och har erfarenhet.
Om så vore fallet skulle de kritisera plastigheten i Kärchers högtryckstvättar anser jag.

När de gör tester av det där slaget har de nog inte tid att testa hur produkten fungerar efter lite längre tags användning. De hinner aldrig märka att infästningen till plastveven till slangvindan slits ut efter ett antal invevningar. De råkar nog inte heller ut för att handtaget lutat mot en vägg glider ner och ramlar i asfalten går av i själva koppligen mellan lans och handtag. De testar nog inte heller att tvätta i lite kallare väder när slangen är lite hårdare och lätt viker sig när man går runt bilen. Jag tror inte heller de byter munstycken tillräckligt ofta för att märka att de slits såpass att ibland så sitter en del av plastkopplingen kvar när man tar ut munstycket. Inte heller har de nog vridigt munstycket och skiftat mellan mellan högtryck och lågtryck på munstycket tillräckligt många gånger för att märka att plasten slits ut för att till slut när man trycker igång vattnet så flyger delar av munstycket iväg och landar en bit bort.

Jag tror inte testarna hinner märka något av ovanstående på sina korta testperioder de har med tvättarna. Konsekvenserna av detta märker dock Kärcher service som ber om ursäkt för den dåliga plastiga kvaliteten hos dessa tvättar och t.o.m. ger bort vissa plastdetaljer, detta enligt egen erfarenhet.

Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Sen går väl testet till så att de tittar på handtaget och slangen, väger det lite i handen, hummar och harklar sig lite och utbrister till slut: "En femma för den här tycker jag". Skulle de testa grejorna i verkligheten under ett tag skulle nog betyget bli ganska mycket lägre.
Testet verkar vara bättre än så. Testet är publicerat i Göteborgsposten 16:e Augusti.
Där finns en faktaruta som beskriver hur testerna gjordes.

"Kvalitet och uthållighet på pump och spruthandtag testades genom att högtryckstvätten kördes under 24 timmar och avtryckarhandtaget trycktes in och släpptes 500 gånger."

Jag har själv testvinnaren Kärcher 5.85, men jag har inte använt den tillräckligt mycket för att kunna dra några slutsatser om kvaliteten. Den fungerar fortfarande, men jag tycker slangen är kass.
Den har format sig efter upprullningsrullen, och det är omöjligt att få den att ligga bra på marken.
Så fort den inte är sträckt så korvar den ihop sig, och man får böka för att trassla ut den.

/Hasse

Använde en Alto på ett kvällsprojekt ikväll. Kan bara säga att man inser hur bra Kränzle är när man prövar andra märken. Sämre skit får man leta efter. Plast, plast och åter plast. Varför? Vem vill ha en plastig högtryckstvätt? Har det suttit nåt pucko till utvecklare på Alto och Kärcher och tyckt att dom kommit på nåt smart? Jag vet då ingen som vill ha en plastklädd högtryckstvätt, som dessutom är helt värdelös!

Om det altos servicechef säger verkligen vore sant, varför kostar då reservdelen 830:-? Varför är det bara dom konsumenter som lyckas få tag på honom som får köpa direkt till nettopris?
Alto sänkte säkerligen inget pris och förlorade heller inget på den affären, det var återförsäljarens vinst som försvann.

En ärlig servicechef hade rättat till priset i kundledet redan från början!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.