23 487 läst ·
41 svar
23k läst
41 svar
Högtryckstvätt - köpråd?
Varför köpa hobbytvätt? jag kan förstå om man köper en alto eller kärcher för en tusing som skall användas till ngn enstaka
altantvätt(fast då är det bättre att hyra)
Om man ska använda den till lite mer frekvent biltvätt eller annan rengöring krävs säker en maskin som kostar ca:4000kr.
Fortfarande är tvättarna av urusel kvalite(plastiga) pumpen har begränsad livslängd, slangen är av typen som inte klarar att man råkar köra bilen över den, den tål inte att spruta varmt vatten..
NEJ!!!
mitt råd är att gå på en proffsmaskin..kan rekomendera kränzle quadro 799...den kostar 12 papp inkl moms i listpriset, men gick att köpa för 8500kr...alltså det dubbla...då har man en tvätt med pumphus i koppar(lång livslängd) keramiska kolvar(nästan outslitliga tål värme) samt slangvinda i metall och gummislang som tål hårda tag.
En bonus är också att tvätten levererar 180 bar samt ett vattenflöde på 14 liter /minut, den är dock en trefaspump vilket kanke kan vara en nackdel då alla inte har ett sådant uttag.
Rådet är alltså att lägga lite extra på en engångskostnad istället för att köpa placebo.
/Fredrik
altantvätt(fast då är det bättre att hyra)
Om man ska använda den till lite mer frekvent biltvätt eller annan rengöring krävs säker en maskin som kostar ca:4000kr.
Fortfarande är tvättarna av urusel kvalite(plastiga) pumpen har begränsad livslängd, slangen är av typen som inte klarar att man råkar köra bilen över den, den tål inte att spruta varmt vatten..
NEJ!!!
mitt råd är att gå på en proffsmaskin..kan rekomendera kränzle quadro 799...den kostar 12 papp inkl moms i listpriset, men gick att köpa för 8500kr...alltså det dubbla...då har man en tvätt med pumphus i koppar(lång livslängd) keramiska kolvar(nästan outslitliga tål värme) samt slangvinda i metall och gummislang som tål hårda tag.
En bonus är också att tvätten levererar 180 bar samt ett vattenflöde på 14 liter /minut, den är dock en trefaspump vilket kanke kan vara en nackdel då alla inte har ett sådant uttag.
Rådet är alltså att lägga lite extra på en engångskostnad istället för att köpa placebo.
/Fredrik
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer
ktm525 skrev:Varför köpa hobbytvätt? jag kan förstå om man köper en alto eller kärcher för en tusing som skall användas till ngn enstaka
altantvätt(fast då är det bättre att hyra)
Om man ska använda den till lite mer frekvent biltvätt eller annan rengöring krävs säker en maskin som kostar ca:4000kr.
Fortfarande är tvättarna av urusel kvalite(plastiga) pumpen har begränsad livslängd, slangen är av typen som inte klarar att man råkar köra bilen över den, den tål inte att spruta varmt vatten..
NEJ!!!
mitt råd är att gå på en proffsmaskin..kan rekomendera kränzle quadro 799...den kostar 12 papp inkl moms i listpriset, men gick att köpa för 8500kr...alltså det dubbla...då har man en tvätt med pumphus i koppar(lång livslängd) keramiska kolvar(nästan outslitliga tål värme) samt slangvinda i metall och gummislang som tål hårda tag.
En bonus är också att tvätten levererar 180 bar samt ett vattenflöde på 14 liter /minut, den är dock en trefaspump vilket kanke kan vara en nackdel då alla inte har ett sådant uttag.
Rådet är alltså att lägga lite extra på en engångskostnad istället för att köpa placebo.
/Fredrik
Tja
både kärcher och alto har keramiska kolvar på sina övre modeller för hobby bruk och alton har även samma armerade gummi slang som topp modelerna för proffs har (mjukt armerat gummi)
så varför lägga 12000 när du får samma kvalitet för 4500? det skulle möjligen vara för de 20 extra baren (160 i stället för 180)
fast man bör nog ej tvätta bilen med 180 bar då för man stå på ett bra avstånd och då losar man den konsentrerade strålen (svårare att styra hur skite ska rinna)
sedan har du nackdelen att ska du köra med tillbehör som tex:våtbläster eller altantvätt då få man ha en adapter för det skiljer mellan proffs och hobby fästet på i stort sätt alla märken.
och till sist hur roligt är det att släpa fram en 3-fas kabel var gång man ska tvätta eller om man vill köra med den någon annan stans , för hur vanligt är det med trefas?
a jag komm på en sak till: ett vanligt problem för folk som köper proffs tvättar förutom problemet med tillbehören är vatten mängden, som du själv skriver tar proffs mycket mer vatten en en hobby så har man lite dåligt tryck kommer maskinen inte fungera särskilt bra och till slut gå sönder+att dom flest kräver att man har en 3/4" -1" slang i stället för den vanliga 2/4" slangen
då får man problem om man vill ha en automatisk slang rulle + problemet att få tag på kopplingar för den storleken.
/chali
Kärcher 7.85 som jag har får väl anses vara topmodellen av deras konsumenttvättar. Den är plastig och andas verkligen inte kvalitet på samma sätt som en Kränzle.
Varför skulle just 160 bar vara gränsen för när vattentrycket blir ohälsosamt för bilen, varför inte 150, 140, 180 eller 200 bar?
Proffstvättarna har också tillbehör som altantvättar m.m., lite dyrare men antagligen är kvaliteten bättre också.
Jag skulle inte behöva släpa fram trefaskabel varje gång jag skulle tvätta då jag har ett trefasuttag precis bredvid 1-fasuttaget som jag alltid har tvätten ansluten i. Jag behöver varken släpa fram vare sig slang, kabel eller tvätt när jag ska tvätta, jag behöver bara sätta på vattnet och slå på strömbrytaren.
Köra någon annanstans har åtminstone inte jag några problem med för alla stället där jag har använt min tvätt har varit inom räckhåll för ett trefasuttag.
Slangstorleken är heller inget problem anser jag. Det är ju bara gå köpa en slang och kopplingar på närmsta välsorterade järnhandel. Sen har kränzle inbyggd vattentank som buffert på vissa av sina tvättar för att slippa problemet med för lite flöde i slangen.
För min egen del så är det på något sätt ganska bra att min Kärcher är av så dålig kvalitet för då kanske den kan gå sönder snabbt så jag kan satsa på en Kränzle istället.
Varför skulle just 160 bar vara gränsen för när vattentrycket blir ohälsosamt för bilen, varför inte 150, 140, 180 eller 200 bar?
Proffstvättarna har också tillbehör som altantvättar m.m., lite dyrare men antagligen är kvaliteten bättre också.
Jag skulle inte behöva släpa fram trefaskabel varje gång jag skulle tvätta då jag har ett trefasuttag precis bredvid 1-fasuttaget som jag alltid har tvätten ansluten i. Jag behöver varken släpa fram vare sig slang, kabel eller tvätt när jag ska tvätta, jag behöver bara sätta på vattnet och slå på strömbrytaren.
Köra någon annanstans har åtminstone inte jag några problem med för alla stället där jag har använt min tvätt har varit inom räckhåll för ett trefasuttag.
Slangstorleken är heller inget problem anser jag. Det är ju bara gå köpa en slang och kopplingar på närmsta välsorterade järnhandel. Sen har kränzle inbyggd vattentank som buffert på vissa av sina tvättar för att slippa problemet med för lite flöde i slangen.
För min egen del så är det på något sätt ganska bra att min Kärcher är av så dålig kvalitet för då kanske den kan gå sönder snabbt så jag kan satsa på en Kränzle istället.
Bra byggare:kan inte annat en att hålla med
Chali
m du verkligen tvivlar på att kränzlen har ngr fördelar då du tvättar bilen kan du ju tänka på kvalitetsskillnaden,
På kränzlen sitter pumphus och ventiler lätt tillgängligt utanför plasten, på kärchern sitter det väl inpackat under ett häftigt skal.
Känns som kärcher kanske försöker dölja ngt???
Angående att tvätta bilen med 100-180 bar, kan säga att du kan spola bort rätt så mycket med 100bar som du inte vill ska lossna om du beter dig klumpigt.Men i regel har man rätt så stor nytta av lite extra kraft när man ska få rent fälgar från bromsdamm.mm
sedan skrev jag att den gick att köpa för 8500kr, med det menade jag att det gick att få den till ett bättre pris och som i allra
högsta grad matchar hobbytvättarna då.
Chali
På kränzlen sitter pumphus och ventiler lätt tillgängligt utanför plasten, på kärchern sitter det väl inpackat under ett häftigt skal.
Känns som kärcher kanske försöker dölja ngt???
Angående att tvätta bilen med 100-180 bar, kan säga att du kan spola bort rätt så mycket med 100bar som du inte vill ska lossna om du beter dig klumpigt.Men i regel har man rätt så stor nytta av lite extra kraft när man ska få rent fälgar från bromsdamm.mm
sedan skrev jag att den gick att köpa för 8500kr, med det menade jag att det gick att få den till ett bättre pris och som i allra
högsta grad matchar hobbytvättarna då.
Har tvättat 30 fyrfamiljshus med vår Kränzle. Den bara går och går. Fyllt på olja en gång.
Ska jag köpa en högtryckstvätt privat nån gång så får det bli en sån. Den vi har på jobbet ligger på 90 bar. Helt tillräckligt.
Ska jag köpa en högtryckstvätt privat nån gång så får det bli en sån. Den vi har på jobbet ligger på 90 bar. Helt tillräckligt.
Du kan få den när den gått sönder.mattiasp skrev:
Skämt åsido. Jag gissar att jag lägger in en del psykologisk värdering i det hela. Jag hade tidigare i min ungdom använt Kärchers proffesionella ångtvättar för att tvätta lastbilar och grävmaskiner och tyckte de var superbra. Jag tyckte därför att jag skulle satsa på en bra tvätt och köpte därför Kärchers (då) största konsumenttvätt i tron att jag skulle få något mycket bra. Trycket och vattenflödet hade ganska höga värden tyckte jag, framförallt mycket bättre än leksakstvättarna som finns på marknaden. Och visst, den tvättar faktiskt okej, men det är milsvid skillnad mot en riktig proffstvätt. När sen plastdetaljer började gå av och spricka och jag får höra av Kärchers egen servicepersonal att plastdetaljer säljs som smör i solsken till de här tvättarna pga dålig kvalitet så inser jag att jag inte fått en så bra högtryckstvätt som jag förväntade mig.
Men felet är i grund och botten mitt, jag hade inte gjort tillräckligt bra research innan mitt köp utan gick och köpte något som jag trodde skulle vara väldigt bra pga tidigare erfarenheter och jag tyckte jag satsade en hel del pengar. När sen mina förväntningar inte infriades så kan jag erkänna att jag blev ganska besviken.
Redigerat av moderator:
Tjaktm525 skrev:Bra byggare:kan inte annat en att hålla med
Chalim du verkligen tvivlar på att kränzlen har ngr fördelar då du tvättar bilen kan du ju tänka på kvalitetsskillnaden,
På kränzlen sitter pumphus och ventiler lätt tillgängligt utanför plasten, på kärchern sitter det väl inpackat under ett häftigt skal.
Känns som kärcher kanske försöker dölja ngt???
Angående att tvätta bilen med 100-180 bar, kan säga att du kan spola bort rätt så mycket med 100bar som du inte vill ska lossna om du beter dig klumpigt.Men i regel har man rätt så stor nytta av lite extra kraft när man ska få rent fälgar från bromsdamm.mm
sedan skrev jag att den gick att köpa för 8500kr, med det menade jag att det gick att få den till ett bättre pris och som i allra
högsta grad matchar hobbytvättarna då.
som jag skrev lite högre upp i tråden så hatar jag värkligen kärcher hobbtvättar (går bara sönder)
därimot så är alto p160.1 helt kanon (helt annan kvalitet)
proffs tvättar är bra fast jag håller nog inte med om att dom är något för privatpersoner (tänker på 3-fas)
för dyra att köpa delar till och svårt att hitta strömkälla om man behöver ha med den.
jag talar om egen efarenhet jag ägde en kärcher 250 bar 3-fas som jag ägde i några veckor men efter att tagit med den till stugan märkte jag det var alldeles för bökigt med vatten försörjning och strömkälla
särskilt om man har en bitt till det man ville tvätta.
tvätten sålde till huvud kontoret till det företaget jag jobbade för (dom ville ha den stationär i en tvätt hall)
jag ställde ner trycket till ca 150 bar och skickade i väg den, efter ca 4 dagar ringer vd och säger att den bilansvarige hadde ställt upp trycket till max innan han skulle tvätta de 11 nya bilarna jag precist plockat ut från toyota. kan medela att första bilen tydligen hadde blivit nästan plåtren på ena sidan=)
/chali
Finns det inte något väldigt bra sprutmunstycke för vanlig trädgårdsslang som ger lite högretryck?
Då jag tvättar bilen 1gång/vecka under sommaren så blir den aldrig så skitig, och på vintern lär det bli mackarnas tvätthallar o där finns det ju redan högryckstvätt
Så vill ha tips/råd om ett bra munstycke för trädgårdsslangen
Då jag tvättar bilen 1gång/vecka under sommaren så blir den aldrig så skitig, och på vintern lär det bli mackarnas tvätthallar o där finns det ju redan högryckstvätt
Så vill ha tips/råd om ett bra munstycke för trädgårdsslangen
Detta är ett riktigt bra spolmunstycke för vanlig vattenslang: http://www.handla.swedol.se/images/large/TL-2131.jpg. Men så är det inte billigt heller, kostar 657,50 på Swedol.
Det var den här jag tänkte på:
http://www.vesundberg.com/detaljer.asp?butik=161100204
http://www.vesundberg.com/detaljer.asp?butik=161100204