Jag skall renovera mitt vardagsrum och har noterat att det finns ett draget kabelrör (idag är en TV antennkabel dragen i det men den behövs inte längre) som jag skulle vilja använda för att dra kabel till mina bakre "suround" kanaler i hembion samt min subwoofer.
Frågan är bara om det finns några skapligt bra högtalarkablar som inte är så grova (kanske tänkta för den här typen av montage) - jag ingen audiofil som lägger tusentals kronor på kablar men vill ändå ha ett skapligt resultat.

Nu svär jag väl i kyrkan men jag tror vanlig FK 1,5mm2 för 2kr/m fungerar bra. Kopparkabel som kopparkabel.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Biltemas högtalarkabel ger väl ganska mycket kabel för pengarna.

Till bakre surround så räcker 1.5mm² i mitt tycke.
Är det låg eller högnivå till subwoofern (ska det dras en högtalarkabel eller en signalkabel?)
I högnivåfallet hade jag kört 2.5-4mm² beroende på storlek.

C
Använd RK om du vill ha en smidigare kabel och gå upp i dimension så mycket du kan för att undvika förluster.
Men 3 par i ett 16-rör får du nog nöja dig med 1,5mm², kanske går med 2,5...
Om kabeln skall klamras på vägg en sträcka kan det vara en fördel att välja en 2-ledare, t.ex. högtalarkabel eller sådan lågvoltskabel som används för 12V belysning.

jag har dragit supra classic 2,5 till mina bakhögtalare i VP rör. Funkar fint, och kabeln är inte jättedyr. Eller jo om man jämför med vanlig FK så är den jättedyr, men den är inte obscent hifidyr :)

pelpet skrev:
Nu svär jag väl i kyrkan men jag tror vanlig FK 1,5mm2 för 2kr/m fungerar bra. Kopparkabel som kopparkabel.
Helt riktigt. Fast om man vill så kan man kosta på sig RKUB eller dylik som är lite mer fintrådig så är det lättare att dra och ansluta. Jag har 2.5mm² "billigaste som finns" till alla mina högtalare. Det finns *ingen* som kan höra skillnad på kabel som kabel av rimlig tjocklek. Inte de som är säkra på att de kan det. Och inte de som tror att de kan det. Så om TS själv inte placerar sig i tokfacket som tror det, så finns det ingen anledning att köpa något dyrare.

C
En bekant tillverkade en egen högtalarkabel som slog alla etablerade audiofilkablar i ett lyssningstest (dock ej blindtest). Den var tillverkad av 0,75 mm lampsladd och en fet trädgårdsslang för imponatoreffekten.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har en sub med egen förstärkare så det är lågnivå som gäller där. Överväger att sätta en panel på väggen (på båda sidorna av golvet) så möjligen kan jag använda kabel med mer än två ledare i röret och sedan använda tvåledarkabel från panelerna till stärkare respektive högtalare...

C
Amatörsnickaren skrev:
möjligen kan jag använda kabel med mer än två ledare i röret
Är nog lättare att få i lösa trådar om det blir trångt i röret. Särskilt om röret har skarpa böjar. En kabel med många ledare blir relativt sett väldigt styv.

Till surroundhögtalarna hade jag använt högtalarkabel 1,6mm2, det räcker för surround. Lågnivåkabeln hade jag antagligen kört något lite dyrare t.ex. Supra då det kan vara lite känsligare. En lågnivå till sub ska ju helst ha dubbla skärmar.

• Gilla
Svan
  • Laddar…
C
Ja, eller ännu hellre en balanserad kabel, om det finns sådana anslutningar på förstärkaren/subben.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag tänkte att en kabel med flera ledare skulle vara smalare än flera separata med var sin tjockare ytteröverdrag men givetvis spelar böjlighet också en viktig roll... Drar man i alla tre på en gång eller hoppas man att även de tredje går i om man tar dem en i taget?

C
Alla på en gång om det är trångt.

P.s. och använd kabelsmörja.

Bakhögtalare behöver nog inte så grova kablar eftersom de inte behöver ge så mycket bas.

Viken kabel du än använder så inga flertrådiga utan enkel trådig är alltid bäst ur ljudsynpunkt.

Till bakhögtalarna använder du med fördel gammal hederlig två delad tele kabel. Till subvoffern behöver du helst en koaxial kabel kan återkomma om vilken om du vill.

Enda nackdelen med dessa kablar är just att dom är extremt audiofila.

Det är lite hysteri kring kablar vilket är ganska roligt med tanke på hur många km kabel det är vid inspelningen. Bara i ett mixerbord är det en hel del metrar. Och där hittar man inte många flertrådiga kablar.

Pär

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.