1 266 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Högtalare + telefon + vadå?
Jag har två högtalare (ej aktiva) som jag vill montera i tvättstugan.
Tanken är att jag lätt ska kunna koppla in min telefon med en 3,5 mm kontakt och få ljud under tiden jag viker tvätt.
Jag behöver således en liten förstärkare med en ingång för telefonen.
Om priset är av yttersta vikt och ljudkvalitén är sekundär, vad finns det?
Jag tänker kjell.com, biltema.se, rusta.se m.m
Tanken är att jag lätt ska kunna koppla in min telefon med en 3,5 mm kontakt och få ljud under tiden jag viker tvätt.
Jag behöver således en liten förstärkare med en ingång för telefonen.
Om priset är av yttersta vikt och ljudkvalitén är sekundär, vad finns det?
Jag tänker kjell.com, biltema.se, rusta.se m.m
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Om du eller någon i din närhet är lite händig kan en gammal stereoförstärkare/reciever på loppis köpas nästan gratis och kompletteras med en adapter som gör att 3.5 mm stereokontakten passar. Själv kör jag datorljudet via 3.5-sladd till en gammal solid state gitarrförstärkare på detta sätt. Jag kan koppla in även telefonen om jag vill. Bra ljud faktiskt om än mono.
Bra idé!Asgarvad skrev:Om du eller någon i din närhet är lite händig kan en gammal stereoförstärkare/reciever på loppis köpas nästan gratis och kompletteras med en adapter som gör att 3.5 mm stereokontakten passar. Själv kör jag datorljudet via 3.5-sladd till en gammal solid state gitarrförstärkare på detta sätt. Jag kan koppla in även telefonen om jag vill. Bra ljud faktiskt om än mono.
Man får dock göra rejält avkall på storleken.
Enklast och billigast är väl att köpa högtalare med inbyggd förstärkare
avsedda för att kopplas ihop med telefon eller dator.
Ljudet kan vara alltifrån dåligt till riktigt bra, kostar från 100:- hos kjell.com, biltema.se, rusta.se m.m.
avsedda för att kopplas ihop med telefon eller dator.
Ljudet kan vara alltifrån dåligt till riktigt bra, kostar från 100:- hos kjell.com, biltema.se, rusta.se m.m.
Sant, men aningen för tråkigtPeter2400 skrev:
Har blivit riktigt sugen på den där lepai jag länkade till tidigare. Tyvärr slut i lager. Har skickat ett mail och frågat om leveranstid. Har sedan länge slutat tro på de tidsangivelser man får från hemsidorna.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=37#rparams=l=s115236467
Valde dessa med maxpriset satt till 1000:-
Valde dessa med maxpriset satt till 1000:-
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Jag använde ett gammalt slutsteg från en bil till en sån lösning ett tag + 3,5mm->RCA-kabel. Funkade med en lite kraftigare 12v-adapter som strömkälla. Kostnad i stort sett gratis då det var grejer från garaget men lär inte kosta så mkt att köpa heller.
Klicka här för att svara