Mikael_L
Högtalare i badrum:
Problem 1, fukt:
De flesta högtalare tål nog mer fukt än man tror. Många har koner av PP eller andra icke-papper-material som då klarar i princip hur mycket vatten som helst. Marinhögtalare har nog till 99% sannolikhet PP-kon. När högtalaren börjar ta skada av fukt, även om den är med papperskon så börjar nog samtidigt badrumsinredningen ta stryk den med. Då är det nog i första hand dags att minska fukten i badrummet istället för att byta högtalare.

Problem 2, akustik:
Akustiken i badrum är nog bättre för att sjunga själv än att spela musik.
Mycket hårda ytor överallt gör att det blir gott om reflekterande ljudvågor, ljudet kan upplevas som vasst och hårt, odefinierat och inget stereoperspektiv och en del andra nackdelar.
Dämpningar som handukar på handdukstorken, matta på golvet osv hjälper bra.
En högtalare med mindre uttalat god diskant hjälper egentligen inte, men ljudet kan nog ändå upplevas som behagligare, så jag skulle gladeligen fundera på högtalare som låter en aning matta i diskanten när man lyssnar på dom i affären.

Och slutligen, allt för bra högtalare är nog bortkastat i badrum, jag skulle köpt något ganska enkelt och istället satsat kulorna på bättre högtalare någon annanstanns.

Mikael_L
Jag kan haft fel om t-amp i apparatdosa.
Jag har försökt hitta den websidan, men det enda jag hittar i den vägen är denna:
Minhembio.com - Hemma hos djalpha - Köket

Här är t-ampen i ett helt annat utrymme. Sidan där jag först läste om det var ett riktigt beskrivande byggprojekt. Om det är det här jag såg så är det här en kort sammanfattning bara.

hur fasen driver man marinhögtalarna i en relax?...är väl byggda för 12v?Finns det ngn smidig/billig lösning som man kan montera dolt...och kanske bara koppla till ex en mp3
spelare?
mvh
M

I föräldrarhemmet sitter enkla bilhögtalare......- I BASTUN!!!!
Har suttit där sen -79 och funkar lika bra än idag......ett bevis på att badrumshögtalare och "anpassade" produkter mest är till för att lura konsumenter. (hur det sen låter är ju en helt annan saga)

trojlee skrev:
hur fasen driver man marinhögtalarna i en relax?...är väl byggda för 12v?Finns det ngn smidig/billig lösning som man kan montera dolt...
Om du inte berättar för högtalarna att de är marinhögtalare så kommer det funka.

De är inte byggda för nån särkild spänning, det funkar inte på det viset.
Högtalare specas i Ohm, hur mycket motstånd de har.

Du alltså kan använda hemmahögtalare i bilen och bilhögtalare i hemmet .

Mvh

ahaa...:)...men det brukar ju vara olika ohmtal?....men finns det då någon bra lösning
på förstärkare som man kan dölja i tex en relax?...för en stor stereoförstärkare tar ju
både plats och ser lite "illa ut" i en relax....:)

Mikael_L
Bilhögtalare är ofta på 4 ohm, hemmahögt är ofta på 8ohm, det är vanligast så, men givetvis inte alltid. Man kan alltid använda en högtalare med högre ohm, det värsta som händer är att max ljudnivå kan sjunka något. Däremot ska man inte använda lägre ohmtal än vad förstärkaren är specifierad för. Dock klarar så gott som alla "moderna" förstärkare sig ner till 4 ohms högtalare.
Slutsats, du kan troligen välja vilken högtalare som helst. Låt ljud, monteringssätt , storlek osv styra.

Sen ett tips på en kombination som jag tror är kanonmycket ljud för pengarna är:
Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Passar säkert bra till alla möjliga utrymmen i huset. Paketet inkluderar både förstärkare, högtalare och 12V nätdel till förstärkaren. Ljud skickas in med 3,5mm stereoplugg. Använd en 3,5mm till 3,5mm stereoplugg för att koppla ihop med en MP3-spelare, eller 3,5mm stereoplugg till 2xRCA för att koppla ihop med någon vanlig hifiutrustning typ CD-spelare.

Jag har alltså inte hört hur denna högtalare låter, men den verkar enligt min mening helt klart konstruerad med rätt filosofi. T.ex. är soft dome diskanter ganska ovanligt på högtalare i denna prisklass.

edit: dessutom är förstärkaren ca 10x15 cm liten, och blir inte speciellt varm. Perfekt om man vill gömma undan den.

edit 2:
Det känns som att tråden numera skulle passa bättre under teknik, men TS frågade iofs om badrumshögtalare... hmmm

edit 3:
Jag kollade lite mer på fynda.se sidor. Det har tydligen poppat upp lite mer produkter sen jag sist kollade (för säkert nästan ett år sedan :) ).
Vill man istället ha en synlig stereo/receiver med massor av fina knappar så kanske det här är intressant:
Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Jag återkommer med bilder och intryck T-amp:en när jag är klar med vårt badrum. Jag kommer att mata den med 12v och har skaffat ett par billiga marinhögtalare som monteras i taket. Själva T-amp:en kommer jag att gömma i ett av skåpen.

Yxatill1000,

Hur har det gått med ditt T-amp projekt i badrummet.?
Nyfiken eftersom jag har liknande planer.

Det bästa alternativet är att sätta in riktiga inbyggnadshögtalare. Finns många olika alternativ t.ex. http://www.netonnet.se/?sid=1004256&did= hos Netonnet. Har lyssnat på Polk Audio:s "vanliga högtalare" och de låter kanon. Tror även Netonnet plockar hem deras övriga sortiment eftersom de är ensamma återförsäljare på Polk Audio.

Kommer att installera dessa själv, med tanke på allt jobb man lägger ner tycker jag inte man skall "snåla" på ljudet.
Dessa har dessutom riktbara diskanter vill kan hjälpa till eftersom akustiken i en bastu inte är bra.

polk är riktigt fina grejer, men är verkligen netonnet ensamma på dom, ja alltid lär man sig någe här på forumet.....

Mikael_L skrev:
De flesta högtalare tål nog mer fukt än man tror. Många har koner av PP eller andra icke-papper-material som då klarar i princip hur mycket vatten som helst. Marinhögtalare har nog till 99% sannolikhet PP-kon. När högtalaren börjar ta skada av fukt, även om den är med papperskon så börjar nog samtidigt badrumsinredningen ta stryk den med. Då är det nog i första hand dags att minska fukten i badrummet istället för att byta högtalare.
Väldigt många högtalarkoner är gjorda av just papp. Detta för att vara lätta och relativt styva. En högtalare med pappkon tar stryk fort. Pappen "suger" ju åt sig fukt, det gör inte ett badrumsskåp i samma utsträckning.

Det finns en anledning att marin och bilhögtalare inte görs med pappkoner. Man får då oftast en tyngre och mer bongstyrig kon, men en som tål fukt bättre.

Jag skulle välja en billig bilhögtalare. 6,5" eller 6x9" "fullrange" högtalare.

/Johan

Patrik65

Det fungerar aldeles utmärkt med T-ampen. Jag har monterat den i ett badrumsskåp och för att minimera den lilla plats som den tar ytterligare har jag monterat kardborretejp på den. Jag sätter på samma vis kartborre på undersidan av en hylla i skåpet och sedan sitter den monterad under ett hyllplan utan att ta plats på själva hyllan. Ljudet är helt OK men den används bara för att spela lite bakgrundsmusik då man badar eller en ljudbok ibland.

Jag valde takhögtalare på BRL för 798:-/paret (Veres Audio 55DCIW), som jag satte i taket i barummet. Syns på en bild: http://www.byggahus.se/bilder/member.php?uid=41772&protype=1.

Sedan har jag en bilstereo som spänningssätts när jag tänder spegelbelysningen i badrummet, så går radion igång på samma kanal och volym som sist. Valde en Alpinestereo som hade fjärrkontrollöga på sladd som är det enda som är synligt av stereon i badrummet.

Enkel, smidig och smidig lösning, med säkert så bra ljud som det kan bli i ett kaklat rum.

PeterRyet skrev:
Sedan har jag en bilstereo som spänningssätts när jag tänder spegelbelysningen i badrummet, så går radion igång på samma kanal och volym som sist. Valde en Alpinestereo som hade fjärrkontrollöga på sladd som är det enda som är synligt av stereon i badrummet.
.
vad har du för lösning för ström till bilstereon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.