Ja, Ahlsell har säkert bra priser egentligen. Problemet är ju att dom har en prislista med fantasipriser som alla sen har enorma rabatter på. Syftet med prislistan är bara att lura slutkunden att varorna har ett mycket högre pris än i verkligheten.
Eller tycker du att 173:- är ett bra pris på en enpolig 10A dvärgbrytare?

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
F
K kanonkula skrev:
Handlar du mycket häger har du garanterat inte de priset.
Bra! Vrid om kniven ett varv till!

B Christian Berggren skrev:
Vad händer om dem inte godkänner det?
DE kommer sannolikt att begära att du betalar resterade belopp. Men om du bestrider den fakturan måste de bevisa att den är korrekt. Det medför en del strul. Med du ger dem bevisbördan. Sannolikt orkar de inte bråka.

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Kan vi inte diskutera hantverkares påslag igen?
Det var så länge sen sist.

Lågt timpris och högt materialpåslag eller tvärt om. De är bara att välja.
Pengarna ska in och det är kunderna som betalar.

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:

Vad är låg timpenning i din värld?

E EyEr0n skrev:

Då är det väl bara att öka timpriset istället för att blåsa alla lättlurade kunder och bråka med dom som kommer på er.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Då är det väl bara att öka timpriset istället för att blåsa alla lättlurade kunder och bråka med dom som kommer på er.
Visst så är det, men hur många kunder väljer inte den som har lägst timpris?

U Uffe A skrev:
Visst så är det, men hur många kunder väljer inte den som har lägst timpris?
Då får man skylla sej själv om man inte fattar bättre. är en firma 200 kr billigare i timmen så finns det anledning till att fundera på varför

Uffe, alla?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Då får man skylla sej själv om man inte fattar bättre. är en firma 200 kr billigare i timmen så finns det anledning till att fundera på varför
Vilken har man frågat först då ...?

Dvs, vad betyder det om en firma är 200kr dyrare i timmen, hur ska man fundera då?

edit:
timpris är ju ingen mätare för kvalitet, effektivitet, ärlighet eller något sådant.
timpris är bara en mätare för vilken kostnad man får för varje timme, oavsett kvaliteten på den timmen.

edit igen:
Påslag däremot kan väl i viss mån vara en mätare på ärlighet eller kundrespekt eller något sånt.
Men mest är det dock en mätare på vilken affärsmodell som är vald.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Uffe, alla?
Nej inte alla. Tyvärr är det så att man som konsument är i ett utsatt läge. Speciellt om man inte har kunskaper om priser inom just det området.
Tyvärr finns det oärliga hantverkare inom alla branscher.
Vilket innebär att man måste kolla upp alla aspekter vilket inte alltid är så lätt

Efter snack med firman så fick jag dra av till skäligt pris, eftersom el gubben ändrade arbetsbeskrivning och upplyste inte mig att detta kommer kosta mycket mer i delar
Så det löste sig

• Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
B Christian Berggren skrev:
Efter snack med firman så fick jag dra av till skäligt pris, eftersom el gubben ändrade arbetsbeskrivning och upplyste inte mig att detta kommer kosta mycket mer i delar
Så det löste sig
Ingen elfirma är omöjliga att diskutera med. Både före, under och efter utfört arbete. Bara man inte börja använda "dumma ord" och idiotförklara människor så löser det mesta sig....

"Det löser sig, sa mannen som sket i badkaret..." :)

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag inser dina synpunkter, och lider av samma idioterier på mitt eget jobb.
Skulle jag sköter min egen hem-ekonomi på samma sätt som företagets regler skulle jag vara pank för länge sedan. Vem åker efter mjölk varje dag?

Det är väl klart att de inte kan ha allt med sig i bilen, då hade nog bilkostnaden varit betydligt dyrare om VVSare och Elfolket ska köra runt i en lastbil med släp.

Men däremot bör hen som lämnat offert beställt material innan så det finns att ta med från utgångsplats, och nödvändigt extra som är svårt att räkna på innan finnas i servicebilen.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du vet vad det är för prylar så skulle jag räknat ihop vad de kostar egentligen. Lägg på 10% och betala den summan. Erbjud att betala deras faktiska kostnad om de heldre vill det. Men då ska de på ett trovärdigt sätt visa vad de betalar. Inklusive en ev kickback. De här påslagen är inte rimliga.

Det hade varit bra om man kunde göra som Daniel sa. Dessvärre tror jag nog att det blir svårt och att det kan få vidare ekonomiska följder. Har ni inte något uttalat pris tidigare är det nog bara att bita i det sura äpplet tyvärr.

Annars är det lätt som kunde att hävda att man inte trodde det skulle vara så dyrt och bara betala en bråkdel av vad fakturan är på. Tänk en bil reparation på 60000, men du ger bara 10 procent. Det hade varit bra, men såklart ohållbart.

Tråkigt om det var så att din elektriker valde den enkla vägen och inte den bästa vägen. Nu fick du kanske en egen jordfelsbrytare till ditt spabad. Annars hade det nog hamnat på samma som resten av huset, vilket såklart ökad risken för problem längre fram då summan av läckströmmarna i kretsen ökar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.