Hej,

Vi har börjat kolla på att renovera vårt badrum då det börjar bli lite slitet.
Badrummet är från början av 2000-talet någon gång och har ett väldigt högt insteg. Flera decimeter, se bilder.

Jag undrar nu om det finns några gissningar på varför denna höjd?
Har någon tidigare ägare ändrat om på planlösningen till exempel? (De förra ägarna visste inte)

Det gäller en sekelskifteslägenhet på Södermalm, huset är från 1917.

• Badrum med högt insteg, svart toalettlock och dusch med gult randigt handduk på vitkaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kakel och mörkgrått klinkergolv i ett äldre badrum med högt insteg.
    Skapa konto
  • Duschutrymme med svart kakelgolv och vita väggplattor, golvbrunn synlig. Hög tröskel i sekelskifteslägenhet på Södermalm.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Man har inte velat/kunnat gräva i det gamla bjälklaget utan gjutit på för att få plats med nytt modernt avlopp och för att få fall.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Rördragning ovanpå bjälklaget gissningsvis.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om det rör sig om en gjuten platta med rördragning under plattformen, går det på något sätt att bila bort under en renovering?

Jo den går ju att bila bort, men du måste ju veta var du ska ha rören. Av någon anledning har man ju inte gett sig på bjälklaget-valvet förra gången. Ska du "bara" flytta anslutningspunkter så jovisst, det går nog att bila, men du får vara beredd på att steget behövs för att få dit avloppet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Oj, det var högt...

Jag har varit med om 10-15cm insteg där man lagt det nya ovanpå gammalt bjälklag men detta verkar ju överdrivet högt även för den sakens skull.

Tidsbristen för renoveringen av den lgh (åt min dotter) gjorde att vi lät där vara ett insteg då det inte var så högt som ditt men i ditt fall hade jag nog försökt undersöka om inte det går att sänka en del.

• Gilla
okayyyyy
  • Laddar…
Kanske går det att placera toaletten bättre så att den går mer rakt ut i avloppsstammen? En Vägghängd toalett kanske kunde monteras på en klack som rymmer de grova rören, avlopp till dusch är ju mycket klenare.

• Gilla
okayyyyy
  • Laddar…
Bra tips, ett varmt tack till alla i tråden!

En våtrumsfackman bör kunna öppna upp "plattformen", kika runt, och kunna ge råd. Det svåra känns ju att då måste vi bryta fuktspärren och därav renovera badrummet blir ett måste.

Det känns svårt att påbörja en våtrumsrenovering utan att veta vad som är möjligt om ni fattar?

Några generella tips på hur en tar sig framåt på bästa sätt?

Ja det där var rätt unikt. Jag hade funderat på om det var möjligt att ha vägghängd WC och bygga ut väggen så avloppsrören kunde gå i den sedan enbart höja golvet vid duschen och då göra ett trappsteg upp till den. Detta kräver ju dock golvvärme då det inte skulle finnas något avlopp som kan ta hand om vatten som stänker ut på golvet. Det är ju dock troligt att denna typ av lösning inte går hand i hand med säkervatten. Nuvarande lösning strider ju dock mot tillgänglighets reglerna men går antagligen att försäkra i alla fall.

Jag hade börjat med att göra ett titthål i skivan vid insteget.
Eller går den kanske skruva bort? Ser väl ut som några övermålade skruvskallar?

Ja titta det sat en skiva i dörrhålet! Jag förutsatte att det var gjutet.

Satsuki
Tänk vilken tyngd det måste vara om de gjutit 30 cm på ursprungsgolvet 😱

Jag har sett det.

Farstatjej90
Vad har du för takhöjd i badrummet?🤔

J
Tänk att man på 25 år aldrig funderat på att sätta ett litet trappsteg framför. Ser ju ut att få plats... Dörren skulle ju kunna kapas...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.