1881 skrev:
STRÅLANDE! Precis vad jag var ute efter - någon som har testat.

Känner ni av om det blir någon skillnad i värme före och efter ni satt på fläkten?
Vi befarade när vi byggde rummet att vi skulle få det problemet att värmen stiger upp och blir kvar däruppe, men vi isolerade bra och gjöt in golvvärme och temperaturen är för det mesta mkt jämn o behaglig i hela luftvolymen ändå. Vi drar igång den ibland när det blir svettigt för trummisen bakom trumsetet.

I mitt förra hem använde vi en motsvarande, fast fulare, modell i kolonialstil just på det sättet du beskriver. Det blev en enorm skillnad när vi satte in den, luftemperaturen blev behaglig, golven varma och värmen från kaminen spred sig till angränsande rum.

• Gilla
1881
  • Laddar…
Bra feedback, jag uppskattar det. Vi kommer att testa och installera en fläkt helt enkelt.

Har haft takfläkt i många år, med normal takhöjd, och mest använt den på vintern, det funkar kanon att förflytta värmen. Man kör den baklänges så luften pressas upp, och sen ner utmed väggarna, hur det funkar med öppet till nock vet jag inte, men med platt tak på låg hastighet märker man knappt den, men den gör nytta.

• Gilla
1881
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.