tja...
en högspänningstrafo hade två faser från högspänningen in på primärsidan. ut från sekundärsidan så fanns det tre plintar, en fas, nolla och jord. jord och nolla hade en bygel i mellan. kan nån förklara hur man får ut en nolla/jord ur trafon då man har två faser in?

Två sekundärlindningar?

/Kent

En lindning på primärsidan och en lindning på sekundärsidan vars ena sida är jordad? Låter lite udda lösning dock. Skoluppgift? Vad är din tanke om hur man får ut nolla/jord om du har tre faser in eftersom det låter som om du har koll där?

pefo>Var står det med enbart en lindning in/ut i ursprungsinlägget? Eller det med tre faser?

Som jag ser det...
Två faser in på primärlindningen, två sekundärlindningar med nolla emellan dem och sen är det valfritt hur tusan man vill ansluta dem eller vad man vill ta ut från den "svarta" lådan.

Läser vi samma inlägg? men jag kan hålla med om att det låter som en skoluppgift *S*

/Kent

Primärlindning med mittuttag och en sekundärlindning vars nolla är ansluten till jord (transformatorhöljet, troligen) med bygel.

trafon hade bara två anslutningar på primärsidan, vilket två av tre faser på högspänningen 10kv var anslutna till.
på sekundärsidan var det tre plintar varav två av dessa var byglade(nolla jord)?... min fråga var hur man kan ta ut en nolla/jord ur denna trafon???

jonkeboy skrev:
trafon hade bara två anslutningar på primärsidan, vilket två av tre faser på högspänningen 10kv var anslutna till.
på sekundärsidan var det tre plintar varav två av dessa var byglade(nolla jord)?... min fråga var hur man kan ta ut en nolla/jord ur denna trafon???
Du får inte ut jord/nolla ur en "äkta" enfas-transformator (dvs inte en spartransformator) oavsett vad du har på primärsidan.

Jord är något som inte kan passera genom en "äkta" transformator. Det måste kopplas utanför.
Din jordplint är troligen bara ansluten till transformatorns hölje. Det är bättre att se det som att du ska mata "in" jord på jordplinten, för att transformatorns hölje ska bli jordat.

Man kan inte säga att du får ut en nolla heller.
Du får ut en växelspänning ur sekundärlindningen, men om man ska kalla något för "nolla" eller "fas"
beror på hur man kopplar in det till omgivningen. Kopplar du en anslutning till jord,
så blir det en "nolla".

/Hasse

snickarboden skrev:
pefo>Var står det med enbart en lindning in/ut i ursprungsinlägget? Eller det med tre faser?

Som jag ser det...
Två faser in på primärlindningen, två sekundärlindningar med nolla emellan dem och sen är det valfritt hur tusan man vill ansluta dem eller vad man vill ta ut från den "svarta" lådan.

Läser vi samma inlägg? men jag kan hålla med om att det låter som en skoluppgift *S*

/Kent
Jag tolkade det hela som en "enfastrafo" eftersom det uppenbarligen bara fanns en lindning på sekundärsidan, dvs tre anslutningar. Men visst två lindningar funkar ju också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.