20 366 läst ·
12 svar
20k läst
12 svar
Högspänningssäkring mikrovågsugn
Vår mikro la av i morse på sätt att allt verkar fungera förutom att magnetronen inte går igång. Hittade en trasig högspänningssäkring, 5 kV 0.7 A mellan högspänningstransformatorn och kondingen. Nu vet jag ju inte om det är något annat som gått sönder och gjort att säkringen gått men det första borde vara att byta säkringen. Någon som vet var man kan få tag på en sådan säkring någorlunda snabbt? Elfa verkar inte ha.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hmmmmm
Säkring? tror du inte att det är likriktardioden? Mellan en transformator och glättningskondensatorn måste det finnas en likriktare.
En bild skulle skingra dimman en hel del.
Mikrovågsugnar är farliga att meka med, förstör ögon permanent på någon sekund.
Protte
Säkring? tror du inte att det är likriktardioden? Mellan en transformator och glättningskondensatorn måste det finnas en likriktare.
En bild skulle skingra dimman en hel del.
Mikrovågsugnar är farliga att meka med, förstör ögon permanent på någon sekund.
Protte
Det är en säkring, det är en standardkomponent i mikrovågsugnar. Ser ut som en vanlig glasrörsäkring men är märkt 5 kV. Problemet är att jag bara hittar den på utländska nätbutiker eller ebay.
Som laserfysiker känner jag mig kvalificerad nog att meka med mikrovågsugnar.
Som laserfysiker känner jag mig kvalificerad nog att meka med mikrovågsugnar.
Har samma problem för en kunds räkning. Enligt service är de skitsvåra att få tag i. Finns antagligen bara en tillverkare som levererar allt de kan till apparattillverkarna i Korea. Ingen av mina tre leverantörer har sådana hemma. Bara att vänta och se.
Det finns på Ebay. Jag gjorde en fullösning och tog en kopparkardel från en högtalarkabel och lindade runt den trasiga säkringen mellan kontakterna. Jag räknar med att risken med det är liten. Säkringen finns tydligen inte alls i många mikrovågsugnar. Inget att rekommendera till en kund kanske men i alla fall...
Ev en ren slump hade jag denna sidan sparad från när jag satt och funderade på att bygga tesla coil: http://www.mselectrical.co.uk/microwave_spares.html
Inom EU så ni behöver inte bråka med tull, och delarna är just för det ändamålet ni vill ha det till, men det var inte gratis direkt.
Inom EU så ni behöver inte bråka med tull, och delarna är just för det ändamålet ni vill ha det till, men det var inte gratis direkt.
Hej, Hade samma problem häromdagen. ELFA hade dock en säkring med motsvarande egenskaper, dock att den bara var 32 mm lång (jämfört med 40 mm som satt i min mikro). Effas passade dock utan problem. Ugnen funkar igen! Kostnad 6 kr (+ lite rosévin).
Mvh/ Gladestone
Mvh/ Gladestone
Klicka här för att svara