Vår mikro la av i morse på sätt att allt verkar fungera förutom att magnetronen inte går igång. Hittade en trasig högspänningssäkring, 5 kV 0.7 A mellan högspänningstransformatorn och kondingen. Nu vet jag ju inte om det är något annat som gått sönder och gjort att säkringen gått men det första borde vara att byta säkringen. Någon som vet var man kan få tag på en sådan säkring någorlunda snabbt? Elfa verkar inte ha.

Snacka med tillverkaren av microvågsugnen.

Hmmmmm

Säkring? tror du inte att det är likriktardioden? Mellan en transformator och glättningskondensatorn måste det finnas en likriktare.

En bild skulle skingra dimman en hel del.

Mikrovågsugnar är farliga att meka med, förstör ögon permanent på någon sekund.

Protte

Det är en säkring, det är en standardkomponent i mikrovågsugnar. Ser ut som en vanlig glasrörsäkring men är märkt 5 kV. Problemet är att jag bara hittar den på utländska nätbutiker eller ebay.

Som laserfysiker känner jag mig kvalificerad nog att meka med mikrovågsugnar.

Har samma problem för en kunds räkning. Enligt service är de skitsvåra att få tag i. Finns antagligen bara en tillverkare som levererar allt de kan till apparattillverkarna i Korea. Ingen av mina tre leverantörer har sådana hemma. Bara att vänta och se.

Det finns på Ebay. Jag gjorde en fullösning och tog en kopparkardel från en högtalarkabel och lindade runt den trasiga säkringen mellan kontakterna. Jag räknar med att risken med det är liten. Säkringen finns tydligen inte alls i många mikrovågsugnar. Inget att rekommendera till en kund kanske men i alla fall...

C
Ta en kardel och testa med en kub vad den klarar innan den brinner av först? :P

Ev en ren slump hade jag denna sidan sparad från när jag satt och funderade på att bygga tesla coil: http://www.mselectrical.co.uk/microwave_spares.html
Inom EU så ni behöver inte bråka med tull, och delarna är just för det ändamålet ni vill ha det till, men det var inte gratis direkt.

Någon som bytt säkring och som konstaterat att det var säkringen som var felet (brukar vara så att säkringen är skyddet för ett object)?

Nja, inte bytt men som jag skrev kopplade jag förbi den. Säkringen skyddar såvitt jag förstått bara komponenter mot fel i andra komponenter så det värsta som kan hända är att fler saker går sönder om en sak går sönder.

Hej, Hade samma problem häromdagen. ELFA hade dock en säkring med motsvarande egenskaper, dock att den bara var 32 mm lång (jämfört med 40 mm som satt i min mikro). Effas passade dock utan problem. Ugnen funkar igen! Kostnad 6 kr (+ lite rosévin).

Mvh/ Gladestone

Tjo, Elfa hade dom säkring 0,7A godkänd för 5 kV?? Art.nr skulle varit kul.
//Fruck

Jag tror inte Elfas är godkänd för 5 kV, det är väl just därför den riktiga är längre (för att förhindra överslag). Men det kanske funkar ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.