Hej Alla!

Jag är i starten av att bygga ett litet hus, min fundering är som följer:

Om jag bygger ett enplanshus om 100kvm som har 2700 mm i takhöjd så får jag en kostnad på säg 2000000kr om jag höjer takhöjden till 6000 mm, hur slår denna takhöjningen på priset. Denna höjningen kan väl inte ge en sån stor ökning, jag har ju redan grunden och ett tak skulle jag ju ändå bygga eller??

Mvh

Erik

Hmm...

Det är nog inte bara materialet som du behöver lägga till. Vi håller på att renovera fasaden på ett tvåvåningshus och tittar avundsjukt på våra grannar med enplanshus och som nästan når till sin nock om de står på marken. 6 m höga väggar kräver nog en hel del mer än 3 m höga vad gäller byggteknik och ställningar m.m.

Och varför ska det vara så högt? Tänker du peta in en våning till?

/pinebar

pinebar skrev:
Hmm...

Det är nog inte bara materialet som du behöver lägga till. Vi håller på att renovera fasaden på ett tvåvåningshus och tittar avundsjukt på våra grannar med enplanshus och som nästan når till sin nock om de står på marken. 6 m höga väggar kräver nog en hel del mer än 3 m höga vad gäller byggteknik och ställningar m.m.

Och varför ska det vara så högt? Tänker du peta in en våning till?

/pinebar
Tanken kan vara att i framtiden göra en våning till på halva och då få hög takhöjd i bara vardagsrummet tex.

Ja det krävs nog en del mer vad det gäller ställningar och byggteknik, funderar på om man skulle göra en stålstomme som man sen lägger takstolarna på samt klär stommen i trä. Detta borde göra det lite lättare för att få bärighet i så höga väggar.

/Erik

Vi bygger ett enplanshus, med undantag för 1/3 del där vi har ovanvåning. Vi har 7 meter i nockhöjd.

Visst innebär det en fördyring, både som tidigare inlägg säger, i sånt som byggställningar och dylikt, men även konstruktionsmässigt.

Håkan

PS: Kolla på vår hemsida så ser du hur vi har gjort...

Vad tror ni om uppvärmnings kostaderna då?

ossie k skrev:
Vad tror ni om uppvärmnings kostaderna då?

Vi bygger ju i EPS-teknik, så vi får extremt låga driftkostnader pga av det. ;D

Kommer inte förbruka mer energi än ett normalhus. Just i nuläget så har vi ingen värme i huset och trots en utetemp på ca 5 grader, så har vi 18 - 19 grader inomhus!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.