Heij83 Heij83 skrev:
Vi bor gratis hos svärföräldrarna med bundet elavtal.
Ja bo gratis hos mamma och pappa är ju förstås svårslaget ekonomiskt. Men att flytten skulle så och falla på elprisstödet tycker jag låter konstigt. Nu har jag inte orkat läsa så noga eftersom jag inte berörs av stödet, men var det inte typ 50-70 öre per kwh, beroende på el område? Det blir ju inte många hundralappar i månaden om ni förbrukar dryga 10000 kwh.

• Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Aannan utformning, typ rent högkostnadsskydd som Norge har, hade inte gett samma incitament att sänka förbrukningen.
Ja, tur vi inte fick det. Enda fördelen hade varit att elräkningens högsta belopp hade varit känt men om det vore Norges låga nivå hade man inte orkat bry sig.

Redigerat:
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
engs
J JockeHX skrev:
Onekligen är det så att detta typ av stöd inte kommer stimulera en massa ökad konsumtion, helt enkelt eftersom man inte vet vad stödet kommer bli.

Säg att vi går nu in i en urkall vinter, gaslagren sinar, priset sticker upp mot 10kr/kWh. På de värsta dagarna är maxpriset 50kr/kWh när en urkoppling sker.

Vad händer då med företag och hushåll som behöver vänta ett år till på nästa retroaktiva utbetalning?
Det man gör är att tar det man får nu, om man får något. Stoppar in de på separat konto för att stötta vardagsekonomin med vid extrema elpriser framöver. Inte blåsa pengarna på lite extra julklappar.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Heij83 Heij83 skrev:
Jag hoppas att vi klarar det.
Det låter som ni köpt alldeles för dyrt om du är.orolig att inte klara kostnaden för att du går.miste om 5000 kr i en engångssumma..

• Gilla
sijo 50 och 2 till
  • Laddar…
Snailman
K Kallens skrev:
Nu har jag lyssnat på presskonferensen. Mest rättvisande är nog att säga att det är ett stöd för året som kommer, men att beloppet baseras på förbrukningen under året som har gått.

Bra för att det inte uppmuntrar till att konsumera mer nu, dåligt för att det inte är något kostnadstak eller liknande och kompensationen är ganska liten i relation till priserna som kan bli i ett dåligt scenario. Dvs. jag tror inte det gjorde så mycket för att lindra ångest hos de som har det verkligt jobbigt..
Det var för avancerat för Aftonbladet (Lena Mellin) att förstå, hon skrev en hel artikel om att inget elstöd behövdes för föregående år då alla redan betalat sina elräkningar, men att ett stort behov lär uppstå kommande vinter.

Så jag antar att folk på Aftonbladet genast gör av med vartenda öre de får in utan att alls spara något till kommande utgifter de vet om att de kommer att få. :thinking::rofl:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-far-ersattning-for-rakningar-vi-redan-betalt

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Hmm, vet inte om jag hänger med, det kommer ju heller inget stöd för föregående år? Det som kommer ska vara för kommande 12mån.

Men egentligen spelar det kanske inte så stor roll om stödet avser någon viss tidsperiod. Aftonbladet är ju ofta riktigt skräp, där skribenterna inte ens förstått grundfrågan i det de skriver om, så ingen överraskning där..

K Kallens skrev:
Hmm, vet inte om jag hänger med, det kommer ju heller inget stöd för föregående år? Det som kommer ska vara för kommande 12mån.

Men egentligen spelar det kanske inte så stor roll om stödet avser någon viss tidsperiod. Aftonbladet är ju ofta riktigt skräp, där skribenterna inte ens förstått grundfrågan i det de skriver om, så ingen överraskning där..
Stödet baseras på förra årets förbrukning.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Snailman
Heij83 Heij83 skrev:
Jag hoppas att vi klarar det.
Det jag påpekar är att elprisstödet är helt fel utformat då man får ersättning på tidigare förbrukning som ska vara en ersättning för kommande förbrukning.
Det gynnar den som förbrukar mycket med ex spabad som man nu kanske stänger av för att spara energi.
Medan jag som inte haft nästan någon förbrukning senaste året då jag bott hos svärföräldrarna och sparat på elen i bygget straffas nu.
Jag är i liknande situation som dig, men fick elen på bygget inkopplad för ett år sedan, så tecknade treårsavtal då, men kommer att flytta in om någon månad. Men förstår ju helt din situation, men nybyggda hus drar ju normalt inte så mycket el, jag har tex bergvärme.

Däremot för fritidshuset så gick avtalet ut 1 December, så det fick bli rörligt och termostaterna nerskruvade på minimum, men så kan man ju inte göra om man ska kunna bo där.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Stödet baseras på förra årets förbrukning.
Ja beloppet räknas ut med hjälp av förbrukningen föregående år, men avsikten är att det ska betalas ut i vinter för kommande elkostnader.

M Myckling skrev:
Så man har beslutat om att betala ut stöd i förväg innan man vet vad elpriset faktiskt kommer att bli?
Det är baserat på snittpriset 1 år bak i tiden. inte fram. Så det ger fortfarance incitament att spara el

Snailman
K Kallens skrev:

I den här artikeln är jag osäker på om det är förståndet som brister, eller om det är önskan att skriva något negativt om den nya regeringen som påverkat innehållet i artikeln mest.

Det är ofta svårt att avgöra det när man läser något på Aftonbladet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Ja beloppet räknas ut med hjälp av förbrukningen föregående år, men avsikten är att det ska betalas ut i vinter för kommande elkostnader.
Nej, det är kompensation för tidigare kostnader. Om du använder pengarna till kommande elräkning är det upp till dig

Heij83
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter som ni köpt alldeles för dyrt om du är.orolig att inte klara kostnaden för att du går.miste om 5000 kr i en engångssumma..
Jag har inte köpt, jag har byggt själv men det kanske är hårklyveri.
Jag klarar mig säkert utan en engångssumma på 5000kr men det kommer vara jäkligt tufft blandannat pga. studier och stödet är fel utformat enligt mig att det baseras på föregående år. Det är bara det jag stör mig på.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nej, det är kompensation för tidigare kostnader. Om du använder pengarna till kommande elräkning är det upp till dig
Nej. Det är en missuppfattning. Kompensation för höga priser förra vintern har du redan fått.
Det nya stödet är, som sagt var, tänkt att vara en påse pengar man får för att klara av ökade kostnader kommande vinter. Att beloppet baseras på det gångna årets förbrukning har gjort att många har missuppfattat syftet.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det man gör är att tar det man får nu, om man får något. Stoppar in de på separat konto för att stötta vardagsekonomin med vid extrema elpriser framöver. Inte blåsa pengarna på lite extra julklappar.
Säg att du har ett hus som drar 3500kWh om en månad blir riktigt kall. Du har en årsförbrukning på 20.000kWh. Den retroaktiva utbetalningen blir 0,75*20.000 = 15.000kr.

Elpriset hamnar på 10kr/kWh den månaden som ditt hus drar 3500kWh = 35.000kr. Sen kommer nästa kalla månad. Sen nästa.

De där 15.000kr försvann snabbt och du har nu ett års väntan på nästa stöd, fast om det kommer något stöd vet du inte.

Visst, det är bra för stödet uppmuntrar fortsatt sparande, men oron kommer bestå.

• Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.