• Gilla
Erik5000 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Hoppas då att vi då behåller lägre pris. Som förra månaden hade vi nästan samma snittpris som södra Sverige :mad: Nu pratar jag om timpris!

• Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Det här gälller då för den retroaktiva delen? Inget om hur högkostnadsskyddet ska se ut för kommande vinter(/vintrar)?

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Det här gälller då för den retroaktiva delen? Inget om hur högkostnadsskyddet ska se ut för kommande vinter(/vintrar)?
Så är det. Och eftersom vårt snittpris varit under 75öre så är det inte helt orimligt. Problemet jag ser med systemet är att det tar bort alla incitament att lägga energihungriga verksamheter närmare produktionen.

Mer batterifabriker och serverhallar i SE3 och SE4 framöver förmodligen.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Summan beräknas utifrån den konsumtion du haft bakåt, mer exakt under oktober 2021 till och med september 2022.

Och hur blir det om man är nyinflyttad och det inte finns någon konsumtion tillbaka i tiden? Räknas det på fastighetens konsumtion bakåt i tiden?

• Gilla
Alex3000 och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Så uppfattar inte jag det. Stödet baseras på tidigare konsumption, vilket gör det förutsägbart och uppmuntrar till sparsamhet denna vinter, men är till för att kompensera för denna vintern.

Redigerat:
  • Gilla
big mike och 11 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Summan beräknas utifrån den konsumtion du haft bakåt, mer exakt under oktober 2021 till och med september 2022.

Och hur blir det om man är nyinflyttad och det inte finns någon konsumtion tillbaka i tiden? Räknas det på fastighetens konsumtion bakåt i tiden?
Borde inte stödet tillfalla föregående ägare? Det är ju trots allt denne som betalat för elen under den tiden som avses.

Men mer intressant är kanske hur stödet för kommande vinter kommer att se ut. Detta var väl bara den retroaktiva delen.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Borde inte stödet tillfalla föregående ägare? Det är ju trots allt denne som betalat för elen under den tiden som avses.

Men mer intressant är kanske hur stödet för kommande vinter kommer att se ut. Detta var väl bara den retroaktiva delen.
Men jag tolkar det som att elprisstödet det talas om ovan som ska betalas för denna säsong baseras på tidigare konsumtion.

• Wow
SonnyListon
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Så uppfattar inte jag det. Stödet baseras på tidigare konsumption, vilket gör det förutsägbart och uppmuntrar till sparsamhet denna vinter, men är till för att kopensera för denna vintern.
Hmm, ja kanske det. Lite oklart vad de avser? Men detta känns som ännu en engångsgrej, inte något löpande som man kanske såg framför sig, typ som elprisstödet i Norge (staten kompenserar 90% av priser över 70öre/kwh)

MultiMan
K Kallens skrev:

Nej, de som är berättigade får ersättning ett helt år retroaktivt (okt 2021 - sep 2022 tror jag, kan ha växlat månaderna) och är tänkt att använda pengarna till kommande vinterns räkningar. Nästa år kommer en liknande utbetalning om det finns behov.

Ett utmärkt förslag med kostnadskontroll och fortsatt incitament till att spara el. Enda jag vänder mig mot är att de med fritidshus får ersättning för det också, men det kanske var för krångligt att reda ut eller slog mot "fel" väljargrupper. (Jag får inte ett öre i ersättning, men det förändrar inget då jag inte är en högmodern narcissist).

• Gilla
TheBigCheese och 2 till
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Men jag tolkar det som att elprisstödet det talas om ovan som ska betalas för denna säsong baseras på tidigare konsumtion.
Ja stödet nu gäller din förbrukning perioden okt-21 tom sep-22

Stora vinnarna i detta är de som band priset precis innan krisen till flera år. De får i princip betalt nu för att konsumera el (om man räknar bort nätavgiften) och kan räkna med kompensation ett bra tag till även efter denna retroaktiva utbetalning.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, de som är berättigade får ersättning ett helt år retroaktivt (okt 2021 - sep 2022 tror jag, kan ha växlat månaderna) och är tänkt att använda pengarna till kommande vinterns räkningar. Nästa år kommer en liknande utbetalning om det finns behov.

Ett utmärkt förslag med kostnadskontroll och fortsatt incitament till att spara el. Enda jag vänder mig mot är att de med fritidshus får ersättning för det också, men det kanske var för krångligt att reda ut eller slog mot "fel" väljargrupper. (Jag får inte ett öre i ersättning, men det förändrar inget då jag inte är en högmodern narcissist).
Nej om stödet avser denna vinter så borde det såklart tillfalla nuvarande ägare. Då vet jag inte hur de gör för att hitta föregående års förbrukning.. Liknande problem borde ju även uppkomma t.ex. för nybyggda bostäder.

Magnus E K
Ingen får betalt för att konsumera el nu, stödet är ju retroaktivt. Ganska smart system även om det omfattar samma period där vi redan fått stöd för vissa månader.

• Gilla
Pallewea och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
K Kallens skrev:
Nej om stödet avser denna vinter så borde det såklart tillfalla nuvarande ägare. Då vet jag inte hur de gör för att hitta föregående års förbrukning.. Liknande problem borde ju även uppkomma t.ex. för nybyggda bostäder.
Det tillfaller de som hade elabonnemang under tiden stödet gäller och redan fått betala de höga priserna. Alltså helt normalt och rätt att de får ersättningen. Nätägarna sitter på all data som de kommer dela med sig av. Du kanske ska titta på pressträffen eller läsa på om förslaget innan du skriver? Det förklarades där.

• Gilla
oliva och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.