S
E El-Löken66 skrev:
Hej.

Menar mest att inte lägga möda på det som inte går att påverka.
Det kan gå såklart, det får du se om 10-15 år.
Goliat fick stryk av David.
Ricky slog Ivan Drago.
Allt är möjligt.
Bara säger..

Måhända finns en en finare gård på andra sidan kullen. Kanske till och med finns en get så du alltid har mjölk till kaffet.

Men klart du ska få sörja, om nu utfallet skulle b l i så.

Men det känns ändå som att oddsen är bra att linjen dras någon annanstans.
Går inte att påverka? Vi lever väl för fasen i en demokrati. Det orerar ju vår oduglige statsminister om både nu och sju. Jag håller med TS. Det finns inget behov av denna racerbana. Ska klimatmålen nås som MP ylar om så skjuts det i sank av denna satsning. Dessa miljarder behövs på andra håll med tanke på pensioner, vård, omsorg och skolor. Ska dessutom importen av folk från lågnivåländer fortsätta så vill det nog till att Magdalena håller i kosingen. Miljöeffekterna av bygget komner att påverka klimatet och miljön negativt i 20 år enligt expertisen. Greta säger ju att förändringen måste komna NU.
Mitt råd är att protestera vilt Gå fullt ut med överklagande i alla instanser.

• Gilla
  • Haha
lundensaren och 12 till
  • Laddar…
A asa-nesse skrev:
Det där med höghastighetståg råder det ju ingen politisk enighet om. Det verkar dessutom inte vara en bra idé om man ser på det ur samhällsekonomisk synpunkt. Om du trivs och vill bo kvar så spjärna emot i det längsta. Sedan är ju alltid problemet om du får så pass betalt att du kan köpa något likvärdigt. Och hur lätt är det att hitta något sådant? Och rösta på ett parti som är emot höghastighetstågen!
att spjärna emot kanske kan kosta, farligt råd det där, en problemfri inlösen kan IBLAND löna sig som jag förstått rätt

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Se till att så få som möjligt röstar på Miljöpartiet, så kommer alla få det så mycket bättre.
Ja rösta på Vänsterpartiet

• Gilla
  • Haha
  • Älska
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
här är en en som varit med om samma resa.[länk]
Tack för att du delade med dig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Går inte att påverka? Vi lever väl för fasen i en demokrati. Det orerar ju vår oduglige statsminister om både nu och sju. Jag håller med TS. Det finns inget behov av denna racerbana. Ska klimatmålen nås som MP ylar om så skjuts det i sank av denna satsning. Dessa miljarder behövs på andra håll med tanke på pensioner, vård, omsorg och skolor. Ska dessutom importen av folk från lågnivåländer fortsätta så vill det nog till att Magdalena håller i kosingen. Miljöeffekterna av bygget komner att påverka klimatet och miljön negativt i 20 år enligt expertisen. Greta säger ju att förändringen måste komna NU.
Mitt råd är att protestera vilt Gå fullt ut med överklagande i alla instanser.
Nåja med tanke på att SR ihop med pressen nu försöker få det till att en sluten facebook grupp där man diskuterar hur nuvarande styre misslyckats med corona hanteringen mer eller mindre borde klassas som terroistverksamhet så....

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Nåja med tanke på att SR ihop med pressen nu försöker få det till att en sluten facebook grupp där man diskuterar hur nuvarande styre misslyckats med corona hanteringen mer eller mindre borde klassas som terroistverksamhet så....
falska nyheter

• Gilla
lundensaren och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Maxhastighet är inte det viktigaste tåget från lund till Stockholm tar 4 timmar och 15 min.
Avståndet är 500 km och tågets maxhastighet 200 km/t.

Inbromsning och acceleration vid stopp kostar såklart extra tid, men också med vilka andra tåg man delar spåret.
Åker tåget fort, hamnar den för eller senare efter ett godståg eller pendeltåg. Och då kör den inte längre på maxhastighet.
Fördelen med höghastighetsbanan är att man inte behöver blanda trafik med stora hastighetsskillnader på samma banan. Det ökar kapaciteten enormt.

Ok tack förklaringen.

S Sommartid skrev:
Hej,

Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.

Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.

Tack på förhand.
Mot Expropriationslagen står vi alla oss slätt...

• Ledsen
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
1 13Hallaröd13 skrev:
Var i landet bor du? Höghastighetsbanan, sträckan Lund-Hässleholm är inte beslutat i riksdagen, men beslut finns att Trafikverket ska utreda förutsättningar för tänkbara korridorer. Det är det Trafikverket gör nu i Skåne. Protesterna är minst sagt massiva. Gå med i Facebookgruppen "Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne" så får du massor av uppslag hur du kan protestera och mycket tips om var du kan läsa mer om projektet
Tack, gick med där efter att jag skrev mitt inlägg här.

Jag skulle försöka hitta iaf två vägar framåt. Du vill ju bo kvar, men var ärlig med dig själv och kom fram till vad som skulle få dig att tycka det vore ok att flytta. Se till att inte stänga någon av dörrarna under processen, för mycket kommer ligga utom din kontroll.

Tänk också på att ljudet från järnväg hörs långt, så bättre att de köper din gård än grannens.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Hej Forum! Det finns något som heter Sverigeavtalet Och som är ett framförhandlat avtal myndigheter och intressenter emellan. Här kan man läsa om snabbtågen. De här tågen påverkar inte bara landsbygden utan tuffar öven in i storstäderna. Resultatet går att skåda på Roslags Näsby järnvägsstation i Täby. Som blivit ett av de omänskligaste platserna på jorden. Nu är ju det ingen tröst för dig. Det jag skulle komma till är att Sverigeavtalet handlar till 95% av ballast. Alltså det fyllnadsmaterial som bär upp höghastighetstågen. Här har man varit väldigt ärliga med. Det är ballasten som hamnar på dem som exproprieras.Men det finns ingen gestaltning. Hur kommer landet se ut när det genomkorsas av ballasthögar likt kinesiska muren? Jag tror att möjligheterna till påverkan är liten. Men det går kanske att få fram i avtalet.

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
S Sommartid skrev:
Hej,

Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.

Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.

Tack på förhand.
Kanske du kan få din fastighet inlöst? Vem vill ha en banvall i trädgården, vilket det troligen kommer att sluta med om politikerna bestämmer sig för den bansträckningen.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag skulle försöka hitta iaf två vägar framåt. Du vill ju bo kvar, men var ärlig med dig själv och kom fram till vad som skulle få dig att tycka det vore ok att flytta. Se till att inte stänga någon av dörrarna under processen, för mycket kommer ligga utom din kontroll.

Tänk också på att ljudet från järnväg hörs långt, så bättre att de köper din gård än grannens.

Tack för tipsen.

P PerOF skrev:
Hej Forum! Det finns något som heter Sverigeavtalet Och som är ett framförhandlat avtal myndigheter och intressenter emellan. Här kan man läsa om snabbtågen. De här tågen påverkar inte bara landsbygden utan tuffar öven in i storstäderna. Resultatet går att skåda på Roslags Näsby järnvägsstation i Täby. Som blivit ett av de omänskligaste platserna på jorden. Nu är ju det ingen tröst för dig. Det jag skulle komma till är att Sverigeavtalet handlar till 95% av ballast. Alltså det fyllnadsmaterial som bär upp höghastighetstågen. Här har man varit väldigt ärliga med. Det är ballasten som hamnar på dem som exproprieras.Men det finns ingen gestaltning. Hur kommer landet se ut när det genomkorsas av ballasthögar likt kinesiska muren? Jag tror att möjligheterna till påverkan är liten. Men det går kanske att få fram i avtalet.
Får kolla upp avtalet du nämner.

S Sommartid skrev:
Tack, är redan med i den gruppen.
Ja, men sen är frågan om det inte blir den här gången kanske är det med i någon annan planering längre fram om 10-20 år. Är det då värt att sätta pengar tid och energi på att fixa brunnen, dra in fiber och bygga ut? Känns lite bortkastat att leva med den oron.
Nästa år och samråd är banorna smalare och vissa förflyttningar kan göras tills dess. Om möjligt kanske du kan avvakta med vissa åtgärder tills dess?

De löser först in hus när de har en fastställd järnvägsplan för området och dessa påbörjas generellt efter 2024.

Tyvärr har jag inga bättre svar än detta.

Redigerat:
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.