14 700 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Högbyggt eller lågbyggt släp?
Nog 17 kan du hitta något för fem lappar om du letar lite och kan tänka dig att mecka lite själv med bromsar etc.
Här tex: http://www.blocket.se/stockholm/Bromsad_slapvagn_med_galler__typ_OK_slap_44236211.htm?ca=11&w=3
Släp har generellt märkligt höga andrahandsvärden.
Och ja, 245 är kort men det beror ju återigen på vad du ska göra ofta. Är det mycket virke behöver släpet vara minst 3m för att du ska kunna lasta med kultryck.
Här tex: http://www.blocket.se/stockholm/Bromsad_slapvagn_med_galler__typ_OK_slap_44236211.htm?ca=11&w=3
Släp har generellt märkligt höga andrahandsvärden.
Och ja, 245 är kort men det beror ju återigen på vad du ska göra ofta. Är det mycket virke behöver släpet vara minst 3m för att du ska kunna lasta med kultryck.
jag har konstaterat att innermått innanför lemmarna bör bara runt 255cm.j-o75 skrev:
Då klarar man gipsskivor och sånt.
Ena släpen jag lånar har 252... Det har man svuret över många gånger.
MathiasS skrev:
Tittade på det, men tyvärr var det lite väl långt bort. Är släp billigare norrut eller är det bara jag som får den uppfattningen av att läsa på blocket?
Jag har märkt det, hinner ju knappt se annonsen förrän den är borta. Samtidigt ligger ju en del dyrare kvar väldigt länge, så man kanske kan ringa och pruta lite!corre skrev:
Jag har mer än en gång "köpt" en eller två betongplintar på byggmax som legat längst fram på släpen, det brukar räcka för att klara att lasta 5.4m regelvirke på en Brenderup 1000. Framstammen är kanske 1.2m lång, totalt kanske 2.5m mellan kroken och axel. minst 3m är mer rätt.
Plintarna lämnar man tillbaka nästa gång man handlar
Plintarna lämnar man tillbaka nästa gång man handlar
Ska jag köpa släp någon gång så kommer det att bli en gallervagn eftersom jag mest har släpet till att köra skräp till tippen och det kan vara skönt att ha släpet stående några dagar så man kan slänga på skrotet. Vill man ha det öppnare kan gallren lätt tas bort, och det borde gå bra att dra en presenning runt om man vill köra något väderskyddat.
Till mer exotiska användningsområden kommer jag att fortsätta hyra släp, det kostar ju 250:- för ett dygn nu för tiden.
Till mer exotiska användningsområden kommer jag att fortsätta hyra släp, det kostar ju 250:- för ett dygn nu för tiden.
Jag har en tanke om ett 1300 eller 1500kg gallersläp, enkelaxel, gärna med tilt.pelpet skrev:Ska jag köpa släp någon gång så kommer det att bli en gallervagn eftersom jag mest har släpet till att köra skräp till tippen och det kan vara skönt att ha släpet stående några dagar så man kan slänga på skrotet. Vill man ha det öppnare kan gallren lätt tas bort, och det borde gå bra att dra en presenning runt om man vill köra något väderskyddat.
Så bygger man en takställning av vattenrör som passar ovanpå gallret och köper en 650g/m2 press som viks så det bildar kapell över hela alltet. Lagom kompromis.
Det låter trevligt.
En av anledningarna till att jag tittar på gallervagn är priset, vagn med kåpor verkar ju rejält mycket dyrare och betydligt mindre flexibla. Samtidigt kostar det samma att hyra olika vagnar, iallafall här i Falun.
Hur ser inköps- och ägandekostnaderna ut mellan en obromsad 750 kg skattebefriad gallervagn och en 1300 kg vagn?
En av anledningarna till att jag tittar på gallervagn är priset, vagn med kåpor verkar ju rejält mycket dyrare och betydligt mindre flexibla. Samtidigt kostar det samma att hyra olika vagnar, iallafall här i Falun.
Hur ser inköps- och ägandekostnaderna ut mellan en obromsad 750 kg skattebefriad gallervagn och en 1300 kg vagn?
Det är inte så många pengar om året. besiktning varannat, och ett par hundra för skatten. Däck behöver man med, det är lite dyrare om det behövs C-klassade MS däck.
Underhållet är enkelt, iland får man lossa bromstrumman och smörja, samt smörja dragstången. På scouternas slap gör vi inför varje besiktning, för säkerhets skull.
Största kostnaden som upplevs tråkig är alla lampor som måste bytas. 3-4st varje år
Och moderna bilar klarar inte att byter till LED (om man inte samtidigt monterar extra motstånd)
Underhållet är enkelt, iland får man lossa bromstrumman och smörja, samt smörja dragstången. På scouternas slap gör vi inför varje besiktning, för säkerhets skull.
Största kostnaden som upplevs tråkig är alla lampor som måste bytas. 3-4st varje år
Och moderna bilar klarar inte att byter till LED (om man inte samtidigt monterar extra motstånd)