Det beror på vad man ska ha det till
Jag anser att ett lågbyggt är mest mångsidigt, Högbyggda blir rätt vingliga om man ställer på ngt högt och tungt. Högbyggda är väl rätt bra om man mest kör virke och vill ha ett arbetsbord med sig.
Högbyggda ger också mer flakyta/m2 plats som släpet tar, Är ju en fördel om det är trångt där man kör.
Själv har jag ett lågbyggt bromsat Fogelsta M1000 med öppningsbar framstam, 80cm höga gallergrindar som är lätta att lyfta av, sen ett anpassat presenningslock som passar både ovanpå gallergrindarna samt på släpet om man vill täcka på ett enkelt sätt.
Jag anser att ett lågbyggt är mest mångsidigt, Högbyggda blir rätt vingliga om man ställer på ngt högt och tungt. Högbyggda är väl rätt bra om man mest kör virke och vill ha ett arbetsbord med sig.
Högbyggda ger också mer flakyta/m2 plats som släpet tar, Är ju en fördel om det är trångt där man kör.
Själv har jag ett lågbyggt bromsat Fogelsta M1000 med öppningsbar framstam, 80cm höga gallergrindar som är lätta att lyfta av, sen ett anpassat presenningslock som passar både ovanpå gallergrindarna samt på släpet om man vill täcka på ett enkelt sätt.
Det beror ju förstås lite på vad du ska göra. Är det maskintransport som står på agendan hela dan blir det ju stabilare med ett lågt släp men annars är jag helsåld på ett högbyggt. Utan prioritesordning:
1. Bra arbetsplattform för utomhusarbeten
2. Fällbara lämmar runt om gör att truck kan lasta på hela ytan.
3. Fällbarta lämmar gör det enklare att lasta av tunga saker.
4. Bred lastyta utan att släpet blir bredare än bilen.
Neggo:
Ev lastramper blir långa och därmed dyra om du ska ha upp minigrävare etc.
Ofta små hjul på högbyggda - kan bli knepigt med vinterdäck, speciellt om det är C-däck.
1. Bra arbetsplattform för utomhusarbeten
2. Fällbara lämmar runt om gör att truck kan lasta på hela ytan.
3. Fällbarta lämmar gör det enklare att lasta av tunga saker.
4. Bred lastyta utan att släpet blir bredare än bilen.
Neggo:
Ev lastramper blir långa och därmed dyra om du ska ha upp minigrävare etc.
Ofta små hjul på högbyggda - kan bli knepigt med vinterdäck, speciellt om det är C-däck.
Lågbyggt, jag kör ofta tungt och grus etc. Handlastar virke, kör en åksgräsklippare etc.
Om jag jobbat som byggare hade jag nog valt ett 1300 eller 1500jkg högbyggt.
Lastas med truck på brädgården, kan köra stora volymer eller hela virkespaket. Kör sällan sand eller likande.
Om jag jobbat som byggare hade jag nog valt ett 1300 eller 1500jkg högbyggt.
Lastas med truck på brädgården, kan köra stora volymer eller hela virkespaket. Kör sällan sand eller likande.
Iofs, kass jämförelse, men jag lånade en polares gamla klena högbyggda när jag körde min fyrhjuling en gång, det kändes vingligt.
Har även varit och hämtat en metallsvarv med mitt släp en gång, då var jag glad att det var så lågt som möjligt.
Har även varit och hämtat en metallsvarv med mitt släp en gång, då var jag glad att det var så lågt som möjligt.
Redigerat:
Äger en lågbyggd gisebo kärra funkar till det mesta, grus, virke etc, har grindar till när det skall till tippen eller ved skall hämtas. Har en högbyggd på jobbet när det behövs men den tar man bara om de lågbyggda är redan ute på jobb, men den har sina fördelar att lämmar kan släppas runt om så man kan lasta/lossa pall med truck från sidan.
mvh
mvh
Trodde jag skulle ha max ett svar när jag kom tillbaks till datorn!! Jag tänkte mest på att det är väldigt smidigt att lasta ett högt från sidan men var lite fundersam till att det blir högt att lasta manuellt. Har inte bestämt mig än!. Ska börja kolla blocketannonser på allvar nu!
Nu var det inte ett modernt boggisläp jag lånade
Men grundat på fysiska lagar så borde det vara så att om man tittar på släp med samma förutsättningar på däck och storleksfronten så är det högbyggda ngt vingligare då tyngdpunkten per automatik blir högre. Men det kanske inte spelar så stor roll. Har som sagt bara kört ett gammalt högbyggt släp. Men jag föredrar låg tyngdpunkt.
Men grundat på fysiska lagar så borde det vara så att om man tittar på släp med samma förutsättningar på däck och storleksfronten så är det högbyggda ngt vingligare då tyngdpunkten per automatik blir högre. Men det kanske inte spelar så stor roll. Har som sagt bara kört ett gammalt högbyggt släp. Men jag föredrar låg tyngdpunkt.
Du har förstås helt rätt i att låg tyngdpunkt alltid är bra. Men det finns förstås också en gräns där det i praktiken inte har någon betydelse att släpet är lite högre. Små smala höga bauhaus-släp kan jag dock förstå blir rätt vingliga men dom är ju också gjorda för minimal vikt också.MagnusSt skrev:Nu var det inte ett modernt boggisläp jag lånade
Du har ju rätt i sak, men jag tänker som så, att denna typen av släp är rätt ovanlig på begmarkanaden under 15-20kkr.MathiasS skrev:
Då tänker jag mer på klassiska svenska högbyggda med 16" hjul och komplett hjulupphägning.
Dessa är vingligare.
Typ http://www.blocket.se/kronoberg/Slap_Rekotreiler_1300_750_H__07_44419446.htm?ca=23_8&w=2