3 072 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Hög ljudnivå från granne- framkom efter skrivet avtal
Sida 1 av 2
Hej,
En av mina kompisar kom och visade sin lägenhet som han har skrivit köpeavtal på. Han var hur glad som helst över att ha en fin lägenhet i centrala stockholm till ett "någorlunda rimligt" pris.
Problemet är att han nu 1 vecka innan tillträde fick reda på att 3 av grannlägenheterna inte är bebodda på grund av att det är så mycket störningar från ett gym som har öppet dygnet. Den här lägenheten som han köpte är den närmaste gymmet som var bebodd.
Då ställer jag mig två frågor..
1;
Detta borde vara viktig information att få reda på innan köpet. Köparen måste medvetet undvikit att uppge detta till mäklaren. Visst borde man ha rätt till att förhandla om priset nu innan tillträdet. Jag tycker att det är så grova fel att man borde ha rätt att häva köpet.
2;
Visst borde man kunna gå på fastighetsägaren till gymmet och kräva att de ska gå på sin hyresgäst som för odjud på natten?
Jag rekomenderade min kompis att i första hand kontakta mäklaren för att göra en extra besiktning gällande just ljudnivån på kvällstid med en ljudmätare. Skulle den visa sig ligga över gränsvärden(någon som vet vad det är för värden? Jag skulle gissa på 36db). Sedan ska man kunna justera priset beroende på hur mycket det ligger över gränsen. Skulle inte detta gå så skulle jag rekomendera att han får kontakta en jurist.
Är det någon som har hört om liknande händelser eller vet någon bra tråd där liknande saker diskuteras.
/m
En av mina kompisar kom och visade sin lägenhet som han har skrivit köpeavtal på. Han var hur glad som helst över att ha en fin lägenhet i centrala stockholm till ett "någorlunda rimligt" pris.
Problemet är att han nu 1 vecka innan tillträde fick reda på att 3 av grannlägenheterna inte är bebodda på grund av att det är så mycket störningar från ett gym som har öppet dygnet. Den här lägenheten som han köpte är den närmaste gymmet som var bebodd.
Då ställer jag mig två frågor..
1;
Detta borde vara viktig information att få reda på innan köpet. Köparen måste medvetet undvikit att uppge detta till mäklaren. Visst borde man ha rätt till att förhandla om priset nu innan tillträdet. Jag tycker att det är så grova fel att man borde ha rätt att häva köpet.
2;
Visst borde man kunna gå på fastighetsägaren till gymmet och kräva att de ska gå på sin hyresgäst som för odjud på natten?
Jag rekomenderade min kompis att i första hand kontakta mäklaren för att göra en extra besiktning gällande just ljudnivån på kvällstid med en ljudmätare. Skulle den visa sig ligga över gränsvärden(någon som vet vad det är för värden? Jag skulle gissa på 36db). Sedan ska man kunna justera priset beroende på hur mycket det ligger över gränsen. Skulle inte detta gå så skulle jag rekomendera att han får kontakta en jurist.
Är det någon som har hört om liknande händelser eller vet någon bra tråd där liknande saker diskuteras.
/m
Väsnas de alltför mycket så är det bara att ringa polisen, så kommer de och ber dem lugna sig. Så har jag gjort med bullriga grannar (fest tre dagar i veckan tills 8 på morgonen, med lägenhetsdörren vidöppen ut till trapphuset).
Rent generellt så tycker jag nog att det är din kompis skyldighet att undersöka omgivningen innan han går med i en budgivning. Det kan ju mycket väl vara så att de andra budgivarna gjorde det och att det är därför han fått lägenheten till ett rimligt pris.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det låter inte rimligt att 3 lgh. skulle vara obebodda i Stockholm pga. buller från ett gym. Det tror jag inte på. OK att de kanske är obebodda, men knappast av den anledningen.
Ett alternativ är att kolla upp det bygglov som medgivit att man inrett grannlokalen som gym. Om det visar sig att sådant bygglov helt saknas eller är ofullständigt öppnar sig en genväg mot snabb förändring.
Du kan också kontakat hälsovårdsmyndigheten. Oavsett om grannen har giltigt bygglov eller ej kan man förelägga gymmet att bullerstörningar utöver det vanliga elimineras. Det går att dämpa buller och vibrationer om man bara vill.
Du kan också kontakat hälsovårdsmyndigheten. Oavsett om grannen har giltigt bygglov eller ej kan man förelägga gymmet att bullerstörningar utöver det vanliga elimineras. Det går att dämpa buller och vibrationer om man bara vill.
Hej!billy_baver skrev:Ett alternativ är att kolla upp det bygglov som medgivit att man inrett grannlokalen som gym. Om det visar sig att sådant bygglov helt saknas eller är ofullständigt öppnar sig en genväg mot snabb förändring.
Din kompis har undersökningsplikt skulle vilja påstå att det ingår i undersökningsplikten att kontrollera även omgivningar!
Fast det som billy_baver skriver är nog en bra utgångspunkt!
Det finns ju dB krav som måste uppfyllas inomhus enligt boverket!
MVH
Hur är det tänkt att funka? Ska man be att få sova i lägenheten några nätter för att se om det är regelbundet oväsen där under nätterna? Eller sitta i en bil utanför och se vad som händer en natt? Hur långt är det rimligt att kräva att man måste undersöka själv?Byggingenjören skrev:
Men jösses, om gymet är igång dygnet runt så borde det väl ha hörts även under visningarna? Och får man ett "någorlunda rimligt pris" som alltså är en aning lågt, så ska man nog i dagens läge vara lite extra misstänksam, helst innan man skriver på.
Det är inte säkert att det hördes speciellt mycket när det är bilar som kör utanför och människor som rör sig. T.ex. har jag fläktar på ett butikstak en bit ifrån mig som går dygnet runt och dessa stör på nätterna. Men på dagarna dränks de i massa andra ljud.pinebar skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Statsråd på löpet inom kort - '
"Jag trodde
det bara var
ett vanligt
gym... "

"Jag trodde
det bara var
ett vanligt
gym... "
Nja, man kan t.ex. gå en sväng runt fastigheten och i den?stefand skrev:
Man kan åka utanför en natt och se vad som händer, varför inte?
Du gör en affär för X miljoner och du köper ett hem... klart som f*n att man ska lägga ner lite tid på det hela!
Kolla hur långt det är till bussen, till affären, dagis, skola, vårdcentral, centrum, parkeringsplatser, vart jobbar du? Hur åker du dit? Hur ser trafiken ut då? Hur tar man sig dit kommunalt?
Sånt som jag ser som en självklarhet att kolla innan man skriver papper!
MVH!
EDIT: Om din vän inte köpte lägenheten för alltför länge sen så är ju ett krav för att köpet skall "fullgöras"/"gå igenom" att BRF godkänner honom som medlem!
Inte schyst att göra såhär men det går, be din polare klä sig i några sunkiga kläder, stänka på sig lite sprit så han stinker rufsa till håret och be om att få träffa styrelsen, sen går han dit och är dryg som fasen så kommer dom inte godkänna honom som medlem och pang så upphör avtalet!
Redigerat:
Problemet som uppstår är att det är öppet på natten men utan bemanning. Gästerna kommer in med kodbricka. När de väl är inne så händer det ibland att gästerna själva höjer musiken. Min kompis fick höra det av ordföranden i den förening som han har köpt i. Föreningen har tydligen försökt få gymmet att ordna anordning så att inte gästerna själva kan höja men inte lyckats.
Eftersom han har träffat ordföranden så funkar inte iden att bete sig som ett fyllo..
Jag tycker också att det verkar märkligt att lägenheter står tomma på grund av ljudnivå. Det bästa nog är att pumpa föreningen på mer info om vad som har hänt.
Eftersom han har träffat ordföranden så funkar inte iden att bete sig som ett fyllo..
Jag tycker också att det verkar märkligt att lägenheter står tomma på grund av ljudnivå. Det bästa nog är att pumpa föreningen på mer info om vad som har hänt.
Om problemet är att gymmet spelar för hög musik så är nog den bästa, och enklaste lösningen, att hjälpa dem med utrustning som man inte kan höja volymen på hursomhelst.mabcar skrev:
Det kanske är läge att skaffa ett gymkort och ta med sig en polygrip och bryta av volymratten