Jag funderar på at ge mig in i budgivningen på ett hus.
Byggår:1987
Värmesystem: Frånluftsvärmepump (FTX) och vattenburen golvvärme.
3-glasfönster
160kvm boyta.
Värmesystemet är orginal från när huset byggdes.
Enligt energideklarationen är energiprestandan är 195 kWh/m2. Jag är novis på detta, men jag tycker det är anmärkningsvärt högt för detta typ av hus/värmesystem?, vad kan det bero på?, och vad kan man göra åt det?
/Mycket tacksam för svar
Byggår:1987
Värmesystem: Frånluftsvärmepump (FTX) och vattenburen golvvärme.
3-glasfönster
160kvm boyta.
Värmesystemet är orginal från när huset byggdes.
Enligt energideklarationen är energiprestandan är 195 kWh/m2. Jag är novis på detta, men jag tycker det är anmärkningsvärt högt för detta typ av hus/värmesystem?, vad kan det bero på?, och vad kan man göra åt det?
/Mycket tacksam för svar
31 200kw/h låter ju rätt saftigt för huset, men det kan ju vara dåligt isolerat, även om det är 3-glasrutor. Kanske nån köldläcka, tex saknas isolering någon stans (byggfusk?) Du kanske kan ordna en värmekamera som kan se försluterna?
Det kan också vara så att FTX-systemet inte är rätt inställt eller så?
Det kan också vara så att FTX-systemet inte är rätt inställt eller så?
Kan det vara så att värmepumpen (kompressorn) inte ger någon värme och elpatronen istället värmer huset?
Är värmepumpen från 1987 skulle jag va tveksam att den fungerar korrekt idag.
Är värmepumpen från 1987 skulle jag va tveksam att den fungerar korrekt idag.
Tycker det låter som att det är en elpanna och FTX. Inte flvp. RVP21 är en reglercentral som jag förstår det. Är det som jag tror kan det förklara den höga energiförbrukningen.stebe284 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Red ut värmesystemet: Sannolikt är det antingen FTX (återför värmen från utgående ventilationsluft till inkommande luft) eller frånluftsvärmepump FLVP (återför värmen från utgående luft mha värmepump till radiatorvattnet och/eller bereder varmvatten). En kombination av dessa två system är ovanlig.
Inget av systemen klarar hela uppvärmningsbehovet. FTX och FLVP är endast system för att återvinna ventilationsförluster = bra, men en annan värmekälla står för den grundläggande uppvärmningen. I ditt fall antagligen direktverkande el? Fjärrvärme?
Inget av systemen klarar hela uppvärmningsbehovet. FTX och FLVP är endast system för att återvinna ventilationsförluster = bra, men en annan värmekälla står för den grundläggande uppvärmningen. I ditt fall antagligen direktverkande el? Fjärrvärme?
Jag har nog i min okunskap rört till begreppen för er men jag försöker ge er den information jag har så får vi se om det klarnar.
I beskrivningen av huset på hemnet står det att det är FLVP med golvvärme, vilket också mäklaren säger.
I energideklarationen under Energianvändning är "El (vattenburen) (7)" 28000kWh ifyllt.
I energideklarationen är FTX ventilation ikryssat.
Jag kan bekräfta att golvvärme är enda uppvärmningen i huset. Det sitter termostater i alla rum och ventilations inlopp alt. utlopp i taket på alla rum.
På skåpet till värmepannan(pumpen?) står det NIBE EVC och RVP 21 - NIBE på instrumentpanelen på skåpet.
I beskrivningen av huset på hemnet står det att det är FLVP med golvvärme, vilket också mäklaren säger.
I energideklarationen under Energianvändning är "El (vattenburen) (7)" 28000kWh ifyllt.
I energideklarationen är FTX ventilation ikryssat.
Jag kan bekräfta att golvvärme är enda uppvärmningen i huset. Det sitter termostater i alla rum och ventilations inlopp alt. utlopp i taket på alla rum.
På skåpet till värmepannan(pumpen?) står det NIBE EVC och RVP 21 - NIBE på instrumentpanelen på skåpet.
Jag kanske bör kan tillägga att det intill värmepannan(pumpen?) står ett skåp som måste vara till ventilationen, "TemoVex-VX" står det på det.
Kan det vara så att huset inte har någon FLVP och att det är direktverkande el och att mäklaren/säljarna har missuppfattat det och angivit fel???
Kan det vara så att huset inte har någon FLVP och att det är direktverkande el och att mäklaren/säljarna har missuppfattat det och angivit fel???
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inga bra bilder men det är dem jag har.
Det verkar som att du har:
1) Ett eluppvärmt hus (Elvärmepanna)
2) Ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning (Ej värmeproduktion) (FTX)
Energiförbrukningen verkar lite hög, men inte orimlig.
-Du bör nog fundera på att sätta in en värmepump i huset, för det verkar du inte ha idag.
En bergvärmepump eller en Luft/vattenvärmepump borde vara två bra uppvärmningsalternativ,
båda två kopplar du til den befintliga golvvärmen.
-Försök att ta reda lite på den vattenburna golvvärmeinstallationen, tex. så är framledningstemperaturen
väldigt avgörande för en värmepumpsinstallation...
1) Ett eluppvärmt hus (Elvärmepanna)
2) Ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning (Ej värmeproduktion) (FTX)
Energiförbrukningen verkar lite hög, men inte orimlig.
-Du bör nog fundera på att sätta in en värmepump i huset, för det verkar du inte ha idag.
En bergvärmepump eller en Luft/vattenvärmepump borde vara två bra uppvärmningsalternativ,
båda två kopplar du til den befintliga golvvärmen.
-Försök att ta reda lite på den vattenburna golvvärmeinstallationen, tex. så är framledningstemperaturen
väldigt avgörande för en värmepumpsinstallation...
Redigerat:
Klicka här för att svara