Vi hade ett lioknande aggregat i vårt förra hus från 1984. Där satt själva värmeväxlaren på vinden. Där vid insuget fanns det också en förvärmare av inkommande luft på 600w. Syftet med den var att om inkommande luft var väldigt kall så fanns det risk att kondensen på utgående sidan av växlaren skulle frysa till is. Så vid yttertemperaturer på lägre än -10 (har jag för mig) så skulle den förvärmaren gå till. Vi hade ingen ytterligare uppvärmning av luften, huset i övrigt värmdes av radiatorer.

De 15kwh som du sparar när du stänger av agregatet ger en fingevisning om att ditt aggregat drar 625w. Lustigt nära ellementeffkten på förvärmaren. Kanske fel på termostaten till förvärmaren?

hempularen skrev:
Om jag förstår din beskrivning av huset rätt så är värmeaggregatet del av ventialltionen i huset, dvs den värmer luft som sedan sprutar ut genom diverse ventiler i huset.
Visst är det så, system är ett Bacho Minimaster. Förvärmaren sitter före värmeväxlaren i köksfläkten. Jag kopplade på en elmätare från Clas Ohlson i kontakten till köksfläkten. Den drar 70W, således blir dygnsförbrukningen kring 1,7kWh. Läste i bruksen om förvärmningen i köksfläkten, där stod att vid behov kunde man manuellt koppla på förvärmningen genom att vrida på ett reglage i köksfläkten. Reglaget står nu på noll.
Problemet verkar ju som sagt var ligga i tvättstugedelen, alltså delen där värmeaggregatet sitter.

hempularen skrev:
Jag känner inte till hur ditt aggregat fungerar, men när du tidigare satt ner reglaget på noll och trott att värmen var helt avstängd så är det mycket möjligt att du bara givit aggregatet "order" om att skicka ut lägsta temperatur, dvs reglaget kanske bara reglerar temperaturen inom ex. 17 - 24 grader eller något sådant.

Det är också möjligt att du behöver den här grundvärmen i huset, att din kamin inte klarar att värma huset om inte ventilationen står för grundvärmen.
Jag har kanske har varit överoptimistisk och trott att jag kunnat stänga av värmen helt och hållet. Om det är som du beskriver är det ju bara att gilla läget, eller?

Fast det är iofs spekulation från mig, borde gå att få information om vad reglaget gör.

Snailman
Det kan ju vara något fel på termostaten i ditt aggregat, jag har nog ett likadant, provade att skruva ur propparna men då stannade även fläkten. antagligen går det att koppla ur själva värmebatteriet, har för mig det sitter en plint där detta är anslutet.

Snailman, har du någon koll på förbrukningen i ditt aggregat? I mitt fall, och även ditt vad jag kan förstå, är det ju lite svårt att veta hur mycket fläkten drar och hur mycket värmeelementet drar då allt stannar när man drar ur sladden.
Förresten Snailman, ska höja varmvattentemperaturen när detta är färdigkollat.

Snailman
jag läste att man inte ska ha under 60 grader pga risken för legionella, vet inte om det ska mätas vid tappstället eller vid tanken...

mitt hus drog ungefär 15 000 kwh när jag körde med enbart aggregatet, numera kör jag en luft/luftpump istället, och då verkar det dra ungefär 10 000 kwh

detta är inkl all el, och jag har två datorer som står på dygnet runt... jag eldar aldrig med ved.

jag har bara vridit ner med termostaterna, mitt aggregat har tre lägen

1 långsam fläkt

2 snabb fläkt

3 som 2, men elbatteriet är på oberoende av termostat

jag vet att om jag vrider upp termostaten eller sätter agg på 3 så börjar det snart blåsa märkbart varmare luft ur ventilerna.

edit: agget heter acj

Mitt heter också ACJ. Jag misstänker att ingen längre saluför såna aggregat, men det borde väl finnas någon firma som servar och har reservdelar? Någon som vet var? De borde väl ha svar på förbrukningar(?).

Det kan inte vara så att ventilationsaggregaten och dess filter ej är rengjorda och pga detta funkar inte värmeåterföringen via växlaren,

vad jag läst så är inte risken för legionella så stor i villor, det är mer i sjukhus, hyreshus med långa ledningar med stillastående vatten som legionella väger till sej och sen smyger ut i resten av vattenledningarna, men man bör ju för säkerhetsskull inte ha för kallt varmvatten, jag har då min elberedare på max temp, då räcker ju varmvattnet länge innan det tar slut.

jag råkade en gång ut för en varmvattenberedare som släppte ut varmvattnet bakvägen eftersom det inte fanns någon backventil i armaturen, det kändes ganska tydligt när man spolade kallvatten och höll handen på kallvattenledningen nära vvbn, den blev varm ett tag, kolla så du inte har nåt sånt fenomen eftersom förbrukningen sjönk när du minskade tempen, om du skruvar upp till maxtemp i vvbn kanske det är lättare att känna, backventilen kanske kärvar? en modern vvb läker inte speciellt mycket värme, dom blir ju inte ens varma utanpå höljet...

Snailman
Du har alla manualer till aggregaten antar jag?

Imported_dr: Filter och annat är rengjort. Byter/rengör filtren frekvent, minst en gång i månaden.

Snailman: Har installationsmanualerna till både ACJ och ACF, men endast drift- och skötselmanualen till ACF. Läste i ACJ manualen att fläktmotorn ligger på 195 W.
Håller just nu på med att kolla förbrukningen igen av aggregatet i tvättstugan, ACJ, för att bekräfta förbrukningen jag fick förra gången. Då låg den ju på 15kW, alltså en effekt på 625W. Ett "svinn" på 625 - 195 = 430 W någonstans. Jag tog Google till hjälp och fann en firma i Malmö, http://www.i3ahco.se/, som har reservdelar till aggregaten. De kanske kan svara på vad som drar effekt?

Pellefant: Kollat, OK

Snailman
jag har även en Instruktion för drift och skötsel (Luftvärmeaggregat ACJ)

det är en a4 med fram och baksida, kan scanna in den åt dig, om du har en emejladress, kan du skicka din med pm till mig.

Har nu kollat förbrukningen av ACJ igen. 12 kWh/dygn är nog siffran jag kan stå för. Skickade mail till både firman i Malmö jag skrev om tidigare samt en annan firma, JJ-ventservice. Saxat från mitt mail till de båda firmorna:
Nu senast kollade jag att dra ur sladden till luftvärmeaggregatet (ACJ) under ett dygn för att se hur mycket mindre förbrukningen var. Döm av min förvåning när jag upptäckte att den var 15 kWh lägre. Kan detta verkligen vara möjligt?

I manualen till ACJ står det att fläktmotorn drar 195 W, detta skulle ju ge en förbrukning på cirka 4,7 kWh per dygn. Värmereglaget är nerdraget på min, då tycker jag som lekman att el-elementet i aggregatet inte skulle behöva jobba alls. Har jag fel nu? Uppenbarligen är det ju något svinn i vårt aggregat, dygnsförbrukningen 15 kWh ger 625 W per timme. Svinnet, som jag ser det, är 625 – 195 = 430 W. Har ni någon aning om vad det kan vara så här på rak arm?
Svaret från Malmö-firman:
Den angivna strömförbrukningen för elmotorn gäller vid fullfart, i regel jobbar ACJ-aggregatet med reducerat varvtal och därmed lägre strömförbrukning.
Troligtvis är det någon triac som läcker igenom.
Svaret från JJ-ventservice:
Som du säger kan det vara "läckage" i div olika elkomponenter som man bör kolla (testa alt.byta ut) har du otur kan ett kretskort lagt av, triacar, kontaktorer, mm.
Den som är bäst på ACJ i sverige är Kenth Widén på Widénsvillavent AB, han finns i Enköping. Jag är säker på att han kan lite djupare elfel i ACJ.
Svaret från Kenth Widén:
Det låter som en Triac släpper igenom ström, be en elektriker o amperemäta aggregatet, 195 w är bara om motorn går för fullt, går den på normalläge bör den ligga på ca 100 W vid 120V
Genomgående verkar ju en triac vara boven i dramat. Är det någon som har erfarenhet av triac-koll/byte?

Det är en standardkomponent som kan köpas på elfa för några tior. Hitta någon på orten som reparerar elektronik och ta med aggregatet dit så ska det snart vara fixat.

Skönt att bli positivt överraskad av en prisuppgift för en gångs skull! Har en elektriker på gatan där vi bor, ska bjuda in han på kopp kaffe;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.