21 241 läst ·
121 svar
21k läst
121 svar
Hög elförbrukning
Det kan skilja en hel del på årsmedeltemperaturer, jag har inte koll på hur varm/kall september 2017 var.
Sedan får man kika på sådant som drar mycket energi. Kanske värmeväxlaren i ventilationen som inte fungerar, en elpatron som värmer istället för värmepump, en pool som hålls varm under kalla septembernätter, en infravärmare som står på, elradiatorer i garaget som glömts på, barn som blivit tonåringar, AC som installerats etc.
Sedan får man kika på sådant som drar mycket energi. Kanske värmeväxlaren i ventilationen som inte fungerar, en elpatron som värmer istället för värmepump, en pool som hålls varm under kalla septembernätter, en infravärmare som står på, elradiatorer i garaget som glömts på, barn som blivit tonåringar, AC som installerats etc.
Ja det är en 4*8 jag har. Värmer med luft-vatten växlare.Sir James skrev:
Du har inte typ barn som under mätperioden blivit tonåringar? De är notoriska energitjuvar med sitt långa duschande.
Uppenbarligen är det något som är fel. Har hus från sekelskiftet (150m2) med sjövärmesystem (Nibe F1235 10kW) och ligger på 10-20 kWh per dag nu i september.
Några saker som du kan kolla på.
Några saker som du kan kolla på.
- Kolla till/frånslags-frekvens på pumpen. I natt när det var +12 grader ute gick pumpen i c.a. 10 minuter med en frekvens på 1h25 min (jag loggar via Domoticz, så jag får bara 5 minutersupplösning), dvs runt 10/85 eller runt 10-20% av tiden. Du borde ligga i närheten av det om det inte är något fel på värmepumpen.
- Du har inte något felmeddelande på värmepumpen? Jag fick ett felmeddelande om att returtemperaturen var för hög (vilket berodde på att jag hade stängt av alla termostaten under en period). När man får detta fel så används elpatronen istället för kompressorn och din värmepump drar då 3-4 ggr så mycket energi.
- Om du har egen brunn, kolla att den inte går konstant, vilket kan bero på läcka eller att pumpen helt enkelt är slut. Det kan lätt sluka 30-40 kWh per dygn om den är på (i alla fall en ejektorpump)
- På samma sätt så kan du ha en avloppspump som går och tuggar ifall du har eget avloppssystem och behöver pumpa för att få avloppet till trekammarbrunnen (eller dylikt)
Medlem
· Blekinge
· 12 300 inlägg
Man kan ju tänka sig att stänga av VP för ett par dygn för att se om den är boven.
Medlem
· Blekinge
· 12 300 inlägg
Jag har helt kopplat bort tillskott i min Nibe efterom jag har intrrycket att den är lat och vill hellre ha el istället för att jobba. Har klarat mig de senaste åren rätt bra.
Mars och maj är ju närapå identiska. Våren var kall vilket kan förklara april.
Juli och augusti är nästan uppe i vinterförbrukning så poolvärmen förbrukar mycket energi.
Jag har ett svagt minne av att vintern 2013 var relativt mild i skåne, men temperaturkurva behövs.
Det har förekommit att utrustning stör elmätare så att dessa rusar i förbrukningen. Sällsynt men inte omöjligt.
Juli och augusti är nästan uppe i vinterförbrukning så poolvärmen förbrukar mycket energi.
Jag har ett svagt minne av att vintern 2013 var relativt mild i skåne, men temperaturkurva behövs.
Det har förekommit att utrustning stör elmätare så att dessa rusar i förbrukningen. Sällsynt men inte omöjligt.
Vad har du haft poolvärmen inställd på? Jag har en riktigt gammal oisolerad 4x8 med 6 kW elpatron. Testade att värma vattnet med den i Juli och konstaterade att marken var så ovanligt kall i år att det inte var någon idé. Det fick jobba hårt för att hålla det över 20 grader. Även de dagar då det varit riktigt bra väder har nätterna varit kalla och marken fick aldrig den temperatur vi är vana med så efter en vecka stängde jag av den och accepterade en sval pool detta året.
Under juli hade jag ett par boende i min gäststuga under 4 veckor vilket innebär en extra varmvattenberedare, kylskåp och spis, tillsammans med den veckan poolvärmen var igång.
2017-01 3007.0 kWh
2017-02 2782.0 kWh
2017-03 2547.0 kWh
2017-04 2317.0 kWh
2017-05 1362.0 kWh
2017-06 1171.0 kWh
2017-07 1964.0 kWh
2017-08 1318.0 kWh
Detta är i Kristinehamn, Värmland. Hus från 1980, ingen värme alls igång under sommarmånaderna i någon byggnad men däremot har jag desto fler datorer, servrar och annat som drar ström.
Kan försöka få fram mer historik imorgon om det är av intresse. (Spärrade inloggningen hos min nätägare i 24h pga för många försök att minnas lösenordet)
Under juli hade jag ett par boende i min gäststuga under 4 veckor vilket innebär en extra varmvattenberedare, kylskåp och spis, tillsammans med den veckan poolvärmen var igång.
2017-01 3007.0 kWh
2017-02 2782.0 kWh
2017-03 2547.0 kWh
2017-04 2317.0 kWh
2017-05 1362.0 kWh
2017-06 1171.0 kWh
2017-07 1964.0 kWh
2017-08 1318.0 kWh
Detta är i Kristinehamn, Värmland. Hus från 1980, ingen värme alls igång under sommarmånaderna i någon byggnad men däremot har jag desto fler datorer, servrar och annat som drar ström.
Kan försöka få fram mer historik imorgon om det är av intresse. (Spärrade inloggningen hos min nätägare i 24h pga för många försök att minnas lösenordet)