Hej
Vi flyttade in i vårt hus i Maj. Under hösten och vintern så har vår elförbrukning skjutit i höjden. Jag försöker förstå varför. Att det blir dyrare under vintern än sommaren var vi ju förberedda på men vi trodde inte att det skulle vara en sån kraftig ökning, speciellt inte med tanke på att det var bergvärme i huset vi köpte.
Kort om huset: Byggt 1972, platta på mark, 150 kvm + 50 kvm fristående garage (varmställt) i garaget står även bergvärmepumpen en Nibe Fighter 1215-10 installerad 2005, enrörs värmesystem, mekanisk frånlufts-ventilation, el golvvärme i badrum och hall vid entré (yta på ca 10-12 kvm). Vinden är tilläggsisolerad under 2000-talet.
Så här se förbrukningen ut sedan i somras.
Juli: 667 kwh
Augusti: 1370 kwh
September. 1570 kwh
Oktober: 2470 kwh
November: 2710 kwh
Något skedde ju där i september som innebar en ökning med 1000 kwh och sedan har det fortsatt med stadigt ökande.
Jag har snöat in mig på att pumpen är felaktigt inställd då jag tycker den haft många starter av kompressorn (ca 50 ggr/dygn) men kanske är det inte anledningen. Till saken hör att en fas har gått två ggr nu på sistone. Så jag funderar på om belastningen över dessa kan vara lite sned. Kan det resultera i en högre förbrukning om en fas får "jobba" mer än resten? Den lilla lampan i elskåpet som ska indikera förbrukningen blinkar som värsta ravediskot normalt. När en fassäkring går så blinkar den i ett betydligt lugnare temp (vilket kanske inte är så konstigt heller).
Det som lägger av när denna löser ut är. El-golvväme i badrum och hall, den mekaniska ventilationen, tvättmaskin och torktumlare, spisen i köket, fasadbelysningen, uttagen till två motorvärmare samt belysning ungefär hälften av alla rum. Nu körs ju inte allt detta samtidigt. Men golvvärmen i badrum och hall är ju konstant på, kan dessa vara energibovar? Båda dessa var ju avstängda i somras och slogs möjligen på där under höstkanten när det började bli lite kallare. Jag har ju inget sätt att mäta dess förbrukning men tex i badrummet så är ju detta den enda uppvärmningen som finns tillgänglig då tidigare ägare har plockat bort elementet.
Så för att sammanfatta ett långt inlägg. Vart tror ni energiboven kan gömma sig? och är det möjligt att en snedfördelad fasbelastning i sin tur kan leda till en högre förbrukning?
Vi flyttade in i vårt hus i Maj. Under hösten och vintern så har vår elförbrukning skjutit i höjden. Jag försöker förstå varför. Att det blir dyrare under vintern än sommaren var vi ju förberedda på men vi trodde inte att det skulle vara en sån kraftig ökning, speciellt inte med tanke på att det var bergvärme i huset vi köpte.
Kort om huset: Byggt 1972, platta på mark, 150 kvm + 50 kvm fristående garage (varmställt) i garaget står även bergvärmepumpen en Nibe Fighter 1215-10 installerad 2005, enrörs värmesystem, mekanisk frånlufts-ventilation, el golvvärme i badrum och hall vid entré (yta på ca 10-12 kvm). Vinden är tilläggsisolerad under 2000-talet.
Så här se förbrukningen ut sedan i somras.
Juli: 667 kwh
Augusti: 1370 kwh
September. 1570 kwh
Oktober: 2470 kwh
November: 2710 kwh
Något skedde ju där i september som innebar en ökning med 1000 kwh och sedan har det fortsatt med stadigt ökande.
Jag har snöat in mig på att pumpen är felaktigt inställd då jag tycker den haft många starter av kompressorn (ca 50 ggr/dygn) men kanske är det inte anledningen. Till saken hör att en fas har gått två ggr nu på sistone. Så jag funderar på om belastningen över dessa kan vara lite sned. Kan det resultera i en högre förbrukning om en fas får "jobba" mer än resten? Den lilla lampan i elskåpet som ska indikera förbrukningen blinkar som värsta ravediskot normalt. När en fassäkring går så blinkar den i ett betydligt lugnare temp (vilket kanske inte är så konstigt heller).
Det som lägger av när denna löser ut är. El-golvväme i badrum och hall, den mekaniska ventilationen, tvättmaskin och torktumlare, spisen i köket, fasadbelysningen, uttagen till två motorvärmare samt belysning ungefär hälften av alla rum. Nu körs ju inte allt detta samtidigt. Men golvvärmen i badrum och hall är ju konstant på, kan dessa vara energibovar? Båda dessa var ju avstängda i somras och slogs möjligen på där under höstkanten när det började bli lite kallare. Jag har ju inget sätt att mäta dess förbrukning men tex i badrummet så är ju detta den enda uppvärmningen som finns tillgänglig då tidigare ägare har plockat bort elementet.
Så för att sammanfatta ett långt inlägg. Vart tror ni energiboven kan gömma sig? och är det möjligt att en snedfördelad fasbelastning i sin tur kan leda till en högre förbrukning?
Skaffa en energidisplay till din elmätare, då slipper du stå vid elskåpet och titta på en blinkade lysdiod, och får en bättre uppfattning om hur energiförbrukningen ser ut.
Snedbelastning på en fas kan inte påverka den totala uppmätta effekten. Elmätaren mäter med den noggrannhet som behövs.
Snedbelastning på en fas kan inte påverka den totala uppmätta effekten. Elmätaren mäter med den noggrannhet som behövs.
Är detta något som en elektriker behöver installera?etompau skrev:
Jo att den är en bidragande effekt tror jag säkert, men känns ju samtidigt inte som något som jag kan stänga av eftersom det inte finns någon annan värmekälla i badrummet och hallgolvet ju blir iskallt utan denTheGame skrev:
Kan du inte bara slå ifrån värmepumpen och se om förbrukningen minskar? Alltså att lampan på elmätaren blinkar långsammare?
Är det inte det så testa golvvärmen... Nästa gång en säkring går så kolla upp vilka maskiner som var inkopplade..
Är det inte det så testa golvvärmen... Nästa gång en säkring går så kolla upp vilka maskiner som var inkopplade..
Har du ingen termostat på golvvärmen, så att du kan prova att minska lite ( några grader) på värmen?
Att värma med el drar riktigt med energi, speciellt om du där inte har annan uppvärmning.jonloof skrev:Jo att den är en bidragande effekt tror jag säkert, men känns ju samtidigt inte som något som jag kan stänga av eftersom det inte finns någon annan värmekälla i badrummet och hallgolvet ju blir iskallt utan denTänkte att de var tillvekade att vara strömsnåla då de är tänkt för uppvärmning. Men det är ju bara en egen troligtvis felaktig uppfattning då.
Minns själv när mitt ftx aggregat felade och eftervärmaren gick igång och gick konstant så vart månadens förbrukning 1000kwh mer än normalt.
Jo får börja i den änden och testa att slå av den och se vad som händer. Ett flyttbart el-element kanske drar mindre än golvvärmen och håller värmen i luften snarare än att den går till spillo i marken? På sikt ska badrummet göras om och då får man se över detta och hitta en annan lösning.Kallebo skrev:
Ok, då ska jag även kika på det, tack.
Jo, jag har testat sänka den några grader men tyckte att det inte gav någon effekt, lägre och det är nog inte värt att ha den
Tack så mycket för alla svar, väldigt värdefullt med bollplank, speciellt när man som jag är ny husägare och inte riktigt vågar lattja för mycket med saker och ting utan att veta vilken den eventuella effekten kan bli.
Ett långskott, men jag har läst här om vissa 70-talshus med en elslinga i ytterkanten av husgrunden som värmer upp bottenplattan lite för att hålla fukt borta. Vetskapen om denna har då fallit bort vid något ägarbyte och upptäckts först när ny ägare börjat leta elbovar.
Men golvvärme kan vara en riktig energibov, om badrumstemperaturen står högre ställd än resten av huset och dörren står öppen kommer luften att cirkuleras ut i huset och badrummet värmer resten av huset istället för bergvärmen. En annan tanke är om inte bergvärmepumpen går som den ska utan använder elpatron istället?
Men golvvärme kan vara en riktig energibov, om badrumstemperaturen står högre ställd än resten av huset och dörren står öppen kommer luften att cirkuleras ut i huset och badrummet värmer resten av huset istället för bergvärmen. En annan tanke är om inte bergvärmepumpen går som den ska utan använder elpatron istället?
Någon sådan slinga är inget jag vet om men som du säger kan det ju ha fallit bort mellan ägarbyten, de vi köpte av hade endast bott där en kortare tid. Jag har luskat fram ägaren före dom och har smsat honom så vi ska talas vid i helgen så då kanske något matnyttigt kan dyka upp. Dörren hamnar ju ofta på glänt vid badrummet så det är mycket möjligt att värme smiter ut, men jag tror termostaten är ställd på 15 grader i nuläget och hustempen ligger vanligtvis runt 20. Sitter tempsensorn för golvvärmen i termostaten eller ligger den också i golvet? Dvs är det golvtempen eller rumstempen som den går efter?Anna_H skrev:Ett långskott, men jag har läst här om vissa 70-talshus med en elslinga i ytterkanten av husgrunden som värmer upp bottenplattan lite för att hålla fukt borta. Vetskapen om denna har då fallit bort vid något ägarbyte och upptäckts först när ny ägare börjat leta elbovar.
Gällande elpatronen i värmepumpen så är den inställd så att den inte ska gå igång annat än via manuellt val. Jag håller på att slipa på inställningarna i pumpen just nu via lite hjälp från ytterligare kompetenta forummedlemmar på varmepumpsforum.se. Får jag inte till det så blir det till att ta dit nån servicekille.
Då får nog räkna med att omkring 700 kWh är vanlig hushållsel.
Elgolvvärmen kan nog dra en del el, särskilt om det läcker in en massa kyla vid dörren då det är kallt och värmen står på högt. Om elvärmen ligger högt (säg 24 grader) så kan det nog också bli så att den värmer upp en stor del av huset istället för värmepumpen.
Om 2000 kWh går till värmepumpen och ni har ett COP-tal på 3 så blir det 6000 kWh i värme under november. Det är lite högt men å andra sidan har ni ett 200 kvm 70-talshus så det är inte alls orimligt.
Elgolvvärmen kan nog dra en del el, särskilt om det läcker in en massa kyla vid dörren då det är kallt och värmen står på högt. Om elvärmen ligger högt (säg 24 grader) så kan det nog också bli så att den värmer upp en stor del av huset istället för värmepumpen.
Om 2000 kWh går till värmepumpen och ni har ett COP-tal på 3 så blir det 6000 kWh i värme under november. Det är lite högt men å andra sidan har ni ett 200 kvm 70-talshus så det är inte alls orimligt.