31 894 läst ·
88 svar
32k läst
88 svar
Hög elförbrukning för oktober månad?
Som andra så tycker jag att det låter väldigt högt, även om det kan springa iväg en del om man drar på värmen lite extra. Själva hade vi en förbrukning på 1667kwh i oktober, och då har vi två hus, 180m2 + 120m2. Elpanna i en det stora och lite bättre isolerade, värmepump i det mindre huset, men som också är sämre isolerat.
Jag är allt annat än smart när det gäller pannor och pumpar, erkänner det villigtperoande skrev:Din elpanna drar precis så mycket energi som avges till huset. Den mesta energin avges i elementen. Ju mer energi som avges desto kallare vatten kommer tillbaka till pannan och desto mer energi går åt att värma det. Sänk värmen på ett element och det kommer avge mindre energi till rummet = mindre förbrukning i pannan,
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Du ska, som peroande anger, i huvudsak reglera där uttaget av energi styrs, dvs i rummet (om man inte har någon central temperaturstyrning i sitt hus, centraltermostat eller dylikt). Själva pannan, är en "dum" vattenkokare. Desto högre lagrad temperatur på denna, desto mer lagrad energi i vattenmängden. Sänker man temperaturen på denna, men förbrukningen från rummen/huset är detsamma, tar det bara kortare tid innan elpatronen behöver gå in och värma upp vattnet igen, förbrukningen blir densamma.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Om du har vattenburna element och minusgrader utanför huset rekomenderar jag dig att INTE stänga av värmen HELT .danielte skrev:Tänkte nog att det var mycket.
Golvvärmen samt elementen har dock varit på hela tiden. Termostaten till golvvärmen står på 21,5 och golvet känns lätt värmande när man går på det.
Nästan samtliga fönster i huvudbyggnaden är nya och taket är isolerat nyligen. Grunden är också omgjuten och isolerad. Dock är tillbyggnaden värdelöst isolerad.
Några frågor till nu när man börjar bli riktigt orolig.
1. Ytterdörr samt fönster i entrén (en liten tillbyggnad som inte är särkilt väl isolerad) är gamla. Får se om det drar där och kanske köpa någon tätningslist, men kan det göra någon större skillnad?
2. I tillbyggnaden skulle man också kunna stänga av de vattenburna elementen. Kan det göra stor skillnad att stänga av fyra element?
3. Jag är väldigt dåligt insatt med hur pannor och värme fungerar. Drar min elpanna mindre om jag sänker värmen på själva elementen? Tänker att värmen i rören går väl runt oavsett, eller?
4. Jag har en luft/vatten fläkt samt panna stående som jag tänkt att koppla in. Dock så kan det bli så att pannrummet på sikt kommer att rivas och flyttas till ett annat ställe och jag har fått en offert på 9 000 kr för att koppla in den. Hur lång tid tror ni att det tar att tjäna in dessa slantar?
Dumt med vattenskador till våren
Du skriver att termostaten står på 21,5 gr. Nu kan man inte alltid lita på graderingen av en termostat, det är bara vägledande gradering.
Jag skulle råda dig att mäta rumstemperaturen med ett bra och kalibrerat instrument.
Om du har ett golv "som är lätt värmande" i Oktober, då misstänker jag att din rumstemperatur är väsentligt högre än 21,5 gr.
Kanske dax att vänja sig med en temp på 20 gr
Jag skulle råda dig att mäta rumstemperaturen med ett bra och kalibrerat instrument.
Om du har ett golv "som är lätt värmande" i Oktober, då misstänker jag att din rumstemperatur är väsentligt högre än 21,5 gr.
Kanske dax att vänja sig med en temp på 20 gr
Börja med att läsa av elmätaren dagligen så får du iallafall hyfsad koll på vad du behöver slanta upp nästa månad. Nu har 1/3 av november gått så mätaren borde hoppat fram runt 1000kWh till om du snittar 93kWh/dygn
Prova sen att slå av golvvärmen eller några element nått dygn och läs av för att se skillnaden.
Var det verklig förbrukning du fick för oktober på 2800kWh så det inte var nån uppskattad förbrukning eller avstämmning från tidigare månad?
Prova sen att slå av golvvärmen eller några element nått dygn och läs av för att se skillnaden.
Var det verklig förbrukning du fick för oktober på 2800kWh så det inte var nån uppskattad förbrukning eller avstämmning från tidigare månad?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Låter som en väldigt hög förbrukning.
Vad har ni för några andra strömförbrukare? En pump i brunnen som står och går ofta? Infravärmare som är glömda? Många datorer? Kontrollera att det är pannan som drar så mycket, t ex genom att kolla elförbrukningen en timme med pannan påslagen och en timme med den avslagen, allt annat lika.
Vad har ni för några andra strömförbrukare? En pump i brunnen som står och går ofta? Infravärmare som är glömda? Många datorer? Kontrollera att det är pannan som drar så mycket, t ex genom att kolla elförbrukningen en timme med pannan påslagen och en timme med den avslagen, allt annat lika.
Nyinflyttad?
Dåligt isolerad hus?
Dåligt isolerad hus?
Lite kompletterande information.
Vi har bara bott här en tidigare vinter och det går inte direkt att jämföra mot den, för då bodde vi endast i ett rum där vi hade på ett el-element och ibland en gammal luft/luft.
Vi är två i hushållet och huset är byggt 1902. Ytterväggarna där nere är byggda av två lager lertegel med luftspalt mellan och luftspalten verkar vara fyllt med något poröst material. På ovanvåningen är gavlarna nya och bör vara välisolerade och taket och kattvindarna är nyligen isolerat.
Anledningen till att golvvärmen är på är för att vi, på nedre plan, har ett betonggolv som är polerat och blir kallt annars.
Vi har bara bott här en tidigare vinter och det går inte direkt att jämföra mot den, för då bodde vi endast i ett rum där vi hade på ett el-element och ibland en gammal luft/luft.
Vi är två i hushållet och huset är byggt 1902. Ytterväggarna där nere är byggda av två lager lertegel med luftspalt mellan och luftspalten verkar vara fyllt med något poröst material. På ovanvåningen är gavlarna nya och bör vara välisolerade och taket och kattvindarna är nyligen isolerat.
Anledningen till att golvvärmen är på är för att vi, på nedre plan, har ett betonggolv som är polerat och blir kallt annars.
Och hur är det isolerat under detta betonggolv med golvvärme? Problemet ligger kanske där - att värmen går lika mycket neråt som uppåt?danielte skrev:
Man rekommenderar minst 200 mm isolering under betong med golvvärme i moderna hus - annars blir förlusterna för stora
Känns som du är "safe" där. Fortsätt leta.danielte skrev:
Har du inga egna teorier vad det kan vara,? Det är ju bara du själv som vet hur ni lever och bor i huset.
Kanske idé att anlita någon med värmekamera?
Börja undra om vi betalar för grannens el, annars kan jag inte komma på någon större eltjuv. Visst, vi använder ju varsin laptop, tv, stereo, etc, men det gjorde vi ju i lägenheten också. Elen går gatan upp i ett fasadskåp på vårt hus och sedan vidare till grannen. Men så brukar det kanske se ut?
Ja, men var sitter din elmätare? I ditt eget fasadskåp? Då verkar det osannolikt att grannen är inkopplad.
Men för all del, ta ut dina huvudsäkringar (=bryt huvudbrytaren) vid elmätaren vid något lämpligt tillfälle och se om det blir mörkt hos grannen
. Kolla så din elmätare slutar snurra.
Men för all del, ta ut dina huvudsäkringar (=bryt huvudbrytaren) vid elmätaren vid något lämpligt tillfälle och se om det blir mörkt hos grannen
Det låter ju spontant högt med tanke på att denna månaden har varit väldigt varm, speciellt i Malmö. Därmed är det knappast osannolikt. Vissa andra i tråden hävdar ju att de har förbrukning på 400kWh i ett hus inkl. hushållsel. Då undrar jag om ni överhuvudtaget har startat elementen ännu samt om ni aldrig har tänt inomhus?
Jag bor i en två med min sambo och har en elförbrukning på ca 300 kWh. Stereon drar nog runt 100 av dessa de timmarna den är igång.
Jag bor i en två med min sambo och har en elförbrukning på ca 300 kWh. Stereon drar nog runt 100 av dessa de timmarna den är igång.
