2 715 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Höja pir i sjö
Rätt forumsdel?
Har en sjötomt vid sommarstugan mitt ute i ingenstans. Vi har en pir ut i sjön ca 7-8 meter lång och ca 4 meter bred. Består bara av grus och sten. Kommer från att man för länge sedan grävde ut för båten tror jag (typ 60 tal).
Piren hamnar under vattnet hösten/vintern. Skulle vilja höja den ca 20 cm. Väl medveten om strandskydd och problematiken där. Inga maskiner ska vara inblandade, allt ska göras manuellt genom att kasta/bära dit alla stenar som ligger därikring i sjön. Kommer ta sin tid... Men jättemånga stenar kring 1-2 kg styck finns det.
Klurar på nån form av grund, som håller kvar stenarna, annars kommer piren erodera på ett par år i o m att det bara är småsten.
Hur tror ni det blir om man drar ned 3-4 markskruvar på var sida och lägger en regel mot. Sedan fyller man både in och utsida med sten. Borde inte bli nåt större tryck på regeln då och den borde hålla rätt länge? Tanken är att allt täcks med sten så man inte ser varken regel eller markskruv.
Konstig konstruktion? Jag tror det krävs något för att stenarna inte ska "puttas ut" av isen direkt. Nåt förslag?
Har en sjötomt vid sommarstugan mitt ute i ingenstans. Vi har en pir ut i sjön ca 7-8 meter lång och ca 4 meter bred. Består bara av grus och sten. Kommer från att man för länge sedan grävde ut för båten tror jag (typ 60 tal).
Piren hamnar under vattnet hösten/vintern. Skulle vilja höja den ca 20 cm. Väl medveten om strandskydd och problematiken där. Inga maskiner ska vara inblandade, allt ska göras manuellt genom att kasta/bära dit alla stenar som ligger därikring i sjön. Kommer ta sin tid... Men jättemånga stenar kring 1-2 kg styck finns det.
Klurar på nån form av grund, som håller kvar stenarna, annars kommer piren erodera på ett par år i o m att det bara är småsten.
Hur tror ni det blir om man drar ned 3-4 markskruvar på var sida och lägger en regel mot. Sedan fyller man både in och utsida med sten. Borde inte bli nåt större tryck på regeln då och den borde hålla rätt länge? Tanken är att allt täcks med sten så man inte ser varken regel eller markskruv.
Konstig konstruktion? Jag tror det krävs något för att stenarna inte ska "puttas ut" av isen direkt. Nåt förslag?
Vattnet runt omkring är grunt också ska kanske skrivas. Ca 20-40 cm den närmaste metern från piren. Upphöjningen jag nu klurar på blir i så fall mindre än befintlig pir. Typ 5m lång och 3 m bred "ram" vill jag fixa. Med sten runt om allt.
Medlem
· Blekinge
· 10 805 inlägg
Bild
Ska inte dit de närmaste veckorna och har inte tänkt på att fota piren som den ser ut idag.T Thomas_Blekinge skrev:
Rätt jämn sjölinje i övrigt men här går det som sagt ut en pir ca 4 m bred och 7-8 m lång. Bara av sten i olika storlek. Mest små. Ingen direkt växtlighet och ska inte bli det heller. Att det är en "djupfåra" på ena sidan (typ 50-60 cm djup numera) får mig att gissa att det grävts ur för båt en gång i tiden för länge sedan.
Medlem
· Blekinge
· 10 805 inlägg
Och så vill du höja nivån på piren med lite småsten så att ingen ser det och att det inte märks så att inga myndigheter blandar sig i.
Men om denna brygga finns sedan 60tal och du kan dokumentera detta så krävs nog varken bygglov eller strandskyddsdistans för att underhålla bryggan och höja den.
Men om denna brygga finns sedan 60tal och du kan dokumentera detta så krävs nog varken bygglov eller strandskyddsdistans för att underhålla bryggan och höja den.
Givetvis korrekt uppfattat. Bygglov behövs dock inte för något där. Strandskyddet kan ju vara klurigt. Men det var inte en sådan diskussion jag efterfrågade. Jag kommer inte påverka natur eller djurliv genom att för hand kasta stenar till ett ställe.
Det har aldrig varit annat än en upphöjning ur vattnet, det enda jag vill göra är att höja den ytterligare med bortåt 20 cm. Då kan jag med säkerhet använda den tidig vår/sen höst också. Räcker nog med 10-15 cm när jag tänker efter. Ett lager sten med andra ord.
Om jag bara kastar dit dem utan någon form av ram så kommer nog isen putta bort dem på några år igen. Det jag vill ha är tips på enkel "ram" för att hålla ihop den. En ram som ligger helt gömd i sten. Det ska se helt naturligt ut även fortsättningsvis.
Det har aldrig varit annat än en upphöjning ur vattnet, det enda jag vill göra är att höja den ytterligare med bortåt 20 cm. Då kan jag med säkerhet använda den tidig vår/sen höst också. Räcker nog med 10-15 cm när jag tänker efter. Ett lager sten med andra ord.
Om jag bara kastar dit dem utan någon form av ram så kommer nog isen putta bort dem på några år igen. Det jag vill ha är tips på enkel "ram" för att hålla ihop den. En ram som ligger helt gömd i sten. Det ska se helt naturligt ut även fortsättningsvis.
Medlem
· Blekinge
· 10 805 inlägg
Kanske en ram av tyngre bumlingar, de kan ju vara inströdda oregelbundet.
Någon med input?
Byggtimmer kanske kan vara något? Håller det ett tag? Påverkar det vattnet?
Tänker dra i 3-4 markskruv på varje sida och lägga byggtimmer, fylla med sten. Byggtimmer är bara 120 högt så det blir lagom att täcka.
Byggtimmer kanske kan vara något? Håller det ett tag? Påverkar det vattnet?
Tänker dra i 3-4 markskruv på varje sida och lägga byggtimmer, fylla med sten. Byggtimmer är bara 120 högt så det blir lagom att täcka.
Bygg timmer innehåller mycket kemikalier...
Gjut motsvarande på land och släpa ut.
Och sen kopplar du ihop dom
Den på högersida kopplas med wire eller armeringsjärn med den på vänstersidan.
sen när du fyller upp emellan dom, så stöttar dom varandra.
/Bygg
Gjut motsvarande på land och släpa ut.
Och sen kopplar du ihop dom
Den på högersida kopplas med wire eller armeringsjärn med den på vänstersidan.
sen när du fyller upp emellan dom, så stöttar dom varandra.
/Bygg
Det är ju mycket smartare såklart!
Nu när du skriver det så vet jag ju mycket väl att kedjor brukar kopplas så. Då ska det till mycket för att rubba den.
Trodde inte det var så mycket skit i dagens tryckta men bättre utan såklart. Betong är ju tungt och bra i sig också
Även om det är en ganska liten sjö så ska man inte underskatta isens kraft...
Nu när du skriver det så vet jag ju mycket väl att kedjor brukar kopplas så. Då ska det till mycket för att rubba den.
Trodde inte det var så mycket skit i dagens tryckta men bättre utan såklart. Betong är ju tungt och bra i sig också
Även om det är en ganska liten sjö så ska man inte underskatta isens kraft...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenhet av att bygga med Eksjöhus och Trivselhus i Örebro
Hustillverkare -
Hjältevadshus Spira 211 vs Vårgårdahus Villa Sjövik
Hustillverkare -
Sommarhuset Riordan - inspirerat av sjöbodar
Artikelkommentarer -
Har skogsbolag rätt höja/sänka nivån på en mindre sjö?
Juridik -
Någon med erfarenhet av huset Spirit från Myresjöhus
Hustillverkare