Byggahus.se

Högt påslag material elektriker

5k läst  51 svar

1. B
    Medlem · Nivå 5
    jag anlitade en seriös elfirma för ett litet jobb med inkoppling av spabad, jag frågade firman vad det kostar i timmen och vad dem tar för framkörning, material pratade vi inte om.
    Jag hade kollat upp noggrant vart dem kan dra in el i huset för att underlätta för firman eftersom huset är nytt finns det tomrör till central. Jag nämnde för firman att dem behöver göra hål i krypgrund och sedan finns rör till central som har 3 tomma säkringsplatser.

När väl elektrikern kom på morgonen så var inte informerad av han som jag beställde jobbet av, så jag fick förklara att han ska ner i krypgrund osv, han verkade inte så sugen på det och föreslog att vi kopplar in det i fasadskåpet , och jag sa okej , tänkte väl att han har koll på läget, han åkte iväg och köpte grejer och kom sedan och montera tog ungefär 4 h totalt,

Sedan kom fakturan specad med priser på alla delar och arbetskostnad total 15000kr ink moms, jag hade räknat med ungefär 6-8
    Varav ca 10000kr i material

Vart rätt mycket material eftersom han byggde typ en liten egen elcentral för spabadet och priserna på delar var ungefär 300% dyrare än vad jag som konsument kan köpa dem för.
    Bara det känns förjävligt

Vad kan jag göra och hur bestrida detta , jag tycker inte detta är skäligt , och sedan gjorde elektrikern det enkelt för sig själv och väldigt dyrt för mig, kan inte tänka mig att det skulle kosta lika mycket om han hade gjort som jag föreslog, måste han inte upplysa mig att gör vi såhär såkommer det kosta 10000kr mer i material ??

Med vänlig hälsning,

2. T
    Medlem · Nivå 15
    Måste och måste. Ni har inte ett tydligt avtal och det är en vanlig förekommande anledning till gräl.
    Om han kopplar från fasadskåp måste han sätta en undercentral för dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Dessa delar kostar kanske 1500 men sedan brukar el-folket lägga på 100-500%.
    Du måste inte bara betala hans arbetstid utan även tiden för hans inköpsresa. Som ofta kombineras med fika på macken eller på grossisten, samt tankning av firmabil.
    El-folk och VVS-folk klarar inte av att ha de vanligaste delar i bilen (även om de tar duktigt betalt för servicebil) utan dom måste gå och handla varje gång.
    Du har inte mycket på fötterna att klaga men säkerställ att du får allt material han har köpt. Det händer ibland att det slinker med lite kabel till någon annans sommarstuga, fast på din faktura.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 19
    Har du betalt för inköpsresan finns det ingen anledning till ett sådant påslag. Det är rent ocker.

• Laddar…
  4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Elektrikern verkar ha varit juste och gett dig typ 80% rabatt på grossistens listpris eftersom det bara är 300% dyrare än om du köper prylarna själv...:poop:

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Nivå 5
    Mm jag har betalt för att han ska slänga skräp också, vad kan jag göra, har du erfarenhet?

6. B
    Medlem · Nivå 5
    Har du erfarenhet vad jag kan göra?

7. F
    Medlem · Nivå 10
    Hantverkare och framförallt elektriker agerar på en skyddad marknad där lagar och restriktioner hindrar en ifrån att utföra jobbet själv. Som monopolister skyddade i lag tar de alla tillfällen i akt att blåsa kunden så mycket det bara går. Att du som kund är missnöjd bryr de sig inte om, som kund har man inget val annat än att anställa elektriker trots att dom beter sig arrogant och tar ockerpriser.

Tacka dina politiker som strävar efter att kombinera kapitalism med monopolverksamhet.
    Varför skulle elektriker inte maximera sin vinst när det inte finns några negativa konsekvenser (för dom själva) av det?

Du kan antingen försöka hitta en schyst elektriker (en på tio) som du håller hårt i eller alltid se till att ha precis allt på papper.

8. L
    Medlem · Nivå 14
    Det handlar inte så mycket om att man inte klarar av att ha delar i bilen. Det handlar om förhållningsregler från företagets sida. I synnerhet när det gäller större företag.

Man ska inte hålla med något lager av delar, för det ses som en onödig kostnad.
    Dessutom hade man ändå behövt fylla på, efter att man plockat delar.
    Visst, man hade sparat kunden en resa till grossisten, men så tänker inte företagsledningen.
    Många får också leva med små servicebilar som knappt rymmer mer än de verktyg man behöver.

Sedan har man ofta ett tung-rott ordersystem som inte tillåter att man köper material utan att ha en arbetsorder. Köper man ut extra grejer på ett kontonummer för att ha i bilen, så kanske just det jobbet går back. Detta eftersom kunden ju inte ska betala för det extra materialet, men kostnaden belastar kontot ändå.

Jag vet, det är dumt, men så ser mina erfarenheter ut efter att ha jobbat på större företag i över 20 år.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag har ingen direkt egen erfarenhet av att bli skinnad på materialet, men jag vet hur grossisternas 'prislistor' fungerar där man har rena fantasipriser som alla hantverkare sen har 70-80% rabatt på. Sen visar man listpriset för kunden och säger att man är juste och ger 30%rabatt...

Ett exempel: Hager dvärgbrytare kostar ca 40:- plus moms på nätet. Ahlsell tycker att 173:- plus moms är ett rimligt pris...

10. D
    Medlem · Nivå 19
    Om du vet vad det är för prylar så skulle jag räknat ihop vad de kostar egentligen. Lägg på 10% och betala den summan. Erbjud att betala deras faktiska kostnad om de heldre vill det. Men då ska de på ett trovärdigt sätt visa vad de betalar. Inklusive en ev kickback. De här påslagen är inte rimliga.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag inser dina synpunkter, och lider av samma idioterier på mitt eget jobb.
    Skulle jag sköter min egen hem-ekonomi på samma sätt som företagets regler skulle jag vara pank för länge sedan. Vem åker efter mjölk varje dag?

12. B
    Medlem · Nivå 5
    Vad händer om dem inte godkänner det?

13. B
    Medlem · Nivå 5
    Dem har ju råd att åka efter mjölk varje dagen för att kunden får ju betala varenda rörelse dem gör

14. T
    Medlem · Nivå 15
    Visst. När jag är lite elak brukar jag säga: för varje eluttag du köper av din elektriker betalar du honom ett par drinkar i Thailand nästa gång.

• Laddar…
  15. K
    Medlem · Nivå 6
    Hos ahlsell väljer du fabrikat och sedan förhandlar ahlsell ner pris på just det fabrikatet hos deras återförsäljare åt ditt företag. Vi har ex bra pris på garo, elko och nkt för vi monterar istort sett bara det. Handlar du mycket häger har du garanterat inte de priset.