Hejsan!

Är det någon som har erfarenhet av dessa hustillverkare?? Funderar på att använda dom för nybygge...

Mvh,
ulan :)

Tack för ditt svar!!
Har du några tips på andra tillverkare som oxå verkar "prisvärda"? Trivselhus?? ;)

pau skrev:
Kan samtidigt passa på att varna för att deras hantverkare bl a snickare och schaktare kör som tjuvar, trots påstötningar, ( ett HM-hus i närheten av vårt ), inte så kul om man råkar bo i närheten av ett bygge. Grannarna kanske inte uppskattar detta.
Du kan inte generalisera HM-hus hantverkare! >:( De har ett flertal olika snickarlag som de jobbar med och de har inget med HM-hus att göra. I det område vi ska bygga har samma entreprenörer som HM-hus rekommenderat gjort både schackt och VVS åt exvis ett antal Myresjöhus.

Det jag anmärkte på var att du satte likhetstecken mellan HM-hus och de entreprenörer som någon som byggde HM-hus hade anlitat.

pau skrev:
Och att dessa entreprenörer arbetar även åt Myresjö innebär att de håller hastigheten efter påstötning???
Självklart inte. Jag menade att då kan man lika gärna hävda att Myresjöhus entreprenörer (och alla andra de jobbar åt) anlitar firmor som kör vårdslöst... ;)

ulan skrev:
Hejsan!

Är det någon som har erfarenhet av dessa hustillverkare?? Funderar på att använda dom för nybygge...

Mvh,
ulan :)
Vi ska bygga med HM-hus.
Varför valde vi dem då?
Jo, för att inget annat husföretag kunde leverera ett arkitektritat (egetritat) hus med den byggkvalité som passade vår ekonomi.
Vi gick igenom många kataloghus, men trots att vi spegelvände och flyttade vissa delar fick vi inget hus som passade bra på tomten m t p vädersträck, garage mm. Det slutade med att vi efter en hel hösts ritande låter HM bygga huset. Vi har ingen tidigare erfarenhet av dem, men många av våra blivande grannar bygger med dem och är nöjda.

Jag håller dock med Pau att det är knepigt att få kläm på vad som ingår och hur mycket huset kostar i slutändan, men så är det ju inte en totalentreprenad precis. Det är lösvirkeshus och du tecknar avtal med HM-hus, VVS, el, schackt och kakelläggare.

Det är svårt att säga något generellt kvadratmeterpris pris då det diffar väldigt mycket beroende på hur huset ser ut!

HM-hus arbetar tillsammans med en arkitekt som gör samtliga ritningar tillsammans med kunden. Dvs, den första fasen med HM-hus är egentligen med arkitektfirman de anlitar.

Nu längtar man bara efter att bygget skall sättas igång!  :D ;D :D

Jag har en hel del erfarenhet av HM hus. Själv bor jag i ett som är 8 år och det fungerar perfekt. Jag är verkligen nöjd med huset (förutom att jag vill ha det större). Dock är det småsaker som irriterar mig. Viss fogning i badrummet är dåligt, slarvit ditsatta lister m.m. Detta kan jag ju inte skylla på HM-hus utan snarare snickaren/entreprenören.

Jag känner dessutom till familjen Meurling, HM står för Håkan Meurling. http://www.hm-hus.se/Han och hans son jobbar i firman. Håkan är en riktig hårding som inte backar för att köra över folk om det är nödvändigt, han har gjort en hel del fulingar genom tiden också. Därför är det superviktigt att ALLA småsaker står klart och tydligt i kontraktet, inget muntligt!!!!! Om HM-hus behandlas på detta sätt så kommer du nog att bli en nöjd köpare - jag känner till flera nöjda köpare, men alla säger samma sak "Det krävs en aktiv köpare när du köper HM-hus."

Husen är dessutom också lite över det vanliga med ett par extra vinklar o så där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.