6 748 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Hjulmotor Automower 330x
Hejsan
Jag har lite problem med min 330x.
Började för 3 v sedan, klipparen stannar med felkod "hjulmotor blockerad vänster"
Första veckorna var det bara att lyfta klipparen och snurra hjulet, så kunde den gå flera dagar igen.
Men problemet kom oftare och oftare, och igår la den av helt, kunde inte snurra hjulet.
Så idag skruvade jag isär utväxlingen mellan motor och hjul.
Blev lite närvös när jag fick små kugghjul på 0,5 cm i handen.
Men jag la på lite mer fett och skruvade ihop.
Sedan gick den i 4 timmar
men stannade nu med samma felkod, visserligen bara att starta om, men problemet verkar ju inte vara löst.
Någon som har erfarenhet av detta?
Övrig info.
Klipparen är från 2013 men bara 300 timmar
När klipparen är avstängd går hjulen smidigt att snurra, men när man skall hjälpa den så är det trögt som fan.
Jag har lite problem med min 330x.
Började för 3 v sedan, klipparen stannar med felkod "hjulmotor blockerad vänster"
Första veckorna var det bara att lyfta klipparen och snurra hjulet, så kunde den gå flera dagar igen.
Men problemet kom oftare och oftare, och igår la den av helt, kunde inte snurra hjulet.
Så idag skruvade jag isär utväxlingen mellan motor och hjul.
Blev lite närvös när jag fick små kugghjul på 0,5 cm i handen.
Men jag la på lite mer fett och skruvade ihop.
Sedan gick den i 4 timmar
Någon som har erfarenhet av detta?
Övrig info.
Klipparen är från 2013 men bara 300 timmar
När klipparen är avstängd går hjulen smidigt att snurra, men när man skall hjälpa den så är det trögt som fan.
Gjorde du rent kuggarna eller kletade du bara på nytt fett? Ofta är det ju dubbla planetväxlar efter varandra. Men vet inte säkert hur det ser ut på en 330X. Gammalt fett som inte rört sig på länge kan ju bli ganska segt och hårt ibland. 300 timmar på 3 år är ju inte mycket men kanske där problematiken ligger. Det har tjärvat ihop helt enkelt. Och med inte mer än 300 timmar kanske det kan vara idé å testa om dom är villiga att ta det på goodwill.
Tack för svar.
Jag gjorde ju inte rent såklart, kollade bara att den flöt på bra, och fettade.
Lämnade in den nu , får se vad dom säger om goodwill.
Eller går det att nolla timräknaren. Den kanske har gått mer, köpte den begagnad.
Jag gjorde ju inte rent såklart, kollade bara att den flöt på bra, och fettade.
Lämnade in den nu , får se vad dom säger om goodwill.
Eller går det att nolla timräknaren. Den kanske har gått mer, köpte den begagnad.
Vi hade nog varit beredda att ta det som goodwill om en sån kom in till oss med beskrivningen "kärvar i motorer, gått 300 timmar".
Sedan när vi undersökt närmare och sett att garantiförseglingen var bruten hade vi definitivt nekat goodwill och rekommenderat kunden att kolla med sitt försäkringsbolag ifall det skulle vara en större reparation..
Sedan när vi undersökt närmare och sett att garantiförseglingen var bruten hade vi definitivt nekat goodwill och rekommenderat kunden att kolla med sitt försäkringsbolag ifall det skulle vara en större reparation..
Klicka här för att svara