Tog med min weber grill genesis s-325s från usa och har problem med gasol och kopplingen. Gasolflaskan och själva koppling (från gasol till grillen) är annorlunda här i Sverige.

Köpte en gasregulator för att koppla till gasolflaskan men slangen går inte att koppla in i grillen.
Weber vägrar att hjälpa mig med extra delar. Dom säger att trycket på gasol är inte samma här.

Är det någon med liknande erfarenheter eller någon som kan hjälpa mig få ordning på detta?

• Gasregulatorkoppling med slang som inte passar till Weber-grill, mot svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ok tack. Ska kontakta dom genast.
Skickar bild på detaljerna på grillen. Vet inte om det hjälper att ta reda på vad som behövs.

Informationsetikett på en grill som visar serienummer, partinummer och andra specifikationer.
Skapa konto
Specifikationsetikett för en grill med modell och serienummer, inkluderar detaljer om brännarna och gasdrift.
Skapa konto

Du har köpt en regulator, den sitter på en svensk tank och har en slang till grillen. Du ska har en koppling för slang som passar på den delen som är på första fotot. Sen brännarna är för 500 mm tryck eller går att ha 300 mm som vi har i Sverige för funktion kan jag inte svar på, men troligtvis fungerar det.

• Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Förstår. Min tanke va köpa ny regulator som passar gasolflaskan och sen sätta den guldiga delen (som satt i grillen) på nya slangen.
Jag har problem att få ut den guldiga delen från den gamla slangen. Guldig och silverfärgad gasolregulator ansluten till svart slang mot träbakgrund.
Skapa konto
Ny gasregulator med orange slang och paketering, bredvid guldig kopplingsdel på träyta.
Skapa konto

Jep det går nog inte, det är säkert en kona som har nypit fast på en rörbit som sitter integrerad på slangen. Så det blir att kanske försöka hitta någon del som passar på gängan där med en kona som passar. Den nya regulatorn som du köpt är med slangkoppling ( som vi har i Sverige ) . Synd att slangen är bara avkapad så nära kopplingen, annars hade gått att skarva slangarna. Du får ta loss muttern och slangstump och gå till en som sysslar med gasol och då blir det säkert en slanganslutning och dom andra delarna till brännarna blir kvar. Var i landet är du.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Står ju på typskylten: 2.74 kPa, det är 28 mbar. Så du behöver tryckregulator 30 mbar, passande slang och rätt nippel eller slangkoppling med slangklämmor.
Finns många internetsoppar som säljer sådant.
F ö: tryck mäts aldrig i 300 mm eller 500 mm, inte heller i kilo. Grillkött mäts i kilo, och då företrädesvis i 0.5 kilo.

• Gilla
  • Haha
Ramme1 och 9 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jep det går nog inte, det är säkert en kona som har nypit fast på en rörbit som sitter integrerad på slangen. Så det blir att kanske försöka hitta någon del som passar på gängan där med en kona som passar. Den nya regulatorn som du köpt är med slangkoppling ( som vi har i Sverige ) . Synd att slangen är bara avkapad så nära kopplingen, annars hade gått att skarva slangarna. Du får ta loss muttern och slangstump och gå till en som sysslar med gasol och då blir det säkert en slanganslutning och dom andra delarna till brännarna blir kvar. Var i landet är du.
Aah förstår. Befinner mig Vänersborg - västra Götaland.

T Thomas_Blekinge skrev:
Står ju på typskylten: 2.74 kPa, det är 28 mbar. Så du behöver tryckregulator 30 mbar, passande slang och rätt nippel eller slangkoppling med slangklämmor.
Finns många internetsoppar som säljer sådant.
F ö: tryck mäts aldrig i 300 mm eller 500 mm, inte heller i kilo. Grillkött mäts i kilo, och då företrädesvis i 0.5 kilo.
Ok tack. Den regulator jag köpte står det 28-80 mbar. Jag behöver hitta rätt koppling/nippel till slangen som sen passar grillen.

J jonaserik skrev:
allt med gasol är vänstergängat.
Var får du det ifrån? Det är enbart anslutningen mot gasolflaskan som är vänstergängad, med vingmutter.
Du ser ju också på den allra första bilden att det är högergängad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om du klipper bort den blanka delen så borde du få bort slangstumpen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Var får du det ifrån? Det är enbart anslutningen mot gasolflaskan som är vänstergängad, med vingmutter.
Du ser ju också på den allra första bilden att det är högergängad.
Det är bra att du kan se det, men mina mina kopplinga är väsntergängade och der är för att det inte ska gå att få dit något annat.

L lakrillo10 skrev:
Ok tack. Den regulator jag köpte står det 28-80 mbar. Jag behöver hitta rätt koppling/nippel till slangen som sen passar grillen.
Stod det 28 - 80 verkligen?

K Kane skrev:
Stod det 28 - 80 verkligen?
Skrev fel. Mena 28-30

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.