S
Fläktkurvorna är vad jag kan se bara för 230V (det man oftast anger) det går att gissa lite var man hamnar när man sänker spänningen men inget jag ger mig in i just nu.

Kolfilterfläkt fungerar utmärkt om man byter filtret tillräckligt ofta.
- Ensamstående som sällan lagar mat; 1 ggr/år
- Ständigt matlagande storfamilj; minst 1 ggr/månad.

Givetvis finns det bra och dåliga fläktar också. Filterytan ska vara så stor som möjligt och det måste vara tätt från fläkt till filter så att matoset inte läcker ut bredvid filtret.

Inte göra som en jag såg som var missnöjd och bytte fläkten efter flera år. Originalfiltret satt fortfarande inplastat i originalemballaget...

Eld skrev:
Kolfilterfläkt fungerar utmärkt om man byter filtret tillräckligt ofta.
- Ensamstående som sällan lagar mat; 1 ggr/år
- Ständigt matlagande storfamilj; minst 1 ggr/månad.

Givetvis finns det bra och dåliga fläktar också. Filterytan ska vara så stor som möjligt och det måste vara tätt från fläkt till filter så att matoset inte läcker ut bredvid filtret.

Inte göra som en jag såg som var missnöjd och bytte fläkten efter flera år. Originalfiltret satt fortfarande inplastat i originalemballaget...
Kostnaden för utbytes kolfilter är ju inte gratis heller.
Brukar ligga på mellan 200-500kr
Bittert om man ska byta det 1ggr/månaden.

FrittDrag_II skrev:
Det funkar om du tar rätt typ av köksfläkt, skall va en "Alliance" fläkt.
Alliance fläkten har inbyggd fläkt, spjäll och en trafo som styr fläkten på vinden.
Så när man startar köksfläkten ökar även fläkten på vinden hastighet.
Kan jag ha denna? Vad kostar en "Alliance" & vart finner jag en? Önskar mig i rostfritt ;)

S
Mammsens: den fläkt du har brukar vara kopplad så att den drar ut luft från badrummet och köket,
när du öppnar spjället suger den mer i köket, sen finns det väl ett vred för att öka farten på fläkte,
de är gjorda så för att minska ljudet, för det mesta funkar de bra.

Bosse Vent-Doktorn skrev:
Mammsens: den fläkt du har brukar vara kopplad så att den drar ut luft från badrummet och köket,
när du öppnar spjället suger den mer i köket, sen finns det väl ett vred för att öka farten på fläkte,
de är gjorda så för att minska ljudet, för det mesta funkar de bra.
Finns ett vred som ska öka suget,dock inger direkt drag i denna = max läge får inte ett tunt toapappers bit ens att hållas kvar i luften utan faller direkt ner! :( Förstår att all stekos ej sugs in i fläkten efter detta test :@

AXS
Tips är att öppna fläkten och rengöra den.

Min var fylld med skit och vobblade mycket.

Helt annan grej efter. Men var lite pilligt.

service verkar behövas, börja med zeus_ a förslag,

Tror den där "plåtlådan" centralsystemet e helt slut,vi har försökt öppna upp där det går o försökt rengöra mm = gör ej någon skilnad i insuget :-( Och en ny lär väl vara Snor dyrt :-(

Här är en ny fläkt med samma funktion Ext. länk
Du kan även hitta den på andra ställe, kallas "Essvent".
Vet inte om kanalanslutningarna stämmer helt med din men det går att lösa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.