hej gott folk!
undertecknad kopplade okunnigt ur kablar till värmepump, stressad och mitt i allt, avbruten av baby som trillade och slog sig, har jag nu helt glömt hur de satt...:confused:

Nåväl det är inkommande kablar till innedelen för min värmepump som tillfälligt är inkopplad på denna dosa.
Kan någon hjälpa hur kablarna ska sitta?
tacksam för hjälp!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte möjligt att bara utifrån färgerna säga hur det ska kopplas. Har du någon form av mätinstrument? Hur gammal är installationen? Vilken kabel går till pumpen och vilken är matningen? Finns det en strömbrytare för pumpen innan den här kopplingsdosan?

tack och sorry, ja hade själv inte koll...duh
höljet överst/närmst i bild är t pumpen.
dvs brun och blå ifrån den. gul/grön redan kopplad på 0 som synes.
men ska de kopplas tex 1+3 eller diagonalt 1+4?

de e gjort för en månad sedan.
elmatning till utedelen sker inte här.

designine skrev:
men ska de kopplas tex 1+3 eller diagonalt 1+4?
Det viktiga är vilka tåtar som sitter ihop, inte vilka plintar som används.

Se till att skaffa ett mätinstrument, sedan mäter du mellan inkommande kablar och exempelvis inkommande skyddsjord.

Får du då:
230V - så är ledaren som inte är skyddsjord fas (troligtvis den vita)
0V - så är ledaren som inte är skyddsjord nolla (troligtvis den blå)

Sedan får du kolla i manualen eller installationsanvisningarna för pumpen, mest troligt är den blå nolla och brun är fas.

Nollorna kopplas ihop på samma sätt som du kopplat skyddsjorden, och fasen kopplas även de ihop.

mulpac skrev:
Det viktiga är vilka tåtar som sitter ihop, inte vilka plintar som används.
ok, jag undrade om man kopplar + och minus så eller vad...men ja känner att ja saknar kunskap mer än högstadiefysik minus att man glömt allt.. ;)

Tack för utförligt svar, joflopp!
Det är endast brun, blå samt den gul/gröna som är till innedelen. De andra kablarna är till annat.

Jag är inte med på vad skillnad på fas och jord är?
Har du tips på var man kan läsa in sig bra på baskunskap i el på nätet?

Jag fick uppfattningen att den vita och blå kommer från elmatningen och att den bruna och blå går till värmepumpens innerdel. Eller vad exakt menar du med att "de andra kablarna är till annat"?

Ett tips, i all välmening är att inte öppna ett endaste doslock innan du har de mest elementära kunskaperna i ellära och växelström. Tyvärr har jag inget exempel på bra sida på nätet, men någon annan här kanske kan förklara på ett pedagogiskt sätt vad fas, nolla och skyddsjord innebär.

Förstår välmening! tack.

foto på ursprungskoppling hade ju varit de bästa när efterklok.

Trodde tidigare att matning kom från baksidan på den den kromade kopplingsplinten, men så är kanske inte alls fallet.
Om nu matningen kommer ifrån de andra kablarna borde de ju vara lite enklare att reda ut.

Men då torde de ju vara enligt princip "samma färg möter samma färg" (om de nu gjort rätt tidigare). Då borde ju en sockerbit kunna vara bättre lösning och bli mindre ormbo.
Vad tror du?

Sockerbit är det sämsta av alternativ använd din kopplingsdosa

Håller med sockerbit är inte ens något alternativ.
Men av färgerna att dömma så är det fas nolla och jord vilket innebär att matande fas är vit, utgående fas brun.
Inkommande nolla blå och utgående nolla blå sen jorden gul/grön.
Och jag antar att detta är 230 det innebär att du skulle kunna skifta dem med eftersom det är växelström.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, för att då idiotsäkra detta, kan ni då tala om vilken kabel (bokstav) som ska kopplas till resp plats på plint (siffra)?

peternicklas
Svaret står längre upp men för att inte orsaka skada på dig själv eller på din pump, RING till en elekriker!

Mikael_L
B och D på plint 1
A och C på plint 3

Och gulgröna är ju redan inkopplade.

borde det vara. Men mest korrekt är att även mäta lite snabbt att 230V fas ligger på den vita och att den blå är nolla och gulgrön är skyddsjord.

Har du en multimeter så ställer du den på växelspänningsmätning på ett högt volttal, typ 300-500V och mäter mellan vit och blå (ska bli 230V) och vit och gul/grön (ska bli 230V).

Men OBS, multimetern måste stå på spänningsmätning och testsladdarna vara istoppade i rätt hål avsedda för spänningsmätning, annars blir det inget bra. Annars kanske säkringen i instrumentet går sönder, hela instrumentet pajar och i allra olyckligaste fall "exploderar" instrumentet i dina händer och skadar dig.
Bättre och dyrare instrument har som regel bättre utvecklat skydd mot felkopplingar och nöjer sig som ofta med bränna säkringen.

TACK, Mikael! pedagogiskt svar till en okunnig!
ska prata m personen som installerade också för att vara på säkra sidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.