13 280 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
HJÄLP!Vi ångrar vårt köksval!
Hmmm just nu håller jag på med lite "facelift" här hemma...bilder kommer....
Jaha då blev köket vitt i alla fall.Har hållit på lite på kvällarna så det har tagit lite tid.Ska färdigställa det nu när man har lite ledigt.Det blev Abstrakt vitt från IKEA,och man får väl hoppas man kan få några kronor för ekluckorna vi hade innan.
Hela köket blev luftigare och ljusare så vi är helnöjda.Får se om vi ändrar den gröna väggen eller om den får vara kvar.Den passar bättre till det vita än till eken i alla fall.
Hela köket blev luftigare och ljusare så vi är helnöjda.Får se om vi ändrar den gröna väggen eller om den får vara kvar.Den passar bättre till det vita än till eken i alla fall.
Svarta luckor går bort direkt.Men svart mosaik är inte helt fel!Har faktiskt tänkt på just detta.
När jag var på IKEA för någon månad sedan för att reklamera en lådfront (Abstrakt vit högblank), då sade de att de inte fanns till salu längre. Borttaget från sortimentet. Givetvis fick jag ny lådfront, men den fick beställas från deras restlager.
Stämde det alltså inte att modellen gått ut? När köpte ni era nya?
För övrigt var det andra gången jag reklamerade de fronter som sitter under diskbänken. Det kommer lätt in fukt under folien. Då sväller träet under och det blir bubbligt. Kan vara bra att veta. Särskilt om det inte kommer att finnas nya fronter att tillgå i framtiden.
Stämde det alltså inte att modellen gått ut? När köpte ni era nya?
För övrigt var det andra gången jag reklamerade de fronter som sitter under diskbänken. Det kommer lätt in fukt under folien. Då sväller träet under och det blir bubbligt. Kan vara bra att veta. Särskilt om det inte kommer att finnas nya fronter att tillgå i framtiden.
Personligen tycker jag kaklet blir för dominant när det går upp hela vägen. Så mitt förslag blir att ersätta kakel ovan fläkt med målad eller tapetserad vägg.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi köpte allt den 5:e December.Alltså mindre än 1 månad sedan så det verkar konstigt att det utgått.Allt fanns då hemma på IKEA i Linköping.
Trender kommer och går sägs det.Men vi gillar det vita bra mycket bättre än eken.Men som sagt kanske mosaiken byts bort senare.
Men det är svårt att komma över sin ångest om vilken tapet/kakel/mosaik vi ska ha i så fall.
Trender kommer och går sägs det.Men vi gillar det vita bra mycket bättre än eken.Men som sagt kanske mosaiken byts bort senare.
Men det är svårt att komma över sin ångest om vilken tapet/kakel/mosaik vi ska ha i så fall.
Redigerat:
Jag gillar ditt vita kök, golvet gör en del till det men även mosaiken. Det är helt enkelt stilrent och fräscht.
Trender kommer och går, när vi byggde -82 valde vi vita luckor med en böjd fräsning (Herrgård från Lillesjökök, sedermera Myresjökök) och var jättenöjda med det. Flyttade -05 och luckorna fortfarande i fint skick, handtag o bänkskivor dock bytta en gång. I lägenheten som renoverades blev det vitmålade luckor.
I det nybyggda huset undersökte vi möjligheten att få tag nåt liknande luckorna från första huset, vilket förstås inte gick, det blev istället IKEA och deras Lidingö.
Vitt? Ja, mycket, eftersom väggarna är vita, snickerier likaså. Golvet är ljust, gråmelerat klinker, kakel ovan diskbänk vitt, men ovan spisen i hörnet svart glasmosaik (åtskilda). Så det vita är mer än en övergående trend, det har följt med oss i över tretti år. Känns bara rätt och rent.
Spara din ångest och var nöjd med valet. Sen går det ju alltid att göra om efter några år när plånboken växt till och klådan i nävarna inte ger sig.
Kjell G
Trender kommer och går, när vi byggde -82 valde vi vita luckor med en böjd fräsning (Herrgård från Lillesjökök, sedermera Myresjökök) och var jättenöjda med det. Flyttade -05 och luckorna fortfarande i fint skick, handtag o bänkskivor dock bytta en gång. I lägenheten som renoverades blev det vitmålade luckor.
I det nybyggda huset undersökte vi möjligheten att få tag nåt liknande luckorna från första huset, vilket förstås inte gick, det blev istället IKEA och deras Lidingö.
Vitt? Ja, mycket, eftersom väggarna är vita, snickerier likaså. Golvet är ljust, gråmelerat klinker, kakel ovan diskbänk vitt, men ovan spisen i hörnet svart glasmosaik (åtskilda). Så det vita är mer än en övergående trend, det har följt med oss i över tretti år. Känns bara rätt och rent.
Spara din ångest och var nöjd med valet. Sen går det ju alltid att göra om efter några år när plånboken växt till och klådan i nävarna inte ger sig.
Kjell G
Kjell G:
Mycket trevlig läsning!Kul att läsa lite hur andra tänker.Man blir lätt lite hemmablind.
Tack för synpunkterna!
MVH
Peppe
Mycket trevlig läsning!Kul att läsa lite hur andra tänker.Man blir lätt lite hemmablind.
Tack för synpunkterna!
MVH
Peppe
Jättefint vitt kök!
Vad har ni för bänkskiva? Vi ska välja kök snat och funderar på vita luckor, mörkgrå klinkers och sen är frågan vad vi ska välja för bänkskiva och kakel till detta?
Vad har ni för bänkskiva? Vi ska välja kök snat och funderar på vita luckor, mörkgrå klinkers och sen är frågan vad vi ska välja för bänkskiva och kakel till detta?
Hej!
Bänkskivan heter "Prägel stenmönstrad svart" och kommer från IKEA.
Bänkskivan heter "Prägel stenmönstrad svart" och kommer från IKEA.
Min högst personliga åsikt är att vita högblanka köksluckor med ljusgrått kakel och svart golv och oljad ekbänkskiva kommer att kännas sorgligt mycket "00-tal" om några år. Jag byggde själv ett Abstrakt-kök i mitt förra hus förr ett par år sedan men kommer att hitta på något annat i mitt nyköpta gamla hus.
Däremot tycker jag Peppes_Bodega kök gör sig mycket bättre i vitt än ek. Och det allra viktigast är ju att man trivs själv i sitt eget kök!
Däremot tycker jag Peppes_Bodega kök gör sig mycket bättre i vitt än ek. Och det allra viktigast är ju att man trivs själv i sitt eget kök!