Hej,

Byggde en vedbod i våras. Denna står på 6 stycken markskruvar från Sluta gräv. Började slänga in ved igår och när jag skulle fortsätta idag så såg jag att den mittersta skruven i bakänden av vedboden sjunkit 3-4 cm. Änden på stolpen som är monterad i skruven befinner sig nu under marknivå och bärlinorna nuddar precis vid markduken. Detta medför att det ser ut som om hela boden håller på att vika ihop sig på mitten. De 6-7 kubik ved som jag slängt in har jag nu slängt ut det mesta av igen.

På den sista bilden ser man där bärlinan för taket är skarvad på stolpen som sjunker. Glipan nedtill fanns inte där igår.

När jag beställde skruvarna med montering frågade jag om det skulle gå att bygga en vedbod på dem och då rekommenderade de sina största skruvar och att det inte skulle vara några problem.

Boden är på 6x2,7 meter och byggd med bärlinor på 195x45 och golvreglar 170x45 med cc 600 stående ovanpå de två bärlinorna.

6 kubik stjälpt mått ~3 fastkubik, ny ved väger ca 650 kg/fastkubik => ca 2 ton. Jag tycker det är konstigt att skruven sjunker pga den här lasten. Det är ju inte direkt en punktlast enbart på en skruv.

Hur skulle ni gå tillväga? Reklamera till firman?

Går det att på något sätt räta upp eländet igen utan att montera ner hela boden?

Ett alternativ är väl att skruva bort innerväggar och golv och försöka palla upp bärlinorna och eventuellt golvreglarna med trädgårdsplattor, detta rättar ju dock inte till det som redan sjunkit ner.

• Hand pekar på en insjunken markskruv under vedbod, med synlig glipa där stolpe möter markduken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis konstruerad vedbod med synliga markskruvar och lutande bärlinor som vittnar om markförskjutning och strukturella problem.
    Skapa konto
  • Vedbodens inre med träreglar och staplad ved, visar en skarv på stolpen och bärlinan som nästan nuddar markduken.
    Skapa konto
Har inget bra svar till dig men vilken tur att jag skippade dessa skruvar till mitt altanbygge och grävde .. hoppas det löser sig för dig

Bärigheten hos dessa markskruvar, liksom även hos betongplintar och allt annat som man bygger med,
måste ju bero helt och hållet på markens beskaffenhet.

Om du har dragit ner markskruvarna i djup lerjord, utan stabiliserande bärlager av makadam av något slag,
så är det väl knappt markskruvarnas fel att de sjunker.

Vad har du byggt på för mark?
Gammal leråker? Gammal sjöbotten? Eller en grusås?

• Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Lyfta kan du ju göra med domkraft.

Har du beställt skruvarna med montering tycker jag du ska reklamera det dom ska naturligtvis hålla för den för bestämda belastningen annars får dom ju fixa till det.

Gammal leråker misstänker jag att det är. Poängen med skruvarna är ju att man ska slippa gräva och förbättra jorden. De säger ju att de ska funka i alla typer av mark.

Får ta och ringa företaget på måndag och se vad de har att säga.

Hur stor domkraft tror ni att man måste ha?

harry73
Du ska ta den du har till bilen och lyckas du lyfta stolpen lite ska du lägga en bricka eller nåt sånt under.
Går också med en hävstång

Diablito skrev:
Gammal leråker misstänker jag att det är. Poängen med skruvarna är ju att man ska slippa gräva och förbättra jorden. De säger ju att de ska funka i alla typer av mark.

Får ta och ringa företaget på måndag och se vad de har att säga.

Hur stor domkraft tror ni att man måste ha?
Du behöver inte så kraftig dom kraft för lyftet men har du lejt för grunden bör den inte sjunka direkt då är det dåligt utfört.

Ursäkta mig men jag tycker att du har lurat dig själv.... med benäget bistånd av skruvmarknadsföringen.

Om du tänker efter så kommer ju hela vikten på en markskruv att bäras av skruvens cirkelrunda ändyta. Det är ingen stor grundsula när man tänker på hur lera beter sig.

Hur som helst är det inget problem att lyfta hela vedlidret med domkraft. En 2 tons skall räcka men de är så små och rangliga att arbeta med. Skall du köpa en flaskdomkraft så skulle jag föreslå 5-6 ton så den står stadigt. Går runt vedlidret varv på varv och lyft en stödpunkt i gången en brädtjocklek så river du inte sönder någonting. Palla under med träklabbar. Då du har fått upp det till exempel en halvmeter har du utrymme så du kan gräva rejäla hål med spade och fylla med grus och sätta dit rejäla betonplintar.
Ett bekvämare sätt om du har tillgång till traktor skulle vara att gå till skogs och hugga två granar och sätta som medar under vedlidret och dra undan det med traktor. Sedan skulle du gräva och gjuta plintar och till slut koppla i traktorn och dra tillbaka vedlidret på sin plats och sänka ned det på plintarna.

Jag har lyft betydligt större byggnader på det här viset och det går bra.

• Gilla
Ronny Johansson6 och 3 till
  • Laddar…
Blöt lerjord har bärkraft som ... vatten.

På sommaren är den hård som betong, men på vintern är den som ett gungfly.

Archimedes princip i detta fallet.

Du behöver stora grundytor med understöd. Se jordskruvarna enbart som draggankare mot vinden.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Börja med att reklamera grundläggningen innan du börjar riva och lyfta på egen hand.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Det kan vara fel av mig när jag kallar det lerjord. Backen är iaf stenhård året runt och med mycket sten, därför jag vill undvika att gräva. Vi bor omgärdade av åkrar så det var därför jag antog att det var lerjord.

Om inte firman vill åtgärda det så kommer jag lyfta upp den punkt som sjunkit ner (jag har en 2-tons garagedomkraft) palla upp mellan balkskon och stolpen och sedan försöka lasta av bärlinorna på några fler punkter.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Du är inte orolig att de andra markskruvarna börjar röra på sig?

Har någon räknat på vikter i förhållande till mark och antal skruv. Glöm inte vikten på själva byggmaterialet.

När du väl har lyft upp stolpen igen, passa på och förstärk takkonstruktionen också. Det syns ju tydligt att det inte var så lyckat att ha en skarv precis över stolpen. Om du lappar över denna skarv med ytterligare en regel, så fördelar du krafterna bättre, skulle jag tro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.