S Stingray468 skrev:
Japp, helt inringad med enbart en öppning ut (låst gallergrind för fordon) och som leder ut på den större vägen utanför. Så för att strosa ut i naturen måste vi gå via den grinden. Får man gäster så kommer dom inte in på annat sätt än att de får ringa oss för bli insläppta. Grinden står så pass långt bort, så det går inte att ropa eller så.
Jag antar att vägen med grind går över kommunens mark? Om vi förutsätter att du har servitut för vägen, så tror jag inte de har rätt att sätta lås på grinden.

K Kane skrev:
Flygfoto eller karta skulle vara intressant att se.
Tyvärr vill vi inte röja läget i nuläget, så att det kan bli en nackdel jämt emot kommunen

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kanske hade de inte riktigt koll när de satte upp stängslet, och trodde att det var kommunens mark alltihop? Kontakta kommunen och kolla skulle jag ha gjort först av allt.

H hempularen skrev:
Jag antar att vägen med grind går över kommunens mark? Om vi förutsätter att du har servitut för vägen, så tror jag inte de har rätt att sätta lås på grinden.
Jag vet inte det på rakt arm. Det är svärmor som äger fastigheten, men hon är inte på internet så jag försöker hjälpa oss att första vilka alternativ vi har.

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
När det gäller vägen så kan du få ut servitut från lantmäteriet. Det går att få ut på nätet, men man måste logga in och bevisa att det är din fastighet. Har för mig att de accepterar bankid numera. Men det kanske inte svärmor har heller? Kan ju gå rätt snabbt att fixa. Du kan också ringa till lantmäteriet och begära ut i princip vad som helst om vilken fastighet som helst.

När det gäller grinden, så kan du få hjälp via villaägarförbundets jurister, de ger viss rådgivning gratis, och kan förmedla kontakt med extern advokat som också ger 1h gratis telefonrådgivning. Kan vara värt att gå med av flera anledningar.

• Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
När det gäller staketet så låter det inte orimligt att de har rätt, (eller eventuellt även skyldighet mot länstyrelsen) att sätta det på kommunens mark.
Att ni (och andra) får svårare att ta er ut i skogsområdet kring vattentäkten kan mycket väl vara själva avsikten med stängslet och inte något som är ett misstag.
Däremot bör fastigheten som sagt ha ett servitut som reglerar tillgången till väg som kan vara relevanta för grinden, så ta fram ett exemplar av servitutet och se vad som står där.
Därefter bör du kontakta länstyrelsen och ta fram det som finns gällande vattentäkten.
När du har läst igenom dessa dokument går det att dra slutsatser kring om kommunen gjort rätt eller ej.

Men, det är ett par saker jag funderar över:
Är det verkligen en fristående fastighet, eller är det så att svärmor arrenderar något från kommunen?
Ni får komma och låsa upp grinden åt besökare. Hur har ni fått en nyckel? Vika instruktioner kom med nyckeln?
Jag har svårt att få ihop det med den första beskrivningen "Kommunen/kommunala bolaget har inte informerat oss som fastighetsägare."

• Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Ja som skrivs ovan så är det ganska magert med information från TS. Du skulle tex kunna rita upp tomtsituationen i Paint på fem minuter för att underlätta för de som vill hjälpa dig om du inte vill posta flygfoto. Detta med den låsta grinden är ju också märkligt? Skriv ner all vettig information i ett inlägg med en bild.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag tycker nog att det första och enklaste är att kolla upp vad det står om vattentäkten. Kungörelsen bör kunna hittas på länsstyrelsens hemsida och innehåller karta och beskrivning av de olika zonerna. Det är rimligen från det dokumentet kommunen gjort åtgärderna.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
När det gäller staketet så låter det inte orimligt att de har rätt, (eller eventuellt även skyldighet mot länstyrelsen) att sätta det på kommunens mark.
Att ni (och andra) får svårare att ta er ut i skogsområdet kring vattentäkten kan mycket väl vara själva avsikten med stängslet och inte något som är ett misstag.
Däremot bör fastigheten som sagt ha ett servitut som reglerar tillgången till väg som kan vara relevanta för grinden, så ta fram ett exemplar av servitutet och se vad som står där.
Därefter bör du kontakta länstyrelsen och ta fram det som finns gällande vattentäkten.
När du har läst igenom dessa dokument går det att dra slutsatser kring om kommunen gjort rätt eller ej.

Men, det är ett par saker jag funderar över:
Är det verkligen en fristående fastighet, eller är det så att svärmor arrenderar något från kommunen?
Ni får komma och låsa upp grinden åt besökare. Hur har ni fått en nyckel? Vika instruktioner kom med nyckeln?
Jag har svårt att få ihop det med den första beskrivningen "Kommunen/kommunala bolaget har inte informerat oss som fastighetsägare."
Ja fastigheten är fristående, marken är friköpt, inget arrende.
Tidigare har det suttit enbart en bom för vägen in i området, det är till denna bom vi har nyckel. Nu utökas detta alltså med det höga stängslet omkring området, något som vi inte fått någon information om innan det började sättas upp. Vi kommer fortfarande att kunna ta oss in i området med nyckel vid samma plats som bommen.

Ah, så grinden/bommen är inte något som förändrats, utan en del av hur det "alltid" har varit?
Då är det troligtvis ingen skillnad på hur vägservitutet fungerar nu jämfört med tidigare.

Dvs, det som har ändrats är att är att kommunen har satt upp ett staket "i naturen" för att skydda sin vattentäkt och ni har nu svårt att ta er ut i omgivande skog utan en viss omväg?

Som sagt, kolla med länstyrelsen ang vattentäkten, men det låter spontant inte, med den informationen vi har nu, som något fel, utan som att kommunen/länstyrelsen uppnår den effekt de eftersöker, dvs avstyr besök i vattentäkten för att skydda den från avsiktliga eller oavsiktliga föroreningar eller sabotage så att de som får sitt driksvatten därifrån tryggas.

• Gilla
Uppfinnar-Nils och 3 till
  • Laddar…
Ah, så grinden/bommen är inte något som förändrats, utan en del av hur det "alltid" har varit?
Ja, den har funnits en längre tid, men inte alltid.

Dvs, det som har ändrats är att är att kommunen har satt upp ett staket "i naturen" för att skydda sin vattentäkt och ni har nu svårt att ta er ut i omgivande skog utan en viss omväg?
Ja det stämmer.

Tack för dina svar och tips! Ja det är precis den avsikt som eftersträvas av kommunen, men det medför konsekvenser för oss så som det nu utformas, både fysiskt och ekonomiskt.

Om det finns nån tydlig stig ut i skogen så skulle ni kanske kunna få till en grind där som ni har nyckel till?

• Gilla
Axelida och 6 till
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Ja det är precis den avsikt som eftersträvas av kommunen, men det medför konsekvenser för oss så som det nu utformas, både fysiskt och ekonomiskt.
Kan du utveckla vilka ekonomiska konsekvenser det har fått?

I övrigt så kan ni ju även se det som en positiv sak, ni kan känna er hyfsat säkra på att grannskapet inte kommer att exploateras i den överskådliga framtiden.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Ja så kan man se det!:)

Kan du utveckla vilka ekonomiska konsekvenser det har fått?
Vi befarar att om man skulle vilja sälja fastigheten i en framtid är den inte lika attraktiv (och får därmed ett lägre värde), när den är omgärdad av ett högt stängsel. Det medför nämligen en känsla av att vara inburad!

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det finns nån tydlig stig ut i skogen så skulle ni kanske kunna få till en grind där som ni har nyckel till?
Tack för ditt förslag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.