9 822 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Hjälp! Var köpa/laga vattenmätare?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Alla som är anslutna till "min" vattensamfällighet har köpt mätarna från kommunens VA-avdelning.
Ring först och åk sedan dit och hämta!
Ring först och åk sedan dit och hämta!
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hahaha... underbara tips!
Passbiten kan bli lite problematisk då grannen (som lånar ut el till pumpen) kommer över varje höst och vår när det är dags att koppla in/ur vattnet för att läsa av mätaren. Kanske kan plasta ihop en dummymätare...? 
Inga problem mattetvilling, det skulle vi ju tjäna på båda två!
Är rätt säker på att jag mätte 33mm utvändigt gängorna så det är nog G25 eller vad det hette, däremot har jag inte mätt bredden men kan tänka mig att den ligger någonstans runt 190mm. Får kolla i morgon. Ska kolla med Vattenverket i morrn, annars har jag eventuellt hjälp av en annan kontakt, vet mer i morgon.
Tack så länge!
Inga problem mattetvilling, det skulle vi ju tjäna på båda två!
Är rätt säker på att jag mätte 33mm utvändigt gängorna så det är nog G25 eller vad det hette, däremot har jag inte mätt bredden men kan tänka mig att den ligger någonstans runt 190mm. Får kolla i morgon. Ska kolla med Vattenverket i morrn, annars har jag eventuellt hjälp av en annan kontakt, vet mer i morgon.
Tack så länge!
Nu är jag lite OT... Jag funderar lite om din "pumpägare" är ekonom/controller. När kostnaden för att mäta överstiger kostnaden för tjänsten så kan det bara vara ekonomer/controllrar som hävdar att man ska mäta (och min yrkestitel innehåller controller). Om en ny mätare kostar 400 pix, så tar det 16 år innan den rörliga kostnaden passerat den fasta kostnaden och det känns inte rimligt.ToRy skrev:Innan förra sommaren var vi fyra hus varav två var åretruntboende och de har ju betydligt högre förbrukning så klart. Förra året borrade en av de två egen brunn så nu är vi bara ett året runt och två sommarstugor. Håller dock med till fullo, det känns jädrigt dumt att betala hundralappar för en mätare som ska visa att vi behöver betala några tior i förbrukning varje år men som sagt, det ska mätas - till varje pris....
Om det nu är så viktigt att mäta så skulle jag hävda att kostnaden för mätarna (alla tre), underhåll/inköp av pump och elströmmen till pumpen läggs samman i en pott och den potten fördelas efter förbrukning.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 447 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 447 inlägg
Www.energibutiken.se har jag hittat mätare. Även med pulsutgång. Men om du har en sådan jobbig pumphanterare så glöm inte att plombera så det inte går att manipulera.
Medlem
· västra götaland
· 9 inlägg
Gött att det blev löst! 
Japp! Mysteriet är löst! Fick tag i en mätare via vårt kära vattenverk! Tack för all hjälp, alla skratt och speciellt stort tack till Elvatrettio för plan B, som inte behövde sättas i verket! 
Alfredo: Nä, ingen större skillnad
men det är ju alltid trevligt med en pratstund med grannen. 
Till er som oroat sig och funderat över relationen mellan mätarkostnad och förbrukningskostnad så kan jag bara säga att jag håller med, det känns lite onödigt. Nu har vi ju iofs haft låg förbrukning de första fyra åren av en anledning. Vi har inte haft vare sig riktigt kök eller badrum i drift. Vattnet har bara använts til matlagning - kaffe och kokvatten typ - och lite nöddisk plus bevattning. När kök och bad kommer igång lär ju förbrukningen öka markant. Så någon exceluträkning har det inte blivit, trots att "den" gillar sånt
utan jag fortsätter nog langa över en tjuga eller två i näven tills räkningarna stiger. Fast första året skickade grannen faktiskt inbetalningslappen via post. Elkostnaden var på 17 spänn, portot på vad - 10? 
Anyway, problem solved, nu är det äntligen långhelg!!! Ha en trevlig sådan allihop!
Alfredo: Nä, ingen större skillnad
Till er som oroat sig och funderat över relationen mellan mätarkostnad och förbrukningskostnad så kan jag bara säga att jag håller med, det känns lite onödigt. Nu har vi ju iofs haft låg förbrukning de första fyra åren av en anledning. Vi har inte haft vare sig riktigt kök eller badrum i drift. Vattnet har bara använts til matlagning - kaffe och kokvatten typ - och lite nöddisk plus bevattning. När kök och bad kommer igång lär ju förbrukningen öka markant. Så någon exceluträkning har det inte blivit, trots att "den" gillar sånt
Anyway, problem solved, nu är det äntligen långhelg!!! Ha en trevlig sådan allihop!
Får man vara fräck nog att fråga vad det kostade dig? Sist jag frågade efter en 190-mätare hos "vatten-avdelningen" fick jag till svar att det kostade en påse fikabröd till killarna på fredag. En gammal mätare som var helt ny i innanmätet och nylackad i sedvanligt blått.
Jag gissar på att jag handlade för 120:- på Maxi av diverse sockrade mjuka godsaker.
Jag gissar på att jag handlade för 120:- på Maxi av diverse sockrade mjuka godsaker.
Hehe, nä jag har ingen privat relation till Elvatrettio, han är helt enkelt en medkännande medmänniska som var beredd att rycka in med stöd för en forumbroder.
Av hänsyn till honom säger jag inte mer än att plan B hade inneburit en mätare införskaffad på helt lagligt vis men till ett bättre än normalt pris. Vill han avslöja detaljer så är det upp till honom. 
Mitt bidrag till kommunen gick också det till fikakassan, dock i prasslande form. Det kanske omvandlades till smulande form idag, vad vet jag.
Summan förblir en hemlis mellan mig och min "leverantör" men det var tresiffrigt..... 
Mitt bidrag till kommunen gick också det till fikakassan, dock i prasslande form. Det kanske omvandlades till smulande form idag, vad vet jag.