Vi kommer inom kort att skriva på kontrakt för ett hus och har lite ångest att bestämma oss för antingen bergvärme eller frånluftsvärmepump (heter det så?).

Huset kommer att vara ett modern 2 pl hus på 200 kvm och som vi har förstått är denna storlek på hus i gråskiktet mellan dessa två system. Huset kommer ha en enklare kamin (Contura el dyl).
Endel personer hävdar att återbetalningstiden är så pass lång för den ökade investeringskostnaden som bergvärme innebär att man bör välja luftvärmepump som är betydligt billigare. Dom hävdar vidare att det är först efter ca 8 år som man ser frukterna av den dyrare bergvärmepumpen. Vidare kan man få kyla under varma sommar dagar vilket bergvärme inte kan leverera?

Andra menar att det är för stort hus för en luftvärmepump och rekomenderar istället att göra det rätt från första början genom att investera i bergvärme. Dom menar att under dom kallaste vinterdagarna så slipper man stöd elda i kaminen som kan behövas med luftpumpen... att bergvärme är effektivt årets alla dagar vilket luftpumpen inte är?

Är det nån som har egna erfarenheter och kan berätta varför ni valde det ena systemet framför det andra.

Var står kåken, Österlen eller Kiruna??:cool:

Stockholm.

Fast man måste väl stödelda med bergvärme också väl när det är väldigt kallt ute? Grannen har köpt nån feldimensionerad bergvärme så de eldar med ved ibland ändå.

Man behöver som regel ett tillskott av värme under kalla dagar både med luft- och bergvärme. Bergvärmen ger dock som regel lika mycket värme alla dagar, medan luftvärmeväxlaren ger mindre och mindre värme i takt med att temperaturen ute sjunker.

I Stockholm, där det är svårt att få tag på ved till rimligt pris, och svårt att motivera sig till att låta en del av den minimala tomten bli vedförråd, skulle jag fundera på fjärrvärme om det är möjligt. Kanske inte billigast, men mest fritt från bekymmer och investeringar. Därefter skulle jag nog fundera på bergvärme med eltillskott, och som tredje alternativ luft med eltillskott. Jag tror att er kamin blir en trivselkälla snarare än en värmekälla.

Att jag håller bergvärmen framför luftvärme beror på att jag tror vi på sikt kommer att få se hemska elpriser under riktigt kalla dagar framöver, därför att allt fler bygger system där man endast behöver el när det är riktigt kallt.

Vi har relativt god tillgång till ved och tomten är relativt stor (trots att den ligger i Sthlm).

Precis som Swetrot tror jag också att el priserna kommer att öka kraftigt i framtiden, speciellt under dom kallaste dagarna. Dock har jag ingen lust att investera i bergvärme med en pay-off tid på 8-10 år i dax läget. Detta förutsätter dock att det finns en vettig och ekonomisk lösning med en luftvärmepump till vårat nya 2 pl 200kvm hus. Finns det en sådan?
Är det bara en fråga om rätt dimension på luftpump eller hur fungerar det? Vilka fördelar har resp system i ett ny byggt hus i denna storlek?

Ja braskaminen är främst tänkt som trivsel men också som en back-up.

Vi sitter i en sits som jag tror är ganska lik er. Vi har valt ett hus i 2 plan med förhöjt väggliv på knappa 200 kvm. (Lärkö från s:t Anna hus).
Vi är väligt tidigt ute och funderar på alla saker och så, men vår plan för dagen iaf är att byta den IVT490 som ingår (vilket är i minsta laget om man inte vill köra på el väldigt ofta) som standard mot en Comfortzone CE65.
Beroende på hustillverkare osv har jag förstått från forumet att det är olika "svårt" att göra bytet eller att få vettig ersättning för den pumpen man tar bort, men sånt får man förhandla om såklart.
Vår första tanke var också bergvärme (jordvärme uteslutet med bergig tomt), men kostnaden skulle vara svår att räkna hem.
Nu har vi inte gjort några djupare kalkyler än och inte heller gjort nån energiberäkning på huset då vi har en del kvar innan vi kommer så långt.

Det här med att räkna hem saker är lite intressant. Hur räknar ni då? Vilka variationer tillåts?

Den som 1970 satte in en oljepanna gjorde det därför att det var enklast och smidigast. Den oljepannan var inte så gammal när oljekrisen kom, och sedan dess har det blivit en allt sämre investering.

Den som satte in direktverkande el 1980 levde billigt rätt länge, men idag är det svårt att sälja ett hus med sådan värme.

För bara ett par år sedan lockades det med statliga bidrag för att byta till pelletseldning. I går kunde man läsa om att vi i Sverige har de högsta pelletspriserna i Europa.

Med det vill jag inte påstå att ni har fel, och jag har rätt, men försök göra kalkyler med scenarier där andra uppvärmningssätt går att räkna hem, och bedöm sannolikheten för att de inträffar.

Ett hus med frånluftsvärmepump har i princip enbart elvärme när utomhustemperaturen kryper under brytpunkten. Elvärme kan man ju leva med om inte den totala kostnaden blir för stor. Personligen skulle jag dock välja tjockare isolering först och främst, dessutom skulle jag hellre föredra FTX framför mekaniskt forcerad frånluft som lätt kan skapa kalldrag vid tilluftsventilerna. Värmetillskottet Blir ju då en mindre fråga pga större effektivitet. Själv försöker vi leva som vi lär, och har därför valt ved i vårt hus, allt för att dra mitt strå till stacken för framtida generationers skull... Att det dessutom är överlägset billigast till måttlig arbetsinsats gör det ju bara bättre sas.

Med "räkna hem" tänkte jag att man inte står med en onödigt dyr anläggning om 10 år som en, då modern, solpanels-über-pump fixar mycket bättre och kanske billigare.

Precis som du säger Swetrot så vet man inte vad som händer om 10 år... Då blir jag lite småskeptisk till saker som ligger på 10-15 år i återbetalningstid av merkostnaden.
Hellre byter jag ett par billigare system var 6-7 år än byter ett jättedyrt system var 20:e år.
Så länge elpriset är en faktor, som det inte var på 80-talet på samma sätt som idag, så kommer utveckling av alternativa sätt att utvinna energi fortgå, det är jag helt säker på.

vi kommer att bygga ett hus som är något mindre än ert men vi tänker ha jordvärme. i längden blir de billigt

Verkar som att det inte finns ett rakt och enkelt svar på min fråga... Jag tror nog att vi får gå på magkänslan och på vad produktionskalkylen visar ang val av värmekälla...

Fjärrvärme ger dig problem med att uppfylla kraven enligt nya energideklarationen. Du måste ha väldigt effektiv återvinning. FTX räcker kanske inte hela vägen fram. Kompressorn i standard-FLVP återvinner mer än FTX och CZ-CE65 mycket mer! Så länge du uppfyller kraven med fjärrvärme kan det dock bli billigare beroende på kWh-pris, även om du förbrukar mer. FTX ger dessutom ett bra inomhusklimat och fjärrvärme oändligt med varmvatten.
Bergvärme är lönsamt om du vet att du skall bo kvar länge. Elpriset kommer ju att gå upp och då återbetalar det sig snabbare.
Markvärme är dock riktigt bra om du har en lämplig tomt. Bra effekt och mycket billigare än att borra.
Tänk också efter vad gäller vattenbehovet. Jag skulle valt CE-65L + 500L ackumulatortank om du planerar ha bubbelpool. På lite sikt kan du köpa en solpanel och koppla till acktanken.

Bästa sättet är att begära en energiberäkning och räkna fakta innan du bestämmer dig. Hur mycket vill/kan ni investera för att få en billigare måndaskostnad?

En sak är säker - skippa IVT490!

Kungkokos,
Bra poäng. Ja ambitionen är att bo i detta hus i resten av våra dagar men den höga investeringskostnaden gör det hela till ett knepigt val. I fall vi väljer markvärme så är det bergärme som gäller då tomten ligger som den gör. Jag kan dock se fördel med luftvärmepump under förutsattning att den klarar värma huset bra utan en skenande elräkning. Samtidigt antar jag att bergvärme också påverkar värderingen av fastigheten. Fasen, jag känner mig bara förvirrad...
Fjärrvärme är inte ett alternativ som vi har.

Vi kan inte heller köra markvärme då vi har berg under hela huset. Det lutar därför åt Comfotzone med extern acktank. Man får en riktigt bra värmeekonomi, men ett sämre inomhusklimat än FTX. Men då skillnaden är ca 5-7000 /år mot FTX tycker jag det är värt det. Synd bara att det tar så stor plats i groventren. Alternativet är ju CZ med inbyggd vattentank, men vill man ha jaccuzi får man ändå skaffa externa vv-beredare som tar pltas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.