Jag har köpt ett hus där det står en gammal Exonom panna, huset ligger en bra bit härifrån och ska inte upp dit förrän om nån månad. Är det någon som känner igen denna pannan och vet vad det är för modell?

• exonom.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Exonom A116 från mitten från 60-talet en kombipanna som var en storsäljare på sin tid.

Passar Biona brännaren i den direkt?

Jo det gör den väl, den han samma rör som oljebrännaren.
Lite jobbigt att aska ur brännkammaren bara.
Någon typ av svängarm eller hjul på brännaren vore väl inte fel.

Annars är nog pannan inte helt fel som pelletspanna borde gå bra att få låga röggastemper. Med oljebrännare på ca 20kw brukade rökgaserna ligga på 150-180 grader.
Och som jag kommer ihåg är höjden på oljebrännkammaren ganska hög tror du skulle kunna köra med brännare typ Janfire eller Ivabo också.

Ok, är Janfire eller Ivabo bättre brännare eller?

Vet inte helt säkert men den är klart mer avanserad och vad jag hört är den känslig bla för draget.
Annars var det väl mer pga smidigheten med svängarm eller janfires hjulställning.

Är biona den enda brännaren som man inte behöver en installatör för?

Vad jag vet är biona brännare inte lättare att instalera än vissa andra.
Du behöver nog göra en rökgasanalys på den också.
men visst den passa ju i hålet som är i pannan men det är ganska lätt fixat till dom andra brännarna också bara att ta fram vinkelslipen.

Häng inte upp dig bara på dom brännarna det var bara två förslag.  

Majgårdarna
Vilken brännare ska man ha då? Viking bio? Pellx? Baxi eurofire? eller nån annan?

Exakt likadan panna hade vi från -67 den fungerade hyfsat förutom shunten som var alldeles för känslig, gick inte att få ut rätt temp ur den.
Pannan åkte ut och ersattes av en Biomatic 20+ inget jag ångrar idag.

En ctc brännare hos rinkabyrör för 16800:- bör fungera bra o den är inte heller känslig när det gäller draget.. Det är thermias brännare.. 8-)

Jo shunten var väl det enda felet på den pannan, men tänk på att konstruktionen är över 30 år. Om man jämför med andra pannor från den tiden så är den kanon.

Men visst får du räkna med att byta panna den håller inte för evigt den går säkert sönder julafton eller när det är 30 grader kallt.

En tanke med val av brännare är att luckan sitter nära botten så ju högre upp man kan få brännaren eller en brännare som brinner uppåt eller snett uppåt så klarar den mer aska. Tänk på att det ska vara lätt att svänga undan brännare när du ska aska ur brännkamaren.

Har också hört att det har varit mycke strul med bionan men den är rätt avanserad så det är väl inte undra på det finns mycket som kan hänga upp sig.

Jo, pannan lär ju inte hålla för evigt men ekonomin tillåter inte pannbyte just nu, tänkte köra på denna gamla tills den vill pensionera sig eller tills jag vill ha en nyare. Men vilken brännare skulle passa bäst i denna pannan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.