2 186 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
HJÄLP !! (Spån i golv eller ej?)
Har fått ett akut problem på halsen och måste bestämma mig snabbt eller rättare sagt har jag bestämt rätt.
Följande har hänt:
Snickarn ringde nyligen och de håller på och lägger golvet på övervåningen som bäst. På övervåningen så ingår golvvärme men han undrade hur vi ville ha det. Han hade två varianter:
Variant 1:
------------------------------
Golv - Parkett
------------------------------
Reglar
------------------------------
Spån
------------------------------
Slingor dvs golvvärmen
------------------------------
Fördel: Stummare golv, husleverantören(säljaren) sa att det hade haft problem med svajiga golv på övervåningen och man kom fram till att det blev bättre om man la dit spån.
Nackdel: Blir lite tröghet med värmen dvs då det sker större temp.växlingar så tar det (enligt säljaren) ca 0,5-1 timme längre innan det blir varmt jämfört med alternativ 2.
Variant 2:
------------------------------
Golv - Parkett
------------------------------
Reglar
------------------------------
Slingor dvs golvvärmen
------------------------------
Fördel: Blir varmare fortare
Nackdel: Svajigare golv
Nu valde vi alternativ 1, mest pga att man inte vill ha att det t.ex. klirrar i skåpen när man går förbi etc. I badrummet så kommer dock värmeslingorna ligga direkt under golvet.
Följande har hänt:
Snickarn ringde nyligen och de håller på och lägger golvet på övervåningen som bäst. På övervåningen så ingår golvvärme men han undrade hur vi ville ha det. Han hade två varianter:
Variant 1:
------------------------------
Golv - Parkett
------------------------------
Reglar
------------------------------
Spån
------------------------------
Slingor dvs golvvärmen
------------------------------
Fördel: Stummare golv, husleverantören(säljaren) sa att det hade haft problem med svajiga golv på övervåningen och man kom fram till att det blev bättre om man la dit spån.
Nackdel: Blir lite tröghet med värmen dvs då det sker större temp.växlingar så tar det (enligt säljaren) ca 0,5-1 timme längre innan det blir varmt jämfört med alternativ 2.
Variant 2:
------------------------------
Golv - Parkett
------------------------------
Reglar
------------------------------
Slingor dvs golvvärmen
------------------------------
Fördel: Blir varmare fortare
Nackdel: Svajigare golv
Nu valde vi alternativ 1, mest pga att man inte vill ha att det t.ex. klirrar i skåpen när man går förbi etc. I badrummet så kommer dock värmeslingorna ligga direkt under golvet.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
för att undvika svaj så brukar man ju krysskolva mellan reglarna för att få stabilare reglar.
kör på spån om inte annat. Vi själva har lite svaj i golvet men eftersom vi totalrenoverar kommer vi ta upp brädorna i mitten och krysskolva för att få en stabilare konstruktion.
kör på spån om inte annat. Vi själva har lite svaj i golvet men eftersom vi totalrenoverar kommer vi ta upp brädorna i mitten och krysskolva för att få en stabilare konstruktion.
Har just krysskolvat mellan både 300cc- och 600cc-reglarna och sedan lagt i spånen. Det är "kottlingarna" som snickarna säger, som stabiliserar, det kan aldrig spånen göra.
Hoppas ni blir nöjda
hälsar
Helena med..
Sverige Stugan
Låter lite underligt att regla under parketten om inte slingorna läggs där.
Menar han inte att golvet byggs med spån på bjälklagsreglarna, sen glespanel , värmeplåtar + slingor och sist parkett?
I så fall blir det ingen skillnad i tröghet mot alternativ 2, men ett betydligt stabilare golv.
De flesta golvvärmeleverantörer rekommenderar max 30 mm trä över slingorna. Med spån, reglar samt parkett lär du vara uppe i betydligt mer, så kolla med byggaren igen.
Menar han inte att golvet byggs med spån på bjälklagsreglarna, sen glespanel , värmeplåtar + slingor och sist parkett?
I så fall blir det ingen skillnad i tröghet mot alternativ 2, men ett betydligt stabilare golv.
De flesta golvvärmeleverantörer rekommenderar max 30 mm trä över slingorna. Med spån, reglar samt parkett lär du vara uppe i betydligt mer, så kolla med byggaren igen.
;D
Goddag! Yxskaft! ....sa Helena
Här står jag och häller kutterspån i golvbjälklaget mellan krysskolvningarna och förstår inte att det är spånskivor ni talar om!!!
Och ändå borde väl jag veta att det inte är storleken det hänger på utan hårdheten det beror på?
Så nu kan ni fråga er var spånet har hamnat i mitt fall!

Helena med........
Sverige Stugan
Goddag! Yxskaft! ....sa Helena
Här står jag och häller kutterspån i golvbjälklaget mellan krysskolvningarna och förstår inte att det är spånskivor ni talar om!!!
Och ändå borde väl jag veta att det inte är storleken det hänger på utan hårdheten det beror på?
Så nu kan ni fråga er var spånet har hamnat i mitt fall!
Helena med........
Sverige Stugan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden