jo så skall det vara, om jag tänker rätt så är den grå kabeln fas in o dom blå till lampor/förbrukare

Precis! Varje "hål" är avsedd för en (1) ledare.

Elkludde skrev:
jo så skall det vara, om jag tänker rätt så är den grå kabeln fas in o dom blå till lampor/förbrukare
Tror snarare blå är fas och förgrenad vidare till ett uttag under brytaren och grå är bruten fas/tändtråd. FÄrgerna må vara av andra normer än man använder vid nyinstallation idag, men för den skull behöver det inte vara fel och absolut inte aledning att byta eller att fundera så mycket på brytarens kopplingar. Som tidigare sagts, är det inte trasigt, laga inte!

Ja, men nu är det trasigt i strömbrytaren.
Och om den aldrig använts så finns det dessutom fog för att följa upp lite hur kretslösningarna ser ut och vilka färger som används.

Vart läser du att det är trasigt i strömbrytaren? Ser det ytters osannolikt att det är trasigt i strömbrytaren baserat på den information som trådskaparen anger. Inkopplingen i strömbrytaren ser visserligen hemmapulad ut, men den är inte felaktigt utförd baserad på tidigare nämd information.

Skulle strömbrytaren vara kopplad mellan fas och nolla exempelvis (vilket skulle vara ytterst osannolikt och korkat) skulle säkringen gå även utan att lampan var ikopplad. Tror snarare felet sitter i armaturen, lampan, eller ev takdosa ovanför lampan.

Jo, inkopplingen i strömbrytaren är felaktig - det får inte se ut så där. Men om kortslutningen ligger där vet vi ju inte. TS får återkomma med mer info.

Är det provat om säkringen håller utan lampa /armatur
borde dom anslutas i hålen vid den blå fläppen som är synlig mitt för pilen
Som det ser ut nu är kablarna kopplade utanför brytfunktionenDet ser mysko ut,om den grå är fas in borde vara kopplad på främre X1 som går över brytaren till L1 då skall dom blå sitta y ett varsit hål vid den första blå fläppen den blå som är långt skalad kan vara till ett vägguttag som går över brytaren,hu det nu gått till att få två kabel i samma hål

de blå känns som fas eftersom de går en vidare nedåt. Då ska de ligga på L1 och ifall den är grå är tändtråd ska den ligga på nått av x:en. Men som sagt mäta vilken som är fas är en bra start.

Skulle kunna tro att det är nolltändning där och att det sen blivit fel i inkopplingen i taket.

I övrigt så är det ju läge att peta in de blå trådarna ordentligt i brytaren.

Elak tolkning 1:
Trådskaparen upptäckte ganska snart att han hade klantat till det ordentligt när han kopplade in armaturen.
Han fixade det enkelt genom att kapa till anslutningstrådarna rätt och skruva ihop det hela i taklampan.
Nu kan han inte komma tillbaka till tråden och säga som det var, utan vi/ni får stå här med alla fåniga spekulationer om att det var galet kopplat i strömbrytaren.

Elak tolkning 2:
Trådskaparen försökte följa alla välmenande råd och ligger nu på lit de parade.

Slutsats (kanske också elak):
När det är så uppenbart att en person inte besitter de grundläggande kunskaper och färdigheter som krävs för enkla elarbeten bör man direkt avråda från hempuleri och istället starkt rekommendera att en riktig elektriker anlitas!

Jag anser att det är mycket välmenande rådgivning i elmontage här på forumet som aldrig borde förekomma!
Det är mycket viktigt att anpassa budskapet efter mottagaren.
Klarar man inte av det skall man inte ge "välmenande" råd!

//KoW

PS: Jag är fortfarande inte elektriker.

+1 på den, men jag tycker nog att de flesta trådar lyckas hålla rätt nivå. Den här spårade ur lite.

Bättre att ge råd som om det är rätt hjälper hempulare att undvika större skador/bränder, än att hempulare testar efter egen förmåga. Klart man ska hjälpa varandra även i elmontage!

Givetvis, men det är viktig att vi ger råd som ligger på hempularens nivå så att denne dels kan få problemet löst, dels inte råkar ut för skada på person eller egendom.

När frågeställaren uppenbarligen inte har tillräckliga kunskaper är rätt råd att tillkalla en elektriker.

Absolut, om det nu bara vore trådskaparen som tar till sig av råden som ges i tråden.

Men nu är det off topic och denna fråga, huruvida man ska hålla på med el utan kunskap/behörighet, är ju som vi alla vet den mest diskuterade på el-delen av forumet :)

Mikael_L
TS verkade f.ö. blivit bortskrämd med en gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.