35 851 läst ·
55 svar
36k läst
55 svar
Hjälp! Skugga (fukt?) bakom kakel i duschen
Anledningen till att vi lät flytta den var att hemförsäkringen inte skulle gälla annars. Jag ska kolla med han som gjort jobbet.hempularen skrev:Det är ju onekligen en rätt ovanlig åtgärd, och också en välfigt riskabel åtgärd vad gäller att få tätskiktet tätt. Med dagens foliebaserade tätskikt skall det gå att göra en sådan upprivning, och reparera tätskiktet. Men som sagt riskabelt. Ur fuktskadesynpunkt så är det troligen mer riskabelt att flytta golvbrunnen, är att ha den kvar för nära väggen.
Kan det finnas en koppling mellan fukten på väggen och brunnen?
Färgen är avvikande för att den är fuktig skulle jag tro, dock ser det ut som de bytt de två plattorna vilket förklarar att de påverkas mest nu. Det är väl bra då om det är rätt brunnstyp?hempularen skrev:Om jag ser rätt så är det avvikande färg på fogen av de två plattorna närmast brunnen, på väggen. Det betyder i så fall att de har bytt även dem, vilket är bra. Den brunnstypen har en fläns som går upp på väggen (tror jag).
På bilden ser det ut som fogen mellan golv o vägg är en mjukfog (silikon)? OM det är så så kan det vara förklaringen på missfärgningen av plattorna.
OM det är en silikonfog (vilket BKR avråder från, dock inte förbjudet), så är det viktigt att den fogen inte "bottnar". Det får inte gå in silikon ända till väggen. För då kan det bli vatten stående som inte kommer förbi fogen. Om det då byggs upp ett vattentryck bakom väggplattan så blir den fuktigare än normalt. Och det kan öka risken för den här typen av missfärgning. Jag har uppfattat från andra trådar här att plattor kan bli missfärgade ändå, så ev. silikon behöver inte vara orsaken.
Det är silikon i fogen längst ner och i hörnen (känns gummiaktig). Att den går hela vägen in skulle förklara det. Hur ser jag om den gör det?
Jag är en riktig sopa på detta, tack för all hjälp.
Vilket falköga du har hempularen
Silikonet gör nog så att vattnet tar längre tid på sig att rinna ner/undan från kaklet. Jag skulle be firman ta bort silikonet så gott det går och foga istället så kommer det förhoppningsvis bli lite bättre.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Fast att ta bort silikon är också en riskabel operation. Svårt att inte punktera tätskiktet.
Ok, vad skulle i så fall vara bästa lösningen? Låta det vara? Be dem försiktigt ta bort silikonet? Få hantverkaren att riva upp hela badrummet? Det sistnämnda känns svårt att få igenom.hempularen skrev:
Om det skulle bli fuktskada, vem ligger ansvaret på? De som utfört arbetet har skrivit våtrumsintyg.
Fråga om dom kan/vill och om det är riskfritt så ta bort silikonen, för det andra är det inte kul med all smuts som kommer fastna med tiden och göra den ful. Min besiktningsman blir småputt när han ser silikon i duschhörnor , morr låter han då, hehe.
Vågar man lita på det om de säger att det är riskfritt? De har ju uppenbarligen installerat första brunnen fel och sen använt fel fog? Orkar inte att de gör nåt nytt och det blir sämre. Det känns som om att det skiter sig så ligger det på mig?Jonatan79 skrev:
Ta dit firman som gjort installationen samtidigt som du har försäkringsbolaget där, ring skaderegleraren och fråga vad som gäller om skada uppstår eller redan uppstått!
Se till att få på papper vad försäkringsbolaget och installatören kommit överens om så har du förhoppningsvis inget problem med vem som är skadeansvarig om det mot förmodan uppstår.
Kaklet är inte transparent! Glaseringen kan vara ett fall av fabrikationsfel och reagerar på vattnet eller duschcreme/tvål eller schampoo!
Defekt kakel med andra ord, men inget som påverkar funktionen på våtrummet men däremot det estetiska!
Kaklet måste bytas annars kvarstår detta fenomen, det saknas något i glaseringen, har för mig att det brukar vara en primer som saknas då kan det bli grått/blått....
Däremot så går det att laga tätskikt men det rekommenderas inte pga läckagerisk!
Se till att få på papper vad försäkringsbolaget och installatören kommit överens om så har du förhoppningsvis inget problem med vem som är skadeansvarig om det mot förmodan uppstår.
Kaklet är inte transparent! Glaseringen kan vara ett fall av fabrikationsfel och reagerar på vattnet eller duschcreme/tvål eller schampoo!
Defekt kakel med andra ord, men inget som påverkar funktionen på våtrummet men däremot det estetiska!
Kaklet måste bytas annars kvarstår detta fenomen, det saknas något i glaseringen, har för mig att det brukar vara en primer som saknas då kan det bli grått/blått....
Däremot så går det att laga tätskikt men det rekommenderas inte pga läckagerisk!
Men vem fick ni den informationen ifrån? Många försäkringar gäller om man har ett våtrumsintyg och betalar extra. Om säljaren på eget bevåg ? Flyttat golvbrunnen har ju Entreprenörens ansvar försvunnit. Finns entreprenören kvar? De som är behöriga enligt intyget?ChrisLind skrev:
Jag skulle tro att säljaren eller ni skulle dragit problemet direkt med dem. Inte flyttat brunnen (hur man nu gör detta? Korrekt.
Ta dit ert fb är mitt tips.
Det beror nog på orsaken. Om skadan döms ha uppkommit pga golvbrunnen är det nog ni som ansvarar. Eller vilken typ av avtal skrev ni när säljaren reparerade detta efter ert köp?ChrisLind skrev:
Om skadan beror på något annat kan det vara det behöriga företaget som ansvarar, men små AB brukar konka om de får en dyr skada på nacken. Om det döms fackmässigt så kan ert fb ta det, annars står ni risken.
Det är väldigt vanligt att sätta silikon (ytligt) i badrumshörnan. Prova försiktig och se hur djup den går. Om den sitter ytlig, ta bort så gott det går. Hur är det med fogen runt golvbrunn, blir de torra med golvbärme?
Det är trolig att vatten samlas på golvet och inte rinner ut till golvbrunn. Golvvärme avdunstar vattnet vilket kryper upp åt mot väggen.
Det är trolig att vatten samlas på golvet och inte rinner ut till golvbrunn. Golvvärme avdunstar vattnet vilket kryper upp åt mot väggen.
Medlem
· västragötaland
· 35 inlägg
Felet är plattorna, ta dit plattsättare och byt ut dom